וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה קורה לגוף אחרי טביעה ומה הסיכוי לשרוד אותה?

23.7.2017 / 9:30

מה קורה לגוף כששואפים מים לתוך הריאות ומדוע זה דווקא המוח שנמצא בסכנה הגדולה ביותר כתוצאה מהמחסור בחמצן? רופא מסביר מה קורה לנו כשאנו טובעים ולמה זה כל כך מסוכן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא נותר מה לעשות. אמיר פרישר גוטמן ז"ל/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסיפור הטראגי של אמיר פרישר גוטמן שטבע אתמול (שבת) בחוף נווה ים, ומת היום אחר הצהריים מקריסת מערכות כללית בבית החולים רמב"ם מצטרף ל-16 מקרי טביעה שהתרחשו בסוף השבוע הקשה הזה. על פי נתוני מגן דוד אדום, מאז תחילת עונת הרחצה 105 בני אדם טבעו בחופי הרחצה, בבריכות ובמאגרי מים. מתוכם, 12 מקרים הסתיימו במוות. מה בעצם קורה לגוף במצב של טביעה, והאם יש סיכוי לשרוד אירוע כל כך קשה?

הבעיה הבסיסית בטביעה היא חנק. במהלך הטביעה אדם מנסה להימנע מבליעת מים, אולם בשלב מסוים מחסור בחמצן גורם לנשימה רפלקסיבית, שמובילה לשאיפת מים לתוך דרכי הנשימה והריאות. אצל ילדים ולעיתים גם אצל מבוגרים, מגע של מים עם דרכי הנשימה מוביל להתכווצות של שרירי הלוע, דבר שבעצמו סוגר את דרכי הנשימה ומוביל לחנק.

עוד בנושא:
עונת הרחצה נפתחה: איך מונעים ומטפלים בטביעות ילדים?רגע לפני שקופצים למים: מדריך רפואי לעונת הרחצה

הנזק המוחי הוא הקשה ביותר

הנזק העיקרי מטביעה הוא המחסור בחמצן - מצב המכונה היפוקסמיה. מצב זה גורם לנזק לכל רקמות הגוף, אולם רקמת המוח רגישה במיוחד למחסור בחמצן ולכן, הנזק המוחי הוא הגורם העיקרי לתחלואה ולתמותה כתוצאה מטביעה.

לאחר טביעה מסכנת חיים קיימת עליה בלחץ התוך מוחי כתוצאה מבצקת מוחית, מה שמוביל לכך שכחמישית מאלה שמצליחים לשרוד אירוע דרמטי של טביעה נותרים עם פגיעה נוירולוגית תמידית, במידה ושורדים את האירוע. חנק וחוסר חמצן גורם להפרעות רבות בקצב הלב - דבר שכשעצמו עלול להחמיר את הפגיעה המוחית. בנוסף, מקובל להאמין כי טביעה במים מלוחים מחמירה את הפגיעה הריאתית בהשוואה למים מתוקים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רגע החילוץ מהים/מערכת וואלה!, צילום מסך

גוטמן נכנס אתמול לשחות בים עם אחייניתו כבת חמש, ועם חברת משפחה, בחוף שאינו מוכרז. לאחר שגל סחף את השלושה, גולשים שהיו במקום הצילו את הילדה ואת חברת המשפחה, אך פרישר גוטמן אותר רק מאוחר יותר. חובשים ופרמדיקים של מגן דוד אדום שהוזעקו למקום החלו לבצע בו פעולות החייאה והוא הובהל לבית החולים רמב"ם כשהוא במצב אנוש לאחר כ-50 דקות שהיה ללא דופק. היום אחר הצהריים כאמור נודע על מותו.

הנחיות מד"א במקרה של טביעה

1.במקרה שנקלעים למצב של אי נוחות במים ועלולים לטבוע חשוב לשמור על קור רוח, לא להשתולל על מנת לא לאבד כוחות וכן לאותת לעזרה.

2. הוציאו את הטובע מהמים במידת האפשר. הימנעו מלסכן את החיים שלכם. במקביל, הזעיקו את מד"א בקו החירום 101.

3. הישמעו להנחיות הפרמדיקים במוקד החירום 101 של מד"א, אשר ידריכו אתכם כיצד להמשיך לטפל בטובע עד להגעת צוותי מד"א למקום.

4. אם הטובע לא נושם (בית חזה אינו עולה ויורד) השכיבו את הנפגע הרחק מקו המים והחלו מיד בביצוע עיסויי חזה עד להגעת צוותי מד"א למקום, ובהתאם להנחיות הפרמדיקים במוקד.

5. מומלץ שהטובע יתפנה לבית חולים, גם אם הוא מרגיש טוב יותר, להמשך מעקב ובדיקות בבית החולים.

  • עוד באותו נושא:
  • טביעה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully