וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה אתם לא יכולים להפסיק לאכול קרמל מלוח?

29.11.2017 / 13:38

הוא הפך בשנים האחרונות לטעם שמתווסף ללא מעט מוצרים מוכרים (וגם לכאלה שפחות), ולפי איך שזה נראה אפשר להכריז עליו כטעם עם הכי הרבה הייפ בשנת 2017. אז מה יש בקרמל המלוח שכולם כל כך אוהבים ולמה אי אפשר להפסיק לאכול אותו?

מילקי קרמל מלוח. יעל לאור, מערכת וואלה! NEWS
זו רק דוגמה אחת לשילוב של טעם הקרמל מלוח במוצרים. מילקי/מערכת וואלה! NEWS, יעל לאור

הוא אומנם הומצא כבר לפני ארבעה עשורים בצרפת, אבל רק לאחרונה יותר ויותר מוצרים מקבלים גרסאות עם טעם של קרמל מלוח. זה התחיל במילקי, עבר לגלידות של בן אנד ג'ריס והפציע בשוקולד בלונדי החדש רק לפני מספר חודשים. אז מה יש בטעם הזה שאי אפשר להפסיק לאכול אותו? זה נשמע מוזר, אבל למדענים מאוניברסיטת פלורידה יש את התשובות.

בעקבות ריבוי המוצרים בעלי טעם קרמל מלוח וההשתלטות שלו על עולם המזון, החוקרים אספו 150 נחקרים ברי מזל וערכו איתם ניסוי. הם גילו כי כאשר אנחנו אוכלים משהו מתוק, מלוח או שומני, המוח משחרר כימיקלים דמויי הרואין הנקראים אופיואידים אנדוגניים. חומרים אלה מופרשים באופן טבעי בגוף האנושי, כשהמוכרים בהם הם האנדורפינים. ואם זו התגובה לאחד משלושת הטעמים לבד, דמיינו לכם מה קורה במוח שלכם כאשר שלושתם משתלבים לכדי טעם של קרמל מלוח ושומני.

עוד בנושא:
החך הפשוט שלכם גורם לכם לעלות במשקל
תופתעו: אילו מאכלים בריאים מעלים לכם את רמות הסוכר
מלח או סוכר: איזו אבקה לבנה מסוכנת יותר?

שילוב שקשה להגיד לו די

על פי החוקרים, עם כל נגיסה בטעם המתוק והמלוח, המוח שלנו מזהה טעמים חדשים, מורכבים יותר ומשולבים - מה ששומר על הכמיהה שלו לעוד מהדבר הזה שאנחנו אוכלים. למצב זה קוראים "הסלמה הדונית" (Hedonic Escalation) – מצב שגורם למזון להיות טעים יותר ויותר ככל שאנחנו אוכלים ממנו – מה שגורם לנו לרצות לאוכל עוד ועוד. עם מזונות אחרים לדוגמה, אנו נוטים לחוות הסתגלות לטעם שלאחריה מגיעה נקודה שבה התיאבון אומר "די".

בראוניז עם רוטב קרמל מלוח. נמרוד סונדרס
השילוב האולטימטיבי - סוכר, מלח ושומן ביחד. בראוניז עם בייגלה וקרמל/נמרוד סונדרס

בנוסף לכך, טעם הקרמל המלוח מסתמך על מה שיצרני מזון קוראים "נקודת האושר", שהיא למעשה הטווח האופטימלי של כמות הסוכר במוצר, כך שיהיה מתוק מספיק כדי שיהיה לנו טעים, אך לא מתוק מדי. הנקודה הזו היא זו שגורמת לנו לאכול עוד ועוד ממוצרים מסוימים, וזו בעצם אחת הסיבות לכך שלכל לחם שתקנו בסופר תמיד יתווסף סוכר.

סיבה נוספת לאהבה שלנו לטעמים האלה היא, איך לא, האבולוציה והאדם הקדמון, ששומן, סוכר ומלח היו חיוניים להישרדותו, אבל היה קשה היה למצוא אותם. זו הסיבה שהאינסטינקט אילץ אותם לחפש מזונות שהכילו אותם, גם אם דרשו מאמץ רב. במקרה שלהם לא היו מזונות טריים שהכילו שילוב של מלח, סוכר ושומן, ועד לא מזמן גם לנו לא היו הרבה שילובים כאלה.

רוב הסיכוי שבעוד כמה חודשים או שנים יגיע טעם חדש שיזיז את טעם הקרמל המלוח הצידה, אבל אם להאמין למדענים הפופולריות שלו דווקא רק תגדל.

  • עוד באותו נושא:
  • קרמל
  • סוכר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully