וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההשפעה המפתיעה שיש לעונת החורף על יולדות טריות

2.11.2017 / 10:38

אנחנו רגילים לחשוב על החורף כעונה מדכדכת, אבל מסתבר שעבור יולדות טריות, לידה בחורף דווקא מקטינה את הסיכוי לסבול מדיכאון לאחר לידה, בהשוואה לעונות אחרות

אמא עצובה מחזיקה תינוק. ShutterStock
הדיכאון מושפע מעונות השנה, אבל לא כמו שאתם רגילים לחשוב. אם טרייה מחזיקה תינוקת ישנה/ShutterStock

תקופת החורף ידועה כעונה בה מרביתנו נמצא את עצמנו שוכבים במיטה עם וירוס כזה או אחר, אבל מחקר חדש מצא כי היא דווקא בעלת השפעה מיטיבה על מצב הרוח של נשים לאחר לידה. חוקרים מאנגליה מצאו כי דכאון אחרי לידה מושפע גם מעונות השנה.

החוקרים מבית חולים בריגהם בבוסטון מצאו כי דווקא בתקופות החורף והאביב נשים נוטות לסבול פחות מדיכאון אחרי לידה בהשוואה לעונות אחרות. גורמים נוספים לטענתם המשפיעים על דכאון אחרי לידה הם משקל גוף גבוה, מתן או אי מתן אפידורל ובאיזה שבוע נולד הילד.

עוד בנושא:
מה הקשר בין שימוש באפידורל ודיכאון לאחר לידה?
מחקר: חצי מהנשים בישראל חוו משבר לאחר הלידה הראשונה
מציפה את הפיד עם תמונות של הילדים? אולי את בדיכאון

כ-10 אחוזים מהנשים סובלות מהתופעה

היריון ולידה הן תקופות רבות משמעות ורגישות בחיי האישה ומשפחתה. המעבר לאימהות כרוך בשינויים פיזיולוגים, הורמונליים, גופניים, רגשיים ונפשיים רבים, והוא תהליך מורכב. רוב הנשים חוות תנודות דרמטיות במצב הרוח ודכדוך בימים הראשונים שלאחר הלידה. המצב נקרא דכדוך לאחר לידה (Postpartum blues ,Baby blues).

חשוב להבין, "דיכאון לאחר לידה" הוא לא תופעת "דכדוך הבייבי בלוז" – אותו מצב רגשי תנודתי, הורמונלי, שמאפיין -70-80 אחוזים מהיולדות. אצל 10-15 אחוזים מהנשים, תופעות הדכדוך אינן חולפות ואף מחריפות או מופיעות בתקופה מאוחרת יותר. מצב זה נקרא דיכאון לאחר לידה (Postpartum depression). דיכאון לאחר לידה יכול להתפרץ בשלושת החודשים לאחר הלידה ולפעמים הוא מתפתח בהמשך השנה הראשונה לחיי התינוק ודורש טיפול והפניה לגורמים מקצועיים.

אמא ותינוקת. ShutterStock
חוות יותר הנאה מפעילויות עם התינוק בבית/ShutterStock

"רצינו לבדוק האם קיימים גורמים פיזיולוגים ומנטליים שמשפיעים באופן ודאי על שכיחות הדיכאון", הסבירו החוקרים. לשם כך הם בחנו 20,196 מקרים של נשים שילדו בין יוני 2015 לאוגוסט 2017, מתוכן 817 (4.1 אחוזים) סבלו מדיכאון אחרי לידה. הדו"ח הוצג החודש במפגש של האגודה האמריקנית להרדמה בבוסטון.

אז מדוע דווקא החורף והאביב הן תקופות בהן יורדים אחוזי הנשים בדיכאון אחרי לידה? התשובה אינה ברורה גם לחוקרים אך הם משערים כי מדובר בתקופות בהן אימהות חוות הנאה יותר גדולה מפעולות בתוך הבית עם התינוק.

המחקר לא נועד להוכיח יחסי סיבה ותוצאה. אבל למחברים יש כמה תיאוריות מדוע גורמים מסוימים עשויים להשפיע על התפתחות הדיכאון לאחר הלידה. כך למשל המחקר מצא גם כי הריון ארוך יותר הפחית את הסיכון לדיכאון לאחר לידה, בעוד שאי מתן אפידורל בזמן הלידה דווקא הגדילה אותו, ככל הנראה מהטראומה של הכאב.

  • עוד באותו נושא:
  • לידה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully