וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: רוב התרופות החדשות נגד סרטן לא יעילות

8.11.2017 / 14:13

מחקר חדש מצא כי הסוכנות האירופאית לתרופות אישרה לשימוש 49תרופות חדשות לטיפול בסרטן, אף שמרביתן נמצאו כבלתי יעילות. אז איך זה בדיוק קורה?

כדורים בפס ייצור של חברת תרופות. ShutterStock
יעילות או לא? תרופות/ShutterStock

הייתם מצפים שתרופות, במיוחד כאלה שאמרות להילחם בסרטן יעבדו באמת, אך כעת מחקר משותף למכללת קינגס קולג' בלונדון ולבית הספר לכלכלה של לונדון גילה אחרת.

החוקרים בדקו את יעילותן של 49 תרופות לטיפול בסרטן שאושרו לשימוש באירופה בעשור האחרון על ידי הסוכנות האירופאית לתרופות (European Medicines Agency) ויצאו לשוק בשנים 2008-2013. המחקר שפורסם בירחון המדעי המוערך British Medical Journal בחן כאמור 49 תרופות חדשות שנועדו לטפל ב-68 מצבים או מקרים שונים הקשורים לסרטן. כך לדוגמה, אם תרופה אחת מסוימת נועדה לטפל בסרטן מסוג אחד וגם בסרטן מסוג אחר - הרי שהיא מיועדת לטיפול בשני מצבים שונים שקשורים למחלת הסרטן. ובעצם יש לה שני שימושים.

החוקרים בחנו את כל אחד מהמחקרים הקליניים שהובילו לאישורן של כל אחת מהתרופות החדשות. על סמך מחקרים אלה החליטה הסוכנות לקבוע כי התרופות מאושרות לשימוש וניתן להוציאן לשוק התרופות במדינות אירופה השונות. החוקרים עברו על המחקרים ובחנו כל אחד מבין 68 השימושים השונים או המצבים הקליניים לגופו, במטרה למצוא האם התרופה שנועדה לטפל במצב קליני מסוים זה יעילה לצורך שימוש זה.

עוד בנושא:
בעקבות המחקר: האם באמת נמצאה תרופה לסרטן?
חולי סרטן שפונים להומאופתיה בסיכון מוגבר פי 2.5 למות
מחקר ראשון מסוגו חושף: המאכלים שמכווצים תאים סרטניים

תא סרטן. ShutterStock
האם התרופות באמת מגדילות את סיכויי ההישרדות? תא סרטני/ShutterStock

החוקרים מצאו כי ב-57 אחוזים מבין המצבים, המחקרים לא הציגו ראיות חד משמעיות לכך שהתרופות הנבדקות אכן מגדילות את סיכויי ההישרדות של החולים או משפרת את איכות חייהם, זאת למרות שהסוכנות האירופאית לתרופות אישרה אותן לשימוש. אחת הסיבות לכך היא ככל הנראה מכיוון שרבים מהמחקרים שנערכו לא היו מחקרים ישירים. כלומר, הם לא נערכו ישירות על חולי סרטן, אלא במעבדה, כך שלא ניתן היה להסיק בצורה חד משמעית כי היעילות שתרופות אלה השיגו בניסויים במעבדה, אכן תהיה זהה ליעילות שישיגו בטיפול בחולי הסרטן עצמם.

עוד באותו נושא

איך קורה שמאבחנים סרטן בטעות?

לכתבה המלאה

"מדי שנה יוצאות לשוק כ-4 תרופות לטיפול בסרטן"

החוקרים החליטו לבחון מחקרי המשך: הם חיפשו במאגרי מידע אחר מחקרים שבחנו את יעילות התרופות מספר שנים לאחר שהן כבר יצאו לשוק והיו בשימוש לטיפול בחולי סרטן. המחקרים הללו בדקו את השפעת התרופות על חולי הסרטן ישירות. במקרים לא מעטים החוקרים הצליחו אף להצליב בין ממצאים של מספר מחקרים, שחקרו את יעילותה של אותה התרופה. מחקרים אלה נמשכו בין 3 ל-8 שנים ובדקו כאמור את כל 68 המצבים שהתרופות היו אמורות לטפל בהן. נמצא כי ב-49 אחוזים מבין מקרים אלה שוב לא נמצאו ראיות חד משמעיות לכך שהתרופות אכן משפרות את אחוזי ההישרדות, או משפרות את איכות החיים של חולי הסרטן.

פרופ' אילן בנק, מנהל מחלקה פנימית במרכז הרפואי מעייני הישועה מציין כי: "מדי שנה יוצאות לשוק כארבע תרופות חדשות לטיפול בסרטן". לדבריו, "משך הזמן שלוקח לפתח תרופה נגד סרטן - החל מחיפוש החומר וגילויו ועד לאישור התרופה לשימוש - נע בין 15 ל-30 שנה. ויש צורך בבדיקה קפדנית ובממצאים חד משמעיים". פרופ' בנק מציין, כי "יעילות של תרופה לטיפול בסרטן נמדדת בהתאם לנסיבות. תלוי באיזה סוג של סרטן מדובר. אם מדובר בסרטן שתוחלת החיים הממוצעת של החולים בו היא כחודשיים, והתרופה החדשה מאריכה את תוחלת החיים לארבעה חודשים - הרי שלמרות שמדובר בתוספת של חודשיים בלבד, זו נחשבת להארכה משמעותית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully