וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנשים מתביישים לעשות החייאה לנשים, אז הן מתות יותר

19.11.2017 / 10:33

אחוז הנשים שעוברות החייאה על ידי עוברי אורח ואפילו פרמדיקים לאחר שהתמוטטו במקום ציבורי נמוך משמעותי מאחוז הגברים. זה פוגע משמעותית בסיכויי ההישרדות שלהן, והכל בגלל שאנשים נרתעים מלגעת להן בחזה

מצילים מבצעים החייאה באישה שטבעה בבריכה. ShutterStock
סיכויי הישרדות נמוכים פי שניים מאלה של גברים. מצילים מבצעים פעולות החייאה באישה/ShutterStock

מחקר חדש מגלה מסקנה מפתיעה ומדאיגה – לנשים שלוקות בדום לב במקומות ציבוריים יש סיכוי נמוך יותר לקבל החייאה מצילת חיים, בהשוואה לגברים. למעשה, הסיכון שלהן למות מאירוע לבבי הינו גבוה יותר בהשוואה לזה של גברים, כך מצביע המחקר שנערך באוניברסיטת פנסילבניה.

במסגרת מחקרם בחנו החוקרים 19,331 אירועים לבביים שהתרחשו בארה"ב ובקנדה. באופן ספציפי, הם התמקדו בנתונים מקונסורציום תוצאות ההחייאה במקרי טראומה ואירועי לב שהתרחשו במקומות ציבוריים. הם גילו שלגברים יש סיכוי גבוה פי 1.23 מזה של נשים לקבל החייאה מעובר אורח. גברים זכו להחייאה ב-45 אחוזים מהמקרים, בעוד שנשים רק ב-39 אחוזים מהמקרים. סיכויי ההישרדות של הגברים שלקו באירוע לבבי במקום ציבורי היו גבוהים פי שניים מאלה של הנשים.

עוד בנושא:
מדריך: איך עושים החייאה לתינוק?
למה יותר נשים מתות בשנה הראשונה אחרי התקף לב?
הססטיסטיקה המתעתעת של התקפי לב בקרב נשים

פרמדיק מבצע החייאה. ShutterStock
יש מקרים שבהם זה בסדר לגעת לאישה בחזה. פרמדיק מבצע לחיצות חזה/ShutterStock

לעומת זאת, כאשר החוקרים בחנו אירועים לבביים שהתרחשו בבית, הם לא מצאו הבדלים בעלי משמעות בין גברים לנשים: 35 אחוזים מהנשים ו-36 אחוזים מהגברים קיבלו החייאה בעקבות אירוע לבבי. אז מה פשרו של הפער המשמעותי בנתון הזה כאשר מקום ההתרחשות הוא פומבי?

אחד ההסברים שהועלו על ידי החוקרים היא שאנשים מרגישים פחות בנוח לבצע פעולות החייאה בנשים זרות מאשר בגברים זרים. ולכן אולי עוברי אורח נרתעים יותר מביצוע הנשמה מפה לפה או לחיצות חזה באישה שאינם מכירים. עוד אפשרות שהועלתה על ידי החוקרים במהלך דיון בממצאיהם במסגרת כנס הקרדיולוגים בארה"ב, היא שגם פרמדיקים חוששים יותר להסיר את בגדיהן של נשים במצבי חירום, על מנת לקבל גישה טובה יותר לבית החזה שלהן ונרתעים ממגע בחזה שלהן, שהוא בלתי נמנע במהלך ביצוע פעולות החייאה.

"אין מקום להיות שמרנים בסיטואציות האלה, שהן מצבים של חיים ומוות", אמר ד"ר בנג'מין אבלה, מחבר-שותף במחקר, והוסיף כי "חוץ מזה, בזמן החייאה הידיים אמורות להיות מונחות על מפתח הלב במרכז החזה, כך שתיאורטית, אתם לא אמורים לגעת בשדיים אלא בדיוק ביניהם".

עוד באותו נושא

שמרו על הקצב: השירים האלה יכולים לעזור לכם להציל חיים

לכתבה המלאה
הדגמה של ביצוע החייאה על בובה. ShutterStock
אפילו בובות ההדגמה בשיעורי עזרה ראשונה הן תמיד בדמות גבר/ShutterStock

עוד השערה שהועלתה על ידי החוקרים ועשויה להסביר מדוע נשים זוכות לקבל פחות החייאה במצבי חירום, היא שבובות ההדגמה שבהן משתמשים בקורסי עזרה ראשונה על מנת ללמד החייאה מעוצבות בהשראת הגוף הגברי. וכתוצאה מכך, ייתכן שגם מי שיש לו הכשרה בביצוע פעולות החייאה מרגיש פחות בטוח בעצמו לבצע אותה על גוף נשי.

החוקרים אמרו כי הם מקווים שהממצאים שלהם יסייעו לחשוב על דרכים חדשות לחנך את הציבור מתי, כיצד ובאילו מקרים יש לבצע החייאה כאשר הם עדים למצב חירום, על מנת להציל יותר חיים הן של נשים והן של גברים. "לא משנה מה מינו של אדם או מה צורת הגוף שלו או שלה, ביצוע פעולות החייאה על ידי עוברי אורח הוא עניין קריטי והוא הוכח כגורם שעשוי להכפיל ואף לשלש את סיכויי ההישרדות של המטופל", אמרה אודרי בלואר, אחת החוקרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully