וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הנורות החסכוניות פוגעות לנו בבריאות בלי שנרגיש?

8.8.2017 / 14:55

הן אמנם חוסכות באנרגיה, אך מומחים מזהירים שלנורות ה-LED יש גם השפעות מזיקות על הבריאות. על פי ההערכות, נורות אלו עלולות לגרום לכאבי ראש, להרוס את הראייה ולחשוף אותנו לחומרים רעילים

נורות לד. ShutterStock
סיבה לדאגה? יש מי שטוען שכן/ShutterStock

נורות LED חוללו מהפכה בתעשיית האנרגיה – הן גם חוסכות בצריכת החשמל וגם פועלות למשך זמן ארוך יותר מנורות הליבון שכבר כמעט ואינן נמצאות בשימוש בשנים אלו. על אף שיש לה יתרונות רבים, יש גם מי שמזהירים מהנורה החסכונית ואף אומרים כי היא עלולה לפגוע לנו בבריאות בלי שנרגיש.

עוד בנושא:
רואים רחוק: הדרך הכי פשוטה לשיפור הראייה שלכם
גאוני: ככה תיפטרו מכאב הראש תוך שתי דקות בלבד
למה כואב הראש במיוחד בימים חמים ומרובי זיהום אוויר?

ארנולד וויקינס, מומחה לפסיכולוגיה מאוניברסיטת אסקס שבבריטניה, ערך עוד בשנת 19889 מחקר על ההשפעה של נורות פלורסנט על הבריאות. הוא וצוותו מצאו כי הנורות, שמהבהבות 100 פעמים בשנייה, גורמות לעלייה בכאבי הראש בקרב עובדים. במאמר שכתב באחרונה לאתר Conversation ציין כי למרות שלא נערך מחקר דומה באחרונה על נורות ה-LED, הרי שנורות אלו מהבהבות כ-400 פעמים בשנייה, ולכן עלולות לגרום ליותר תסמינים כאלו בחשיפה ממושכת.

חשוב לזכור כי בהיעדר ביסוס מחקרי, מאמרו של ארנולד נחשב כדעה מושכלת בלבד. עם זאת, בשנים האחרונות נשמעים קולות כאלה גם מצד מומחים נוספים בתחום.

בנוסף, מזהירים חוקרים אחרים כי גם העיניים עלולות לשלם מחיר בשל החשיפה לנורות החסכוניות. דן רוברטס, מנהל העמותה למניעת ניוון מולקולרי בארצות הברית, הזהיר בראיון לאתר Live Strong כי ככל שנורות ה-LED בוהקות וחזקות יותר, כך עולה הסיכון לפגיעה משמעותית בראייה, כתוצאה מניוון של הרשתית.

עיניים. ShutterStock
חשיפה ממושכת מגבירה את הסיכון לניוון הרשתית/ShutterStock

לדבריו, כדי להימנע מהנזק לעיניים, הדבר החשוב ביותר שניתן לעשות זה לוודא שבסביבת העבודה שלכם, אתם לא מסתכלים ישירות על נורות LED לאורך זמן. לדבריו, כדאי להימנע ממבט ישיר על נורות ה-LED למשך יותר ממאה שניות. עמדות העבודה של רבים מאיתנו ממוקמות בנקודה שבה רואים את האור בזווית של העין, ואם אפשר, מומלץ לשנות את המיקום שלה כדי למנוע את הנזק הפוטנציאלי.

עוד באותו נושא

דו"ח: זיהום אוויר בתוך הבתים עלול להוביל למקרי מוות רבים

לכתבה המלאה

מה עושים כשנשברת נורה?

נורות ה-LED מכילות לא מעט חומרים רעילים, הכוללים בין היתר עופרת וארסן. בעוד שחומרים אלו לא מזיקים לנו כשהנורה פועלת במצב רגיל, מחקר שנערך ב-2010 על ידי חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה, מעלה מסקנה שחשוב לשים אליה לב.

מהמחקר, שפורסם בכתב העת Environmental Science and Technology, עולה כי נורות ה-LED, ובייחוד הנורות האדומות המצויות בין היתר בפנסי הרכב או ברמזורים, מכילות שיעור גבוה של רעלן בשם נוירוטוקסין, שעלול בריכוזים גבוהים לפגוע במערכת העצבים.

זוהי אמנם לא סיבה לדאגה, אולם החוקרים מזהירים כי כאשר נורות LED נשברות, יש להימנע ככל הניתן מאיסוף השברים באמצעות הידיים, כדי להימנע מהנזק האפשרי לבריאות. לכן, כאשר אוספים שברים, מומלץ לעשות זאת באמצעות כפפות גומי, ולשטוף את הידיים בתום הפעולה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully