וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תגלית מפתיעה: האם נמצאה סוף סוף דרך לרפא התקררות?

6.8.2017 / 6:28

במשך חמש שנים למדו חוקרים את המנגנונים הנלחמים בווירוס הגורם להתקררות. זאת כדי לפתח לראשונה בעולם תרופה למחלה שרובנו סובלים ממנה לפחות פעם בחיים. האם בקרוב האף הסתום והגרון הכואב יהיו רק זיכרון רחוק?

שיטה לשחרור אף סתום בתוך שניות/בימוי והגשה: ליאור נאור עריכה: אביב אירגז

בווידאו: אם הצינון כבר תקף אתכם, זו הדרך המהירה להקל על הגודש באף

רבים רואים בהצטננות מחלה "זניחה" ולא מזיקה – עד שהם חולים בה בעצמם ונחשפים למסכת של לילות ללא שינה, קשיים בנשימה ועייפות לאחר פעולות פשוטות. באופן מפתיע, בעוד שהמחלה הזו פשוטה ונפוצה יחסית, עדיין אין לה תרופה אמיתית. אולם, חוקרים מאמינים כי גילו מנגנון חשוב ביותר שיסייע בפיתוח של תרופה ראשונה מסוגה לתופעה שרובנו פוגשים לפחות פעם בשנה.

עוד בנושא:
לבריאות! 6 מאכלים שמקלים על צינון
אחת ולתמיד: האם שום באמת מגן מפני הצטננות?
האם מזגנים עלולים לפגוע לנו בבריאות?

רינו-וירוס הוא הנגיף הנפוץ ביותר שגורם להצטננות אצל בני אדם. במשך שנים ניסו חוקרים למצוא תרופה שתחסל אותו ביעילות, אך עד היום כאמור ניסיונות אלו כשלו. כדי להיות הראשונים לעשות זאת, חוקרים מאוניברסיטת אדינבורו עקבו במשך חמש שנים אחר חזירים וכבשים, כדי ללמוד את המנגנונים הטבעיים שעוזרים לגוף של יונקים להילחם בזיהום הנגיפי. המסקנות שלהם, שפורסמו בכתב העת Peptides, חושפות אופטימיות רבה לגבי השלב הבא בדרך לריפוי סופי של המחלה.

החוקרים גילו כי פפטידים במערכת החיסון (שרשרת קצרה של חומצות אמינו), פועלים אצל כל היונקים בצורה דומה הממגרת את הרינו-וירוס. לאחר שהבינו איך פועל המנגנון, הם זיקקו את הפפטידים הדרושים מגופם של חזירים וכבשים, ובחנו את השפעתו על תאי ריאה הנגועים בווירוס הנפוץ.

אילוסטרציה. ShutterStock
תרופה שמזוקקת ישירות ממערכת החיסון/ShutterStock

מסקנות המחקר מראות כי הפפטידים ממערכת החיסון הצליחו לתקוף את הווירוס ביעילות, מה שעשוי בהחלט לתרום לפיתוח טיפולים המבוססים על מקורות טבעיים לחומרים אלו. ד"ר פיטר ברלואו, מומחה לאימונולוגיה שהוביל את המחקר, אמר בהודעה לתקשורת כי "המחקר עדיין נמצא בשלבים ראשוניים, אך אנחנו שואפים בשלב הבא לפתח תרופה עם פוטנציאל לרפא את ההצטננות הנפוצה".

"דרישה דחופה" למציאת טיפול יעיל

בעוד שהצטננות בדרך כלל לא נחשבת מסוכנת, למי שבמילא מתמודד בשגרה עם מחלות כרוניות כמו אסתמה או מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD) ההדבקה בנגיף עלולה להוות סכנה של ממש לבריאות. בראיון לאתר Independent הדגיש ד"ר ברלואו כי הצורך למצוא טיפול יעיל לווירוס מהווה "דרישה דחופה".

במחקר קודם שהוביל, הוא גילה את המנגנון שמחסל את הווירוס בגוף, וכעת המחקר הנוכחי שלו זכה למימון של 200 אלף פאונד מצד ממשלת סקוטלנד, לצורך פיתוח התרופה. "הגענו לתגלית מרגשת במיוחד והשלב הבא יכלול ניסיון לשנות את הפפטידים כדי להגביר את היעילות שלהם בחיסול הווירוס".

ילד משתמש במשאף לאסתמה. ShutterStock
ההתקררות הופכת מסוכנת לסובלים מאסתמה/ShutterStock

ד"ר ברלואו מגלה אופטימיות רבה לגבי השלבים הבאים במחקר, והוא אף הבטיח שהבשורה לא תהיה רק לטיפול בהצטננות: "במנגנון הזה ניתן יהיה להשתמש גם לטיפול בווירוס הגורם לשפעת, כך שמה שאנחנו מספרים כיום זה רק קצה הקרחון. בעתיד נרצה לגלות באילו וירוסים נוספים נוכל להילחם באמצעות חומרים אלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully