וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עונת הרחצה נפתחה: איך מונעים ומטפלים בטביעות ילדים?

ד"ר נעם דיין

27.4.2017 / 12:14

עבור הורים רבים פתיחת עונת הרחצה היא אירוע משמח, אבל גם כזה שמביא עמו סכנות. ד"ר נעם דיין, מומחה ברפואת ילדים מסביר איך ניתן למנוע טביעות, ומה לעשות במקרה חירום

ילד ושחה. ShutterStock
טביעות מתרחשות בלי קשר לעומק המים/ShutterStock

פתיחת עונה הרחצה מתחילה היום, וזה זמן חשוב לשים דגשים על בילוי עם ילדים במים בימים חמים. חשוב להבין כי שהייה עם ילדים במים דורשת תשומת לב מירבית מהורים, אחריות והקפדה יתרה.

טביעות הן אחד הגורמים העיקריים למוות ופציעה בילדים בתקופת הקיץ. בשנת 2016 יותר מ-15 ילדים טבעו למוות, כאשר 60 אחוזים מהטביעות מתרחשות בין החודשים יוני לאוגוסט. להבדיל מהנצפה בסרטים, בטביעות לא תמיד נשמעות זעקות "הצילו" ונפנופי ידיים, אפילו לא בכי או קריאות מצוקה אחרות, מכיוון שהגוף עסוק בלהחזיק את הראש מחוץ למים ולנשום.

מקובל לחשוב כי טביעות מתרחשות רק במים עמוקים, אך למעשה מרבית הטביעות נגרמות בלי קשר לעומק המים. גם בגובה עשרה סנטימטר ילד יכול לטבוע, אם פיו ואפו נמצאים מתחת לפני המים. הסיבה העיקרית לגרימת טביעות היא העדר השגחה, ואפילו לשניות בודדות. זה יכול לקרות בים, בבריכה העירונית, בבריכה הפרטית בבית, או במלון וגם באמבטיה, או בריכה מתנפחת קטנה במרפסת, שנראית תמימה אך יכולה להפוך לסיוט עבור המשפחה.

עוד בנושא:
"במקרה של טביעה, כל שנייה קובעת"
רגע לפני שקופצים למים: מדריך רפואי לעונת הרחצה

איך אפשר למנוע טביעה?

- שימו את הטלפונים הסלולריים בצד. כאשר הילדים נמצאים במים יש לפקח עליהם בכל רגע נתון ולא לאבד את הריכוז. אם יצאתם עם מספר חברים וילדיהם, עשו משמרות ודאגו שבכל רגע יהיה לפחות מבוגר אחד שמפקח.

ילדים בים. ShutterStock
אל תשאירו אותם לבד/ShutterStock

- תהיו ערניים. לפי מחקר אמריקאי, הורים דיווחו שילדים טבעו גם כשהם היו צמודים אליהם, אך עסקו בו זמנית בפעילות פנאי כמו קריאת ספר, שיחה עם מכר ואפילו אכילה.

- כל שנייה קריטית. ילד שטבע יכול לאבד את הכרתו אחרי שתי דקות, ותוך דקות ספורות יכול להיגרם למוחו נזק בלתי הפיך. אם ילדיכם נפגע, פעלו מהר.

- שמרו על ראש הילד מחוץ למים. ראשם של תינוקות וילדים עד גיל 5 כבד יותר משאר חלקי הגוף, וזאת הסיבה שילדים מתהפכים ונותרים עם הראש בתוך המים, מבלי יכולת עצמאית להתהפך.

- אל תניחו לילד להיכנס לבד לים, אלא בליווי מבוגר. גם ילדים שכבר למדו לשחות עלולים לטבוע, בייחוד בים ובכנרת, עקב שינויים בהתנהגות הים, זרמים, סחף וכיוון הרוחות.

מה עושים במקרה של טביעה?

הדבר הראשון שיש לעשות הוא להוציא את הילד מהמים, במידת הצורך להזעיק את מד"א. יש להישמע להוראות הצוות הרפואי ולעקוב אחר ההנחיות.

ישנם אמצעי בטיחות כלליים וחשובים עליהם כדאי להקפיד כדי למנוע טרגדיה. אם אתם מתארחים בצימר או שיש בגינתכם בריכת שחיה גדולה, דאגו לחסום את הכניסה אליה, לסגור את השער ולא לאפשר לילדים כניסה מחוץ לשעות הרחצה.

אם יש לכם בריכה מתנפחת קטנה או גיגית גדולה, בסיום הפעילות יש לשפוך את המים ולהפוך את הכלי, כך שלא ניתן יהיה להיכנס אליו.

ניתן להשתמש במוצרי ציפה למיניהם, אך אל תסמכו עליהם יותר מדי, הם לא תחליף להשגחה שלכם.

כדאי ורצוי לתדרך את הילדים לפני כל בילוי בקרבת מים, להסביר בשפתם על הסכנות, מה אסור לעשות וכיצד להתנהג. שיתוף פעולה מצידם והשגחה צמודה שלכם יובילו לבילוי מהנה נטול בעיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully