וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם בדיקת מי שפיר מסוכנת יותר בקיץ?

פרופ' יוסי שלו

25.7.2017 / 7:32

תקופת הקיץ היא לא תקופה פשוטה בגלל הטמפרטורות הגבוהות, אבל עבור אוכלוסיות כמו נשים בהריון היא עשויה להיות קשה כפליים. הנה כל מה צריך לשים לב אליו בתקופה החמה

אישה בהריון. ShutterStock
החום הישראלי מקשה על ההריון/ShutterStock

אם את מרגישה שחם לך יותר מאז שנכנסת להריון, זו לא תחושה חסרת ביסוס. אמנם באופן אובייקטיבי נהיה חם יותר, עם בואו של הקיץ, אך לנשים בהריון בהחלט יש זכות עודפת לקטר על החום: במהלך ההריון רמת הורמון הפרוגסטרון, עולה בשיעור ניכר, ומעלה את חום הגוף התקין ל-37.1 עד 37.3 מעלות צלזיוס. האם החום הישראלי עלול להוות סיכון לאישה ההרה ולעובר בשלבי ההריון השונים, ובעיקר לאחר בדיקת מי שפיר?

לאחר בדיקת מי שפיר, חום הגוף יכול לעלות לטמפרטורה של עד 37.5 מעלות צלזיוס, הנחשבת לתקינה. עם זאת עלייה מעבר לטמפרטורה זו, נחשבת למסוכנת משום שהיא עלולה להעיד על חשש לזיהום ועל כן במידה והיא מתרחשת יש לפנות בדחיפות לרופא.

כעקרון, אם אין צמרמורות, גלי חום כאבי ראש וחולשה לאחר ביצוע דיקור מי שפיר, אין צורך מיוחד למדוד חום, שכן הסיכוי לחטוף זיהום לאחר ההליך מאוד קטן ומדובר בתרחיש נדיר. עם זאת, הדרך שבה מנסים להפחית את החום כן משנה: מומלץ לנשים לשכב בצל, ליד מאוורר או מזגן, ולהניח בדים לחים על העורף או המצח שיצננו את פני האישה ההריונית וישפרו את הרגשתה. לאחר דיקור מי שפיר מותר להתקלח, אך מומלץ שלא לעשות אמבטיות בכלל ואמבטיות חמות בפרט, משום שהצטברות מים בנרתיק יכולה לגרום לאי בהירות באשר לירידת מים מוקדמת.

עוד בנושא:
השיטה בת 100 השנה שעוזרת לנשים להכנס להריון
כל הבדיקות שאת צריכה ויכולה לעשות במהלך ההריון

בדיקת מי שפיר. GettyImages
מומלץ לנוח ביומיים שלאחר הבדיקה/GettyImages

ב-48 השעות שלאחר דיקור מי שפיר מומלץ להרבות במנוחה ולהמעיט בפעילות גופנית. הסיבה לכך היא שהליכה ופעילות גופנית יכולות לגרום להתכווצויות של הרחם ולהגביר את הסיכון לפקיעת קרומי מי השפיר ולדליפת מי שפיר, לכן נשים רבות מעדיפות ביומיים שאחרי לנוח, לקרוא, לצפות בטלוויזיה וכדומה. את המנוחה כדאי לבצע עם רגליים מעט מורמות. הרמת הרגליים מקלה על הלחץ בוורידים, ומקלה על הנפיחות בקרסוליים ובכפות הרגליים שנוטה להתגבר עקב החום. עוד עצה לימים חמים היא להפחית בצריכת נתרן המצוי באוכל מלוח, המעודד ספיחת נוזלים, יוצר בצקות ומעלה את לחץ הדם.

תחושת התייבשות לא נעימה אף פעם, שכן היא מלווה בחולשה, סחרחורות, הרגשת עילפון, קוצר נשימה, כאבי ראש ובחילה. לנשים שעברו דיקור מי שפיר, התייבשות כתוצאה מחוסר שתיית נוזלים מספקת יכולה לגרום להתכווצויות רחמיות, ועל כן חשוב שבתקופה של לאחר הבדיקה, ולמעשה עד הלידה עצמה, להקפיד ולשתות מעבר ל-8 כוסות המים המומלצות, כוס מים או מיץ נוספת על כל שעה שנמצאים בה בחום הקופח.

עוד באותו נושא

מזג אוויר חם מעלה את הסיכון לסוכרת הריון

לכתבה המלאה

פעילויות רגועות לחופש

נשים רבות שעוברות דיקור מי שפיר הן אמהות לילדים גדולים יותר, הנמצאים בחופשת הקיץ שלהם. לאחר תקופת המנוחה, הן מוצאות את עצמן כספק השעשועים של הילדים בחופש הגדול, וכמי שנאלצות להתרוצץ עם הילד בפעילויות שונות הדורשות מאמץ.

