וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך יודעים מתי צריך ללכת למיון עם הילד?

כשהילד סובל ממחלה או כאבים, אין דבר שההורים רוצים יותר מאשר להחליט נכון לאיזה טיפול הוא זקוק. נני הבריאות שלנו, ד"ר עדי קליין-קרמר, עם כללים מנחים למצבים שבהם כדאי להגיע עם הילד לבדיקה דחופה

מערכת וואלה! NEWS בשיתוף Reckitt Benicksers
ילד מחובר לאינפוזיה. ShutterStock
מתי בדיוק מגיע הרגע הזה?/ShutterStock

ילד חולה הוא אף פעם לא חוויה קלה עבור ההורים, על אחת כמה וכמה כאשר התסמינים מחמירים או כשקורה אירוע כמו נפילה או תאונה, שמעלה התלבטות באשר לצורך לגשת למיון. מצד אחד, הורים לא רוצים להגיב באופן מוגזם ולטלטל את הילד האומלל ממילא לבית חולים לשווא, שם הוא עלול גם להיחשף לחיידקים וזיהומים שלא לצורך. מצד שני, ייתכן שהמצב באמת דורש בדיקות מקיפות וטיפול מהיר. וידוע שבמקרים מסויימים פנייה למיון היא לא רק הכרחית, אלא עשויה להיות מצילת חיים.

המצבים שבהם תידרש החלטה מסוג זה יהיו לעולם קשים ובלתי נעימים, אך ישנם כללי אצבע שיכולים להקל מעט על ההחלטה ולסייע להורים להכריע נכון:

התייבשות

ישנם גורמים רבים שיכולים להוביל להתייבשות - חום, הקאות, שלשולים, אפילו סירוב לאכול בשל דלקת גרון יכול לגרום לילד להתייבש. כיצד נזהה התייבשות? הביטויים להתייבשות הם ישנוניות, עייפות, יובש בפה ומיעוט במתן שתן. אם אתם מזהים אפילו חלק מהתסמינים הללו, זו סיבה לנסוע למיון, ומהר.

תינוק מצונן. ShutterStock
האם הוא ישנוני ולא מגיב?/ShutterStock

שינוי במצב ההכרה

מצבי ההכרה של הילדים משתנים בין ערות לשינה, אבל ישנם שינויים שצריכים להדליק אצלכם נורה אדומה. זה טבעי שתינוק עם חום יהיה ישנוני יותר מהרגיל, אבל אם הוא ממשיך להיות ישנוני גם לאחר שהורדתם לו את החום; אם הוא פחות מגיב כאשר אתם מדברים אליו ונוגעים בו; כל אלה הם ביטויים למעורבות של מערכת העצבים המרכזית, ובמקרים מסויימים יכול להעיד גם על זיהום בקרומי המוח. הדבר מחייב בדיקת ילד במיון. לעיתים, שינוי במצב ההכרה בא לידי ביטוי באי שקט ובכי קיצוני.

קוצר נשימה ואנחות

אם התינוק שלכם חווה קשיי נשימה - עם הכחלה או בלעדיה, עם חום או בלעדיו - אתם חייבים לקחת אותו בדחיפות לחדר מיון, שכן המצוקה הנשימתית יכולה להתפתח עד לכדי דום נשימה. שימו לב, הכוונה אינה לחרחורים ורעשי נשימה, אלא לנשימה מאומצת ובטנית - אם התינוק נושם מספר נשימות מהיר תוך שהוא נושם מהבטן - מקרה כזה מעיד על קושי נשימתי המחייב בדיקה בחדר מיון.

אמא מודדת חום לתינוק. ShutterStock
אם יש לתינוק חום במשך יותר משבוע ברצף/ShutterStock

פרכוסים

אם לתינוק שלכם יש פרכוס חום ראשון בחייו או שמא מדובר בפרכוס ללא חום, לכו איתו לבדיקה דחופה בחדר מיון. אם כבר יש לכם ניסיון ואתם יודעים שהתינוק שלכם נוטה לפרכוסים הנובעים מחום, אז אין צורך ללכת בדחיפות. בפרכוס ראשון ישנה חשיבות לאבחון נכון, משום שישנם מקרים שבהם הפרכוס והחום נגרמים כתוצאה מזיהום במערכת העצבים.

חום ממושך ללא מקור ברור

אם לתינוק יש חום מעל שבוע באופן יום יומי, ללא סימפטומים של נזלת או מחלה במערכת אחרת, הדבר מחייב בירור בחדר מיון. זאת, במטרה לשלול מחלות זיהומיות נדירות, או חום הנגרם עקב מחלה אחרת. כדאי לקחת בחשבון כי במרבית המקרים נדרשות בדיקות מעבדה מרובות לאבחון מחלת חום ממושך.

ד"ר עדי קליין-קרמר ד"ר היא מנהלת מחלקת ילדים ומיון ילדים בבית החולים הלל יפה

  • עוד באותו נושא:
  • חדר מיון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully