נושאים חמים

החגים מכניסים אתכם ללחץ? הנה 5 צמחים מרגיעים

ההכנות, קניית המתנות, וגרוע מכל – הארוחות המשפחתיות, יש הרבה סיבות להיכנס ללחץ בתקופת החגים, אך יש גם דרכים פשוטות לצאת ממנו. שרון קוצר, הרבליסט קליני, מציג 5 צמחים שיעשו את העבודה

קמומיל (ShutterStock)
צמח מרפא עם היסטוריה מפוארת, קמומיל (צילום: Shutterstock)

תקופת החגים יכולה להיות תובענית במיוחד: אירוח כל בני המשפחה, ארגון הבית, קניות אינסופיות ושעות ארוכות במטבח. כל אלה עשויים לגרום ללא מעט לחצים ומתחים. רגע לפני שארוחת החג הופכות לסיר לחץ, הכירו את 5 צמחי המרפא שיפיגו את הלחצים והמתח ויעזרו לכם לעבור את ההכנות בשלום.

עוד בנושא:
רפואה משלימה לסרטן: צמחי מרפא לחיזוק הגוף
מנטה וג'ינג'ר: צמחים טבעיים לטיפול בכאבי בטן

איך ניתן להתמודד עם מצבים של סטרס שמופיעים לקראת החגים? התשובה מצויה בטבע. ישנם צמחי מרפא שנמצאו במחקרים רבים ככלים שתומכים במערכת העצבים ומשרים תחושת רוגע נפשית וכללית. צמחים אלה פועלים להרפיית שרירי השלד ומשפרים את זרימת הדם בכלי הדם ההיקפיים. בנוסף, צמחים שונים מעודדים הזנה טובה של הרקמות ברכיבים חיוניים, משמשים להסדרת דופק מהיר ומטפלים בקשיי שינה.

אז רגע לפני שההכנות לחג גובות מכם מחיר כבד מדי, קחו נשימה עמוקה והכירו את חמשת צמחי המרפא שיעזרו לכם להירגע:

1. קמומיל

הקמומיל הוא צמח מרפא עם היסטוריה ארוכה ומפוארת. הצמח, שטעמו מריר וארומטי, נועד לסייע במצבים של הפרעות שינה, חוסר שקט כללי, חרדות ומתחים. מחקרים רבים הראו שלקמומיל יש השפעה אנטי דיכאונית והוא מסייע להחלמה מנטלית מהירה במצבים של סטרס. מחקרים נוספים הראו שהצמח יעיל בטיפול בקשיי שינה ומפחית משמעותית את הזמן הנדרש להירדמות.

מליסה (ShutterStock)
צמח בעל פעולה כפולה, מליסה (צילום: Shutterstock)

2. מליסה

הצמח משמש להרגעת תחושת עצבנות מחד, ולהרגעת לחץ מתמשך וחוסר שקט מאידך. מחקרים קליניים הראו את יעילות המליסה בטיפול בתסמינים מגוונים השייכים למערכת העצבים. בין התסמינים: חוסר מנוחה, נטייה להתרגשות יתר, כאבי ראש, עצבנות ופלפיטציות (פעימות לב חזקות במיוחד). שילוב של מליסה עם צמחים מרגיעים נוספים הוכח כמשפיע על הפעילות החשמלית של המוח, במיוחד על הגברת תדרים מסוג אלפא הגורמים לתחושת רגיעה.

3. ולריאן

אי אפשר להתעלם מהריח והטעם של הוולריאן. הצמח הזה נחשב יעיל בטיפול בבעיות מגוונות הקשורות במערכת העצבים, לרבות חרדות, עצבנות, אי שקט והפרעות שינה.

הרכיבים העיקריים בצמח בעלי השפעה מרגיעה הם החומצה הוולריאנית והחומצה האמינית GABA, הנקשרים לקולטני GABA במוח ומעלים את רמות המתווך העצבי. מחקרים קליניים הראו אפקטיביות של הצמח בטיפול בהפרעות שינה, שבאה לידי ביטוי בקיצור זמן ההירדמות ובשיפור תחושת הערנות לאחר הקימה. השילוב של פעילות מרגיעה, משרת שינה ומרפה שרירים הופכת את הוולריאן לצמח המשרה תחושת רוגע של ממש.

פסיפלורה (ShutterStock)
"פרי התשוקה" דווקא יעיל גם בהרגעת הרוחות (צילום: Shutterstock)

4. עלי פסיפלורה

לא רבים יודעים שלפרי המיוחד הזה שכונה גם "פרי התשוקה", יש גם סגולות ריפוי משמעותיות. לעלי הפסיפלורה השפעה רפואית המשרה שינה, מרגיעה ומרפה את הגוף. רכיב ששמו 'Chrysin' המצוי בעלים אלה, אחראי על השפעתו המרגיעה ונוגדת החרדות של הצמח. מחקר קליני שבדק את יעילות הטיפול המשולבת של פסיפלורה וולריאן כחלק מתהליך הגמילה מתרופות הניתנות לאנשים הסובלים מהפרעות שינה, הראה כי 74 אחוזים מהמשתתפים דיווחו על ירידה בתחושת העייפות ועלייה ברמת העשייה והמוטיבציה במשך היום.

5. לבנדר

צמח הלבנדר משמש לטיפול במצבים רבים שמקורם בחולשת מערכת העצבים, כגון אי-שקט, חרדות, כאבי ראש על רקע מתח ונדודי שינה. מחקר קליני הדגים שאנשים שנחשפו לניחוחו של הלבנדר, דיווחו על שיפור במצב הרוח, בתחושת החיוניות וביכולת הגופנית והנפשית בעת ביצוע משימות שונות. מחקר דומה הראה שלשמנים הנדיפים בצמח יש יכולת השפעה על תפקודים קוגניטיביים ומנטליים.

התוכן במאמר זה הוא בעל אופי של סקירה כללית בלבד והמידע בו אינו התוויתי.

שרון קוצר הוא הרבליסט קליני ומנהל מחקר ופיתוח ב"ברא צמחים"