פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      למה אנחנו סובלים מבחילות בנסיעה ואיך אפשר להימנע מהן?

      כשליש מהמבוגרים ו-68 אחוזים מהילדים בישראל סובלים מבחילות בנסיעה, כך עולה מסקר שפורסם באחרונה. ממה נגרמת התופעה המציקה והאם יש דרך להימנע ממנה? הנה כל המידע שיבטיח לכם נסיעה רגועה יותר

      בחילה בנסיעה (ShutterStock)
      הרבה יותר נפוץ משחשבתם (צילום: Shutterstock)

      קורה לכם שאתם נוסעים במכונית, טסים או שטים ולפתע נתקפים בבחילה שהורסת לכם את כל החוויה? מתברר שאתם בחברה טובה. 34 אחוזים מהמבוגרים בישראל דיווחו כי הם סובלים מבחילות בנסיעות. בקרב ילדים התופעה רחבה עוד יותר עם 68 אחוזים מהילדים עד גיל 5, ו-35 אחוזים בגילאי 6 עד 12 שסובלים מבחילות מרובות בזמן הנסיעה. כך עולה מסקר שנערך על ידי חברת פרמשלום באמצעות מכון המחקר זטה טולס. כדי להימנע מהתסמינים הלא נעימים חשוב קודם להבין ממה נובעת התופעה.

      עוד בנושא:
      קנאביס גורם לבחילות? תסמונת חדשה ומפתיעה בארה"ב
      איך באמת מתמודדים עם בחילות היריון?
      לא מצליחים להירדם במטוס? הנה 6 דרכים לשפר את הסיכויים

      במעמקי האוזן הפנימית ממוקמת מערכת שיווי המשקל שמספקת למוח מידע על מיקום הגוף והתנועות שלו, כדי שיתמצא במרחב. כשאנחנו נמצאים בנסיעה, אנחנו יושבים בנחת, אולם מערכת שיווי המשקל "מדווחת" למוח שאנחנו בתנועה. המסרים הסותרים האלו גורמים לקונפליקט בפירוש הסיטואציה, מכיוון שהמוח מרגיש שהוא לא בשליטה על התזוזה של הגוף. הפער הזה גורם להופעת תסמיני סטרס, הכוללים בנוסף לבחילות גם תחושת כבדות, עייפות וסחרחורת.

      בגלל שהמצב נובע על פי ההערכות מחוסר שליטה, מומחים מאמינים כי נהגים נמצאים בסבירות נמוכה יותר לסבול מבחילות, בגלל שהם אלו ששולטים ברכב ובתנועה שלו. בנוסף, בסקר הישראלי נמצא כי גברים סובלים פחות מנשים מהתופעה, עם 27 אחוזים מהנשאלים שדיווחו על בחילות לעומת 39 אחוזים מהנשאלות.

      אז איך נימנע מבחילות בנסיעה?

      אם אתם סובלים מבחילות תכופות בזמן הנסיעה, שגורמות לכם לפחד משהייה ממושכת בתוך כלי רכב, ישנן כמה דרכים שבהן אתם יכולים להימנע מהבחילות ולטפל בהן:

      לפני הנסיעה – למי שסובל מבחילות בנסיעה מומלץ להימנע מצריכה מוגברת של אלכוהול, ממזונות חריפים או מתובלים, ומאוכל שומני. כמו כן, עדיף להתרחק ממקומות שבהם עולים ריחות של מזונות דומיננטיים שיכולים לגרות את המנגנון שגורם לבחילה.

      יין אווירה (ShutterStock)
      מומלץ להתרחק מאלכוהול גם אם אתם נוהגים וגם אם אתם סתם נוסעים ברכב (צילום: Shutterstock)

      במהלך הנסיעה – במכונית ובאוטובוס, מומלץ לשבת מקדימה, עם הפנים לכיוון הנסיעה. אם אתם שטים באונייה, נסו לשהות בקומות התחתונות ובמרכז. החדרים הגבוהים והחיצוניים יהיו פחות יציבים ויעצימו את תחושת הבחילה. כמו כן, מומלץ להימנע מקריאה במהלך הנסיעה, או בעיסוק בטלפון הנייד. מנגד, אם תתבוננו החוצה מהחלון הפתוח, אולי דווקא תחוו הקלה בתסמינים, משום שהאוויר הצח נחשב דרך יעילה להתמודד עם התופעה.

      אם אתם כבר מרגישים את הבחילה, נסו להתמקד בנקודה מרוחקת מחוץ לחלון. בנוסף, השתדלו להימנע מישיבה ליד אנשים אחרים שסובלים מבחילות בנסיעה. אם אתם נוסעים עם ילדים שסובלים מבחילות, נסו למצוא להם תעסוקה שתסיח את דעתם מכך – כמו משחקי דרך שגם יספקו לכולכם זמן איכות מהנה ביחד.

      תרופות ותוספים – כדי להקל על התסמינים ניתן בהחלט להיעזר בתרופות נגד בחילות שנחשבות יעילות ביותר להתמודדות, אולם ישנן דרכים נוספות וטבעיות שבהן תוכלו להקל על עצמכם.

      אוכל לבן (ShutterStock)
      שומר - תרופת סבתא יעילה לבחילות (צילום: Shutterstock)

      צמידי סי-בנד לדוגמה (Sea-Band) מבוססים על הרפואה הסינית ומקלים על תסמיני הבחילה. על הצמידים מורכבים כפתורי פלסטיק, שמפעילים לחץ מתמשך על נקודת ניי-קואן (Nei-Kuan) - נקודת המוכרת ברפואה הסינית כמסייעת להקלת בחילות. ההקלה מורגשת בתוך מספר דקות.

      גם חליטות תה מצמחי אניס (שומר) וקמומיל (בבונג) משמשות ברפואה הסינית להרגעת הקיבה וידועות כדרך להקל על הבחילה. בנוסף, מציצת לימון או שתיית מיץ לימון טבעי מהול במים, יכולות להביא להקלה, כמו גם הרחת שמנים אתריים כמו ציטרונלה.