וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי רוצה שתחשבו שלשתיית חלב יש קשר לאוטיזם?

13.9.2017 / 11:34

קמפיין של ארגון זכויות בעלי החיים שטוען לקשר בין חלב ומוצריו והחמרת תסמיני אוטיזם מצליח לעורר את זעמם של מדענים וטבעונים כאחד. הסיבה? לא רק שמדובר בקמפיין לא מבוסס, הוא גם מעליב אוטיסטים ובני משפחותיהם

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תמונת הקמפיין הקושר בין חלב ואוטיזם/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאורך השנים עולות לא מעט טענות מופרכות אודות אוטיזם והגורמים לו, ומאז שהאינטרנט נכנס לחיינו הן גם מצאו להן אכסניה נוחה – שם הן שבות וצצות אחת לכמה שנים. כזו היא למשל התיאוריה השקרית אודות הקשר שבין חיסונים ואוטיזם, שלה אין כל אחיזה מדעית או הוכחה, אבל העובדות הללו לא מפריעות לה לעלות שוב ושוב בתגובות זועמות בפייסבוק ובפורומים שונים.

טענה נוספת באותה הרוח עלתה שוב לכותרות לאחרונה דווקא בקמפיין של ארגון זכויות בעלי החיים Peta, שקושר בין צריכת מוצרי חלב ואוטיזם. במודעת הקמפיין נראית תמונה של צלחת דגני בוקר בחלב שמציירים פרצוף עצוב והכיתוב אומר: "לילד שלכם יש אוטיזם? בואו לקרוא על הקשר בין מוצרי חלב לאוטיזם" עם הפניה לאתר הארגון. מדובר בקמפיין בן כמה שנים, שכבר אז עורר ביקורת רבה, אולם הארגון סירב להסירו וכעת הדיון סביבו ברשתות החברתיות שב להתלבות.

עוד בנושא:
בריא או מסרטן: מה אומרים המחקרים העדכניים על חלב?
תחליפי חלב לילדים? מחקר טוען שזה עלול לעכב את הגדילה
הראשונות לזהות: סבתות מבחינות בסימנים לאוטיזם לפני ההורים

אילוסטרציה. ShutterStock
חלב מחריף אוטיזם?/ShutterStock

הקמפיין הזה זכה לביקורות ותגובות זועמות הן בשל היעדר תימוכין מדעיים והן בשל העובדה שהוא מציג אוטיזם כמשהו שלילי, בעוד שישנם ילדים ומבוגרים רבים שחיים עם אוטיזם ואינם מתייחסים למצבם כליקוי, אלא כשוני קוגניטיבי. בפוסט שעדיין ניתן למצוא באתר של Peta, נטען שצריכת חלב "מחריפה" אוטיזם. זאת, למרות שהטענה הזאת הופרכה על ידי מספר גורמים.

"לא מפתיע שמוצרי חלב מחמירים את המצב הזה (אוטיזם)", נכתב בפוסט שבאתר הארגון, "בהתחשב בעובדה שכבר נמצא קשר חזק ביניהם ובין סרטן, קרוהן ובעיות בריאותיות חמורות אחרות. כל מי שרוצה לנסות ולהקל על תסמיני האוטיזם מוזמן להפסיק לצרוך מוצרים המכילים חלב פרה ולעבור לתחליפים טבעוניים ובריאים במקום זאת" – לשון הפרסום, שמאזכר גם מחקרים כלשהם. לדבריהם, במחקר שכלל 20 ילדים אוטיסטים נמצא שהסרת מוצרי חלב מהתזונה שלהם שיפרה מאוד את התנהגותם. בנוסף, מציינים שם שהסיבה להשפעה המיטיבה של המנעות ממוצרי חלב על אוטיסטים אינה ידועה באופן ודאי, אך שייתכן שיש קשר לעובדה שצריכת חלב ומוצריו גורמת לבעיות עיכול רבות, שמגבירות את המצוקה והסטרס בקרב ילדים עם אוטיזם.

עוד באותו נושא

ניתוח קיסרי מעלה את הסיכון לאוטיזם?

לכתבה המלאה

לא נכון ולא יפה

אז מה הבעיה? הבעיה היא שזה לא נכון. המחקר שמוזכר בפרסומים של Peta הוא מצומצם מאוד שנעשה ב-20 ילדים בלבד ואינו מהווה מקור מהימן מספיק כדי לשאוב ממנו המלצות תזונתיות. אבל חשוב מכך – מדובר במחקר שנמצא בלתי מהימן בשתי הזדמנויות שבהן הוא עבר ביקורת עצמאית על ידי אנשי מקצוע מתחום המדע. אחת הביקורות נעשתה על ידי אוניברסיטת טקסס, במסגרת בחינה של 14 מחקרים שעסקו בשינויי תזונה והשפעתם על אוטיסטים, וקבעה כי "איכותו הכללית של המחקר היתה ירודה". מבין כל המחקרים שנסקרו על ידי האוניברסיטה, רק אלה שאיכותם המדעית והמקצועית היתה הנמוכה ביותר הגיעו למסקנה שיש לשינויי תזונה כמו הימנעות מחלב או גלוטן השפעה כלשהי על תסמיני האוטיזם.

ילד עצוב משחק עם צעצועים. ShutterStock
רק המחקרים בעלי האיכות הירודה ביותר מצאו קשר בין תזונה ואוטיזם/ShutterStock

חיפוש בגוגל שכולל את מילות המפתח 'חלב' ו'אוטיזם' מניב את הפרסום של Peta כאחת התוצאות הראשונות. זאת, למרות שמדובר בפרסום שלכל הפחות הוא נטול ביסוס מדעי. ולמרות זאת, הארגון לא הסיר את הפוסט מהאתר שלו עד היום, מה שמוביל לכך שהוא שב ועולה מעת לעת בדיונים ברשתות החברתיות.

הסבב האחרון של התנצחויות פומביות בהקשר של הקמפיין הזה כלל שפית טבעונית בשם ג'ק מונרו, שכמה ממתכוניה מופיעים באתר של Peta. בשרשור טוויטר פומבי וזועם דרשה מונרו מהארגון להסיר את המתכונים פרי עטה שמופיעים באתר, בטענה שהיא אינה רוצה שום קשר עם ארגון שעושה שיימינג לאוטיסטים או להוריהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully