פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      כמה כוסות קפה ביום יעזרו לכם לחיות יותר שנים?

      מחקר שנמשך 14 שנה, טוען שאנשים ששתו את מספר כוסות הקפה הזה הם בעלי סיכוי של עד שני שליש פחות למות צעירים. מה יש בקפה שגורם לזה לקרות? זאת כבר שאלה למחקר אחר

      כמה כוסות קפה ביום יעזרו לכם לחיות יותר שנים?

      בווידאו: 5 עובדות על קפה

      שתיית ארבע כוסות קפה ביום עשויה לסייע לכם לחמוק ממוות בטרם עת. כך נטען במחקר חדש ומקיף שכלל 20 אלף משתתפים ומשתתפות בגיל העמידה, וממנו עולה כי מי ששותים קפה באופן שגרתי ותדיר נהנים מסיכויי תמותה נמוכים בשני שליש.

      מחקרים קודמים כבר מצאו ששתיית קפה משפרת את תפקוד הכבד, מפחיתה את הדלקתיות בגוף ומחזקת את המערכת החיסונית. כעת, המחקר החדש מראה כי היא עשויה גם להפחית את הסיכון למוות מוקדם משלל סיבות, בשיעור של עד כשני שליש.

      כל 2 כוסות קפה נוספות שנצרכו על ידי המשתתפים בניסוי נקשרו בירידה של כ-22 אחוזים בתמותה – כאשר בקרב המשתתפים המבוגרים ביותר בניסוי, הירידה אף הגיעה ל-30 אחוזים. מי ששתו 4 כוסות קפה ביום אף זכו לפיחות של 64 אחוזים בסיכון התמותה, בהשוואה לאלה שלא שתו קפה או שתו אותו רק לעתים רחוקות.

      עוד בנושא:
      מקולה עד אספרסו: כמה כוסות יסכנו את הבריאות שלכם?
      עזבו את הקפה: יש דרך הרבה יותר בריאה להישאר ערניים
      הקפה שלכם מכיל הרבה יותר קלוריות ממה שאתם חושבים

      קפה (ShutterStock)
      בקרב מבוגרים יותר, היתרון בשתיית הקפה הוא המשמעותי ביותר (אילוסטרציה: shutterstock)

      המחקר הנוכחי הוא מחקר תצפיות, ולכן לא יכול לספק הוכחות לכך שצריכת הקפה הגבוהה היא זו שאחראית על השיפור בנתוני התמותה, אולם הוא מתיישב עם ממצאיו של מחקר אחר, שנערך בארה"ב, שבו נטען כי 3 כוסות קפה עשויות להאריך את תוחלת החיים באופן משמעותי.

      זה לא הקפאין

      קפה מכיל מספר תרכובות כימיות שיוצרות אינטראקציות בגוף האדם, כמו קפאין ונוגדי חמצון, ומדענים סבורים שלחלקן יש סגולות התורמות להגנה על התאים בגוף. בעבר נערכו מספר מחקרים שהצביעו על תועלת דומה שמפיקים גם מי ששותים קפה נטול קפאין בקביעות – דבר שמוביל את המדענים לחשוד שאלה דווקא התרכובות נוגדות החמצון שטומנות בחובן את היתרונות המשמעותיים ביותר, ולא הקפאין.

      המחקר החדש נערך בספרד, ועקב אחרי 19,986 גברים ונשים בגילאי 25-60 לאורך פרק זמן של 10 שנים בממוצע. בתחילת המחקר, כל המשתתפים מסרו מידע מפורט אודות הרגלי התזונה שלהם – בהם גם צריכת קפה – אורח החיים, וההיסטוריה הרפואית שלהם.

      שתי נשים מבוגרות שותות קפה (ShutterStock)
      איזו כוס זו שלך היום? (אילוסטרציה: shutterstock)

      לאחר מכן, פנו החוקרים מבית החולים דה נבארה לנתח את שיעורי התמותה בתוך קבוצת הנחקרים, ש-337 מהם הלכו לעולמם במהלך תקופת המחקר.

      שיעורי התמותה הנמוכים ביותר נרשמו בקרב אלה שצרכו קפה בשגרה, כאשר הקשר הסיבתי החזק ביותר בין שתיית קפה ותמותה מופחתת נרשם בקרב המשתתפים המבוגרים ביותר. החוקרת הראשית של המחקר, ד"ר אדלה נבארו, אמרה כי היא סבורה שנוגדי החמצון בקפה שמצויים בו בצורת פוליפנולים, הם שאחראים לאפקט הזה. "אני הייתי ממליצה על שתיית שפע של קפה, זה עשוי להיות טוב ללב. הייתי אומרת שארבע כוסות קפה ביום הן בבחינת רעיון טוב. לדעתי, זה בזכות הפוליפנולים וההשפעה האנטי-דלקתית שלהם", אמרה.

      כמה זה יותר מדי?

      לדברי ד"ר נבארו, אף על פי שרוב המשתתפים במחקר היו יחסית צעירים (הגיל החציוני של המשתתפים עמד על 37) ולכן היו יחסית מעט מקרי מוות בתוך קבוצת המחקר, הממצאים תואמים ממצאים ממחקרים דומים אחרים ומחזקים אותם. החוקרים מתעתדים להמשיך ולעקוב אחר המשתתפים כדי לראות אילו השפעות נוספות יש לצריכת הקפה שלהם גם בגילאים מאוחרים יותר.

      המחקר אינו מספק שורה תחתונה לגבי הרף העליון של צריכת הקפה המומלצת ביום, אך מאידך הוא גם לא כלל בתוכו משתתפים רבים שצריכת הקפה שלהם היתה מופרזת.