וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות הטענות על בעיות אתיות: קבוצת הפייסבוק 'ילדוקטור' נסגרת

קבוצת הפייסבוק שנותנת מענה מקצועי לשאלות של הורים בענייני רפואת ילדים השעתה את פעילותה עד להודעה חדשה, בעקבות טענות שפעילותה מהווה ייעוץ רפואי פרטני, האסור על פי נהלי משרד הבריאות. מייסד הקבוצה: "אם אפשר להשתפר, נעשה את זה. ואם לא, נמשיך גם בלי ילדוקטור"

קבוצת הפייסבוק ילדוקטור נסגרת. פייסבוק, צילום מסך
הפוסט שהעלה הבוקר ד"ר גולדבלט לקבוצת "ילדוקטור". העמוד נחסם להעלאת פוסטים חדשים/צילום מסך, פייסבוק

קבוצת הפייסבוק 'ילדוקטור' שמזה כשנתיים מספקת מענה לשאלות של הורים בענייני רפואת ילדים הקפיאה את פעילותה היום (רביעי) וסגרה את עמוד הקבוצה להעלאת שאלות או פוסטים חדשים. בשעות הבוקר העלה מנהל ומייסד הקבוצה ד"ר גילי גולדבלט פוסט לקוני לעמוד הקבוצה, ובו נכתב:
"לחברי הקבוצה שלום. בשנתיים האחרונות הפעלנו את הקבוצה במטרה להנגיש מידע מקצועי ואמין בכל הקשור לבריאות ילדיכם. כל אנשי הצוות המקצועי תרמו מזמנם בהתנדבות ומתוך שליחות ורצון אמיתי לעזור לקהילה. כרגע אנחנו פועלים מול משרד הבריאות על הסדרת הנהלים בקבוצה על מנת לשפר את המענה. נחזור לענות בסיום התהליך. בברכה, צוות ילדוקטור".

בראיון לוואלה! בריאות אומר הבוקר ד"ר גולדבלט "מה שקרה עכשיו זה לא משהו חדש. היה את האירוע לפני שנה, שעלה שוב לכותרות בשבוע שעבר ובעקבות זה ובעקבות הצורך והרצון שלנו לדעת שאנחנו עושים הכל כמו שצריך, פניתי ביוזמתי להתייעצות עם רופאים בכירים במשרד הבריאות ומחוצה לו כדי לראות מה צריך לעשות כדי שהקבוצה תוכל להמשיך להתנהל בסטנדרט המקצועי הנכון. אותם גורמים בחנו את הפעילות בקבוצה ואמרו לנו שבאופן כללי יש כמה דברים שצריך לשנות ולשפר. אז עד שנצליח למצוא את הדרך לשפר, החלטנו שנשעה את הפעילות וברגע שנוכל לתת את השירות לשביעות רצון כל האוכלוסייה - כולל הרופאים, נחזור לפעילות".

עוד בנושא:
מה בהייה במסכים עושה לילדים שלנו?
חבלת ראש: 10 סימנים שצריך לגשת למיון

תינוק מחובר לאמצעי ניטור בבית חולים. ShutterStock
משרד הבריאות נכנס לתמונה בעקבות מות הפעוט/ShutterStock

ה"אירוע" שד"ר גולדבלט מתייחס אליו ושעלה לכותרות (בכתבתו של אורן אהרוני ששודרה בשבוע שעבר בתאגיד השידור 'כאן') הוא מקרה שאירע באוקטובר 2016 שבו פעוט בן שנה מצא את מותו. אמו של הפעוט העלתה פוסט התייעצות בקבוצה בשל שינוי בהרגלי האכילה והשתייה שלו שהובילו לשתיית מים מרובה ולמתן שתן מוגבר. אמו של הפעוט שאלה האם זה מצביע על אפשרות לסוכרת, או שמא מדובר בשינוי התנהגותי שנובע מכך שהפעוט החל ללכת לגן לראשונה באותו השבוע. אחת מנשות הצוות בקבוצה, תזונאית במקצועה, השיבה לאם שזה מאפיין תקופת הסתגלות לגן. אולם, מצבו של הילד התדרדר וכעבור מספר ימים הוא הובהל לטיפול נמרץ בבית החולים ברזילי באשקלון, שם מת מסיבוכים של סוכרת.

בעקבות אותו מקרה נשמעה ביקורת מצד רופאים שאינם מעורבים בקבוצה על כך שאופן פעילותה של הקבוצה הוא חסר אחריות וכי אם האם היתה מקבלת תשובה שהיתה מפנה אותה לבדיקת רופא, ייתכן שחייו של הפעוט היו ניצלים. גם משרד הבריאות נכנס לתמונה בעקבות מות הפעוט וגורמים שם אמרו אז כי הם יבחנו את הצורך להתערב בפעילות הקבוצה.

עוד באותו נושא

איך יודעים מתי צריך ללכת למיון עם הילד?

לכתבה המלאה

ביקורת קשה מצד קולגות

בשנה שחלפה מאז נשמעה לא פעם ביקורת מצד רופאים שאינם חברים בקבוצה על אופן הפעילות של ילדוקטור ועל שאלת האתיקה המקצועית שנוגעת להפעלת הקבוצה, בשל הטענה כי פעילותה מהווה ייעוץ רפואי פרטני דה פקטו, דבר שאסור על פי נהלי משרד הבריאות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"השאיפה תמיד היתה להנגיש מידע מבלי לתת ייעוץ פרטני". ד"ר גילי גולדבלט/מערכת וואלה!, צילום מסך

בילדוקטור צוות שמונה קרוב ל-100 אנשי מקצוע בהם רופאים ורופאות מתחומים שונים, אחיות, רוקחים/ות, יועצות הנקה, יועצות שינה, תזונאיות, קלינאיות תקשורת, פיזיותרפיסטים ומתייגות. תפקיד המתייגות הוא למעשה מיון הפוסטים הרבים העולים לעמוד הקבוצה ותיוג איש המקצוע הרלוונטי למענה מבין אנשי הצוות. מספר החברים בקבוצה עומד כיום על יותר מ-93 אלף ומדי יום היו עולים בה כ-150 פוסטים בממוצע עם בקשות התייעצות ושאלות.

תקנון הקבוצה מציין במפורש שהמענה בקבוצה אינו מהווה תחליף לבדיקה רפואית וכי בכל מקרה דחוף יש לפנות לבדיקת רופא, וגם אנשי הצוות מזכירים זאת בכל הזדמנות כמעט. לדברי ד"ר גולדבלט גם מאחורי הקלעים הושקעו מאמצים רבים לשמור על המקצועיות: "אנחנו מדריכים את הצוות כמעט על בסיס שבועי ועושים רענון של הנהלים, כל איש צוות שמצטרף מוחתם על טופס שגם הוא מפרט את גבולות הייעוץ המותרים ובנוסף לזה אנחנו גם מבצעים בקרה באמצעות רופאים שעוברים על השאלות והתשובות שעולות בקבוצה ומוודאים שאף תשובה לא חוצה את הגבול למשהו שאסור לנו לעשות באינטרנט בלי בדיקה רפואית".

מה אתם מתכוונים לעשות עכשיו?
"נבקש למנות ועדת ביקורת חיצונית שתשב איתנו ותראה לנו אם טעינו איפה טעינו ומה צריך לשפר. השאיפה שלנו תמיד היתה להנגיש מידע מבלי לתת ייעוץ פרטני או אבחנות. אבל יכול להיות שמה שעשינו עד עכשיו לא עמד בסטנדרט הזה מספיק טוב. בגלל זה כבר הרבה זמן אנחנו חושבים איך לצאת מהפייסבוק לפלטפורמה שיש לנו בה יותר שליטה".

קבוצת הפייסבוק ילדוקטור נסגרת. פייסבוק, צילום מסך
השקיעו משאבים רבים כדי לוודא שהשאלות והתשובות לא יחצו את הגבול המותר. קבוצת ילדוקטור/צילום מסך, פייסבוק

מתי תחזרו לפעילות?
"אני לא יודע להגיד בוודאות תוך כמה זמן נחזור לפעילות. השקעתי בקבוצה הרבה זמן ומשאבים, איבדתי הרבה שעות שינה בגללה. אני מרגיש שבאנו עם רצון לשפר ולעשות דברים טובים, ואני מקווה שזה באמת מה שעשינו ולא סתם השלינו את עצמנו. יש הרבה סיפורים ופוסטים של הורים שאומרים 'איזה מזל שהתייעצתי בקבוצה'. חבל לי שכל הרעש הוא סביב הקבוצה שלי כשיש עוד הרבה דוגמאות כאלה באינטרנט כבר הרבה שנים - גם בפייסבוק וגם בפורומים מחוץ לפייסבוק יש רופאים שעונים באותה צורה שאנחנו עונים. כנראה שמשהו כאן נהיה אישי נגדנו".

אנשי צוות אחרים מילדוקטור סירבו להתראיין לכתבה, אך בין השורות עולה התחושה שהקבוצה כבר לא תשוב לפעילות מפסק הזמן הזה. אחת הסיבות לכך היא שלא ברור כיצד ניתן להפעיל מנגנון ביקורת יעיל על קבוצה שבה עולים עשרות עד מאות פוסטים מדי יום ואנשי הצוות שמפעילים אותה עושים זאת ללא תשלום. על פניו, מדובר במשרה מלאה וכזאת שצריכה להתבצע על ידי אנשי מקצוע בכירים מתחום הרפואה או הייעוץ המשפטי (או גם וגם).

הקבוצה נסגרת או מוקפאת?
"נראה. אם אפשר להשתפר ולהתייעל, נעשה את זה. ואם לא, נמשיך גם בלי ילדוקטור", אומר ד"ר גולדבלט. "אם זה יצליח כולם ירוויחו, ואם לא אז לא. יש לי את המרפאה שלי, יש לי מה לעשות. זה לא יהיה אסון מבחינתי באופן אישי. מצד אחד, חבל לי, כי אני באמת חושב שאנחנו יכולים לעזור ולעומת מה שיש בחוץ, אני חושב שאנחנו באמת בסטנדרטים גבוהים וטובים. מצד שני, אני כבר עושה את זה שנתיים, זה מתחיל להיות לי קצת פחות כיף לעשות את זה ברמה היומיומית, ובטח אם התקשורת והקולגות שלי מתחילים לפזר האשמות. זה לא חובה שאמשיך".

תגובת משרד הבריאות

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה לפניית וואלה! בריאות כי: "בעקבות פנייה למשרד הבריאות ושיחה עם מנהל האתר ילדוקטור, החליט מנהל האתר לסגור את פעילות הקבוצה. חשוב להדגיש שאמות המידה להפעלת שירות רפואה מרחוק נכתבו בחוזר מינהל רפואה בנושא: "אמות המידה להפעלת שירות בריאות מרחוק טלה בריאות/טלה רפואה"). כל שירות של רפואה מרחוק חייב להינתן בהתאם לחוזר זה. במקרה הצורך, יש לפנות לרופא המטפל, למוקדים לרפואה דחופה בקהילה או למוקדי הקופות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully