וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הפחדים של התינוק שלכם עברו בתורשה?

3.11.2017 / 7:45

מפחדים מעכבישים ומנחשים? ובכן, מי לא? חוקרים ניסו לבדוק למה אנחנו מפחדים דווקא מהחיות האלה והאם מדובר במשהו תרבותי או ביולוגי. האמצעי שבעזרתו בדקו - תינוקות

נחש. ShutterStock
זה בגלל שהם חלקלקים? נחש/ShutterStock

מה יש בעכבישים שעירים ונחשים חלקלקים שכל כך מפחיד אותנו, גם כשאנחנו עוד קטנים מדי לדעת משהו על העולם? ובכן, על פי מחקר חדש מדובר בפחד שאנחנו נולדים איתו.

קיימות שתי סברות רווחות באשר לפחד מעכבישים ונחשים, כמו גם מג'וקים. הטענה הראשונה היא שהפחד מוטבע בנו מלידה בגלל האפשרות שהם יכולים להזיק לנו, אם בהיותם ארסיים ואם בהיותם מפיצי מחלות. הסברה השנייה היא שמדובר בפחד שמושפע מהסביבה והתרבות בה גדלנו. כעת, במחקר הנוכחי, חוקרים החליטו לבחון את השאלה הזו על ידי שימוש ביצורים הכי תמימים שיש – תינוקות.

החוקרים ממכון מקס פלאנק לקידום המדע בגרמניה חשפו תינוקות בני חצי שנה לתמונות שונות, ביניהן תמונותיהן של נחשים ועכבישים. התינוקות שהיו ישובים על ברכיהם של הוריהם, נחשפו גם לתמונות של נחשים, דגים ופרחים. במהלך הניסוי מדדו החוקרים את מידת התרחבות האישון של התינוקות, כך שיצליחו לזהות באיזו מידה מיוצר המוליך העצבי נוראדרנלין המעורר את מנגנון "הילחם או ברח" (fight-or-flight).

עוד בנושא:
פגשתם ליצן? זה מה שבהלה עושה לגוף שלכם
בחנו את עצמכם: הפחדים הכי הזויים
סרט אימה: העגבנייה שלך חזרה

תינוק נרדם. ShutterStock
אינסטינקט בסיסי. תינוק/ShutterStock

"כשהראינו לתינוקות תמונות של נחשים או עכבישים במקביל לדגים ופרחים באותו הגודל ובאותו הצבע, האישונים שלהם התרחבו", אמרו החוקרים. "שינוי בגודל האישונים הוא סימן חשוב להפעלת המערכת הנוראדרנרגית במוח, האחראית לתגובות מתח", הסבירו והוסיפו כי "לפיכך, אפילו התינוקות הקטנים נראים מפוחדים מקבוצת החיות האלו".

כאשר צפו בתמונות של עכבישים, האישונים של התינוקות התרחבו ב-0.14 מ"מ, בהשוואה ל-0.03 מ"מ כאשר היה מדובר בפרחים. בניסוי השני שהשווה תמונות של נחשים עם דגים, ההבדלים היו קטנים יותר אך החוקרים מעריכים כי הסיבה לכך נבעה מהעובדה שמדובר בבעלי חיים שמעוררים תגובת יתר בכל מקרה. ולמרות זאת, עכבישים ונחשים גרמו להתרחבות האישונים הגדולה ביותר אצל התינוקות. אבל מדוע?

עוד באותו נושא

הפסיכולוגיה של הגועל: למה ג'וקים מוציאים אותנו מדעתנו?

לכתבה המלאה

שריד של אינסטינקט הישרדותי

"אנו מסיקים כי הפחד מנחשים ועכבישים הוא אבולוציוני", הבהירו החוקרים. "בדומה לפרימטים אחרים בטבע, גם אצל בני האדם קיימים מנגנונים במוח שמאפשרים לנו לזהות אובייקטים כמו עכביש או נחש ולהגיב אליהם מהר מאוד". לדבריהם הרעיון ההיפותטי הוא שאיכשהו, על פני דורות בימי קדם, פיתחו בני האדם תכונה המבטיחה תשומת לב מיוחדת ומסייעת ללמידת פחד.

במילים אחרות, אף על פי שבמהלך החיים המוגנים והמודרניים שלנו אנחנו לא נוטים לבוא במגע רב עם עכבישים שעירים וגדולים או נחשים מפחידים, אבותינו לא היו כל כך ברי מזל - והפחד והגועל שחלק מאיתנו מרגישים היום כשאנו נתקלים ביצורים האלה יכולים למעשה להיות מעין שריד של אינסטינקט שהתפתח פעם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully