נושאים חמים

עזבו את הקפה: 7 צמחי מרפא שישאירו אתכם ערניים

שתיתם כבר ארבע כוסות קפה ועדיין מרגישים סחוטים? רובנו כל כך רגילים למנות הקפאין הקבועות, עד שלעיתים קשה להאמין שיש דרכים טבעיות ויעילות יותר להישאר ערניים, אבל מחקרים מדעיים דווקא מראים אחרת

קפה (ShutterStock)
לא עדיף להחליף את הרומן הלא מוצלח הזה באופציה בריאה יותר? (צילום: Shutterstock)

גם אתם לא יכולים להתחיל את הבוקר בלי מנת קפאין וממשיכים להזרים אותו אל תוך הגוף לכל אורך היום כדי לשמור על ערנות? אם כבר נמאס לכם להיות תלויים בכוס קפה כדי לתפקד, רצינו להראות לכם שאפשר גם אחרת. יש לא מעט צמחי מרפא שיכולים להזין אתכם באנרגיות, להילחם בתשישות לאורך היום וגם לחזק את בריאות הגוף שלכם.

עוד בנושא:
המשקה הכי פופולרי בעולם עלול לייבש את העור שלכם
שום דבר לא עוזר למיגרנה? חוקרים מצאו פיתרון טבעי ואפקטיבי
על טעם ועל ריח: הסגולות הבריאותיות של ארבעת המינים

שינוי הרגלים הוא לא תמיד דבר פשוט, ולפעמים קשה לנו להאמין שיש משהו שיכול לעזור לנו להתחיל את היום טוב יותר מכוס הקפה שהורגלנו אליה במשך שנים. עם זאת, קשה להתעלם מכל היתרונות האדירים שצמחי המרפא יכולים להעניק לגוף שלכם. אתם לא צריכים להשליך את מכונת האספרסו לפח ברגע זה, אבל כן תוכלו לקחת את הזמן ולראות איזו מ-7 האפשרויות האלה תעשה לכם הכי טוב בגוף ובנפש:

ג'ינסנג קוריאני

שורש ג'ינסנג (ShutterStock)
מחזק גם את החשק המיני, ג'ינסנג קוריאני (צילום: Shutterstock)

הג'ינסנג הקוריאני נודע זה שנים בהשפעתו הממריצה על מערכת העצבים, ובשנים האחרונות מחקרים שונים בחנו את השפעתו על תפקודם הקוגניטיבי של אנשים בריאים. התוצאה הראתה שיפור משמעותי בזמן התגובה ובדיוק שלה, ביכולת מילוי המשימות, בביצועים קוגניטיביים כללים ובפעילויות פסיכומוטוריות. הג'ינסנג הקוריאני ידוע כבעל השפעה מחזקת, ממריצה ומעוררת. הוא תורם להעלאת רמת האנרגיה ולשיפור האקטיביות והחיוניות. בנוסף, מכיוון שמדובר בצמח סטימולנט (ממריץ), הוא גם משפיע בצורה דומה על היצר והאון המיני.

גוארנה

גוארנה (ShutterStock)
משמש להכנת משקאות ממריצים, גוארנה (צילום: Shutterstock)

צמח הגוארנה ידוע ברפואת הצמחים כבעל יכולת להמריץ ולהעלות את רמת האנרגיות בגוף. כיום גם מחקרים מדעיים מראים שיש קשר בין צריכת הצמח לעלייה ברמת הדופמין, האדרנלין והסרוטונין במוח. מחקר קליני הראה באמצעות מבחנים קוגניטיביים שונים כי שילוב הגוארנה בתוסף תזונה יכול להפחית את העייפות ולשפר באופן משמעותי את התפקוד המנטלי. מחקר אחר הראה כי בקרב אנשים שצרכו אותו ניכרו שיפור במצב הרוח והגברת הערנות, בהשוואה לקבוצה שקיבלה פלסיבו. נתון זה אינו מפתיע משום שגם שבטים בברזיל השתמשו בגוארנה להכנת משקאות ממריצים.

מאקה - הג'ינסנג הפרואני

מאקה (ShutterStock)
עוזר לספורטאים לבנות מסת שריר, מאקה (צילום: Shutterstock)

הסוד של צמח המאקה קשור במקום גידולו בהרי האנדים בפרו. מכיוון שהוא צומח במקום גבוה וכדי לשרוד הוא נדרש לאגור רכיבים אורגניים נדירים שקיימים בקרקע וכן ריכוזים גבוהים של מינרלים, ויטמינים וחומצות אמינו. השילוב בין כל הרכיבים החשובים הללו הוא שהופך את המאקה לצמח מרפא מיוחד במינו. הוא מספק אנרגיה וחיוניות במצבי עייפות ותשישות וספורטאים אף משתמשים בו לבניית מסת שריר ולחיזוק האנרגיות לפני האימונים.

אנג'ליקה סינית – הג'ינסנג הנשי

אנג'ליקה סינית (ShutterStock)
יעילה במיוחד בקרב נשים, אנג'ליקה סינית (צילום: Shutterstock)

נשים רבות הבינו בשנים האחרונות כי האנג'ליקה הסינית היא בהחלט צמח שיכול להחליף את כוס הקפה שלהן. האנג'ליקה מסייעת בשמירה על איזון, מחזקת ומזינה את המערכת ההורמונלית הנשית ומטפלת בבעיות מגוונות הקשורות למערכת הרבייה הנשית. בנוסף, יש לה השפעה מעוררת וממריצה במצבי עייפות. היא משפרת את מדדי האנמיה שנפוצה יותר אצל נשים ומלווה בין היתר בחולשה, עייפות וקושי בריכוז. אם לא די בזה, היא גם מגבירה את קצב זרימת הדם ותורמת לתקינות המערכת הקרדיו-וסקולרית.

תה ירוק

תה ירוק (ShutterStock)
משפר את התפקוד הקוגניטיבי, תה ירוק (צילום: Shutterstock)

מתלבטים בבוקר בין קפה לתה? לכו על תה ירוק שבין מגוון תכונותיו החיוביות הוא ידוע גם כממריץ ומחזק. בתהליך הייצור שלו משתמשים רק בניצני העלים ובעלי התה הצעירים, שאחוז הקפאין שבהם נמוך פי 5 מסוגי התה האחרים. כבר אלפי שנים שהסינים משתמשים בו בזכות סגולותיו הרבות ובשנים האחרונות הוא יצר עניין רב בקרב הקהילה המדעית ומחקרים מדעיים בחנו אותו, בין היתר, בהקשר של שיפור בתפקודים הקוגניטיביים.

ויתניה משכרת – הג'ינסנג ההודי

שורש ויטניה משכרת (ShutterStock)
אחד הזנים החשובים ביותר בעולם צמחי המרפא, ויתניה (צילום: Shutterstock)

מחקרים קליניים שבדקו את צמח הוויתניה הראו כי הוא משפר את התפקוד המנטלי, את תחושת הערנות ואת מהירות התגובה. כמו כן, המחקרים הראו כי הוויתניה מסייעת להפחית עייפות ולהגביר את הסיבולת הגופנית. אם כל זה לא מספיק, היא גם משפיעה על העמידות החיסונית של הגוף. לא סתם היא ידועה כאחד הזנים החשובים ביותר מבין צמחי המרפא הידועים ברפואת הצמחים.

גרין מגמה

נבט שעורה (ShutterStock)
מיצוי של שעורה המכיל יותר מ-70 חומרים מזינים חשובים, גרין מגמה (צילום: Shutterstock)

אם כבר להחליף את הקפה בהרגל טוב יותר, עדיף ללכת על הטוב ביותר. גרין מגמה הוא בעצם מיצוי של עשב השעורה המרוכז פי 30 יותר מהצמח עצמו ונחשב ל"מזון על". הוא מכיל יותר מ-70 נוטריינטים, שהם חומרי מזון החיוניים לחיים ולגדילה, בהם ויטמינים, חומצות אמינו, מינרלים, פחמימות מורכבות, נוגדי חמצון, אנזימים פעילים ועוד. צרכני גרין מגמה יעידו כי הוא מעניק להם אנרגיה זמינה וממלא אותם במרץ רב.

שרון קוצר הוא הרבליסט קליני ומנהל מחקר ופיתוח ב'ברא צמחים'