תקופת 3 השבועות לאחר הבדיקה היא תקופה רגישה, ועל כן כאשר מתכננים מה לעשות עם הילדים, כדאי לתכנן פעולות רגועות יותר כמו יציאה לבריכה שבה המים מקלים על תנועת הגוף, ושחיה יכולה להיות פתרון טוב לכאבי רגלים בהריון. או ללכת ו"לבלות" בקניונים הממוזגים ונוחים לישיבה כשצריך.

מנגד, רצוי להימנע מפעילות כגון רכיבה על סוסים, טניס, צלילה, גלישת גלים או חתירה, שעלולות לגרום להתכווצויות רחמיות, דימום לדני ואפילו לירידת מים מוקדמת. וכאשר החום בחוץ מעל 32 מעלות צלסיוס – כדאי לשקול להחליף את הפעילויות עם הילדים בכאלו שניתן לעשותן מהבית במזגן.

היזהרי מקרציות

אילוסטרציה. ShutterStock
להקפיד על חולצה ארוכה ולבנה ותרסיס הגנה מתאים/ShutterStock

אם אתם יוצאים לטיול בחיק הטבע, חשוב להיזהר מעקיצות. לצערנו, הקיץ הישראלי מביא איתו יתושים, דבורים, קרציות וכדומה. בעיקר חשוב להיזהר מהדבקה בנגיף קדחת הנילוס המערבי שמועברת לאדם בעקיצת יתוש. תקופת השיא של פעילות הנגיף בחודשים אוגוסט, ספטמבר ואוקטובר, וההדבקה בווירוס פוגעת בעיקר בקשישים, חולים מדוכאי חיסון, ונשים בהריון. הנגיף עלול לגרום להדבקה של מערכת העצבים המרכזית, דלקת קרום המוח, שיתוק, ונכויות נוספות.

כמו כן, נשים בהריון הבוחרות לבלות בחיק הטבע, נמצאות לפעמים בסכנה לעקיצת קרצייה הנמצאת מתחת לעלים וצמחיה נמוכה ולהדבקה בחיידק הגורם למחלת ליים. זו מחלה חיידקית אשר יכולה לעבור דרך השליה ולהגיע לעובר.

אם האישה בהריון תקבל טיפול אנטיביוטי בזמן הנכון לא תהיה פגיעה בעובר, אך אם הטיפול יתאחר או האבחנה תהיה שגויה, תיתכן פגיעה מאוחרת במערכת העצבים, במפרקים ובלב. כדי להקטין את הסיכוי להיעקץ מבלי לשים לב לכך, מומלץ לנשים בהריון לטייל בבגדים בהירים, חולצה ארוכת שרוולים, מכנסיים ארוכים ומגפיים למניעת עקיצה של הקרצייה בגפיים התחתונות. מותר להשתמש בהריון בתרסיס הגנה על העור מסוג DEET בריכוז של עד 10 אחוזים.

שמירה על העור מפני פיגמנטציה

פגימנטציה בעור. ShutterStock
כתמים על הפנים/ShutterStock

מומלץ להשתמש בקרם הגנה וכובע עם שוליים רחבים לכיסוי הפנים והצוואר, שכן במהלך ההריון חלים שינויים בעורה של האישה ושהייה בשמש יכולה לפגוע בעור יותר מתמיד. חומר בשם הורמון מגרה מלנוציט alfa MSH שמופרש מהמוח וכן רמות גבוהות של אסטרוגן בהריון, גורמים להופעת אזורים כהים האופייניים להריון - קו חום לאורך קו האמצע של הבטן או כתמים על הפנים ומעל השפה העליונה, במצח, בצוואר ובבית החזה.

בנוסף, בדיקת מי השפיר נעשית בדרך כלל סביב אמצע ההיריון, בזמן שבו חלה גדילה מהירה של דופן הבטן והשדיים, הגורמת לקריעה של סיבי רקמת חיבורו לפסים, הנראים דרך העור בצבע אדום-סגול. העור מתוח, יבש ומגרד, ושהייה בחום ובשמש מחריפה את התחושה. לכן לאחר המקלחת כדאי להשתמש בקרם לחות.

חשיפה לחום ולזיעה יכולה ליצור פריחה בעור במיוחד באזורי עור המשתפשפים אחד בשני – למשל מתחת לשדיים. לכן, אם את יוצאת לטיול בטבע, לבשי בגדי קיץ קלילים ואווריריים מכותנה המאפשרים לאזורי הזיעה להתנדף ולא לאגור את הנוזלים.

פרופ' יוסי שלו הוא מומחה ברפואת נשים ולידה בדגש על רפואת העובר ובדיקות מי שפיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully