וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"במקרה של טביעה, כל שנייה קובעת"

23.5.2014 / 0:17

התינוק זוהר ארגז שטבע אתמול באמבטיה בתל אביב עדיין מאושפז במצב קריטי. בעקבות המקרה הקשה, מנהל בית החולים וולפסון מסביר מה כל הורה חייב לדעת במקרה כזה

צילום: דנה ירקצי, עריכה: גדי וינסטוק

"במקרה של טביעה, כל שנייה קובעת", מסביר דוקטור יצחק ברלוביץ', מנהל בית החולים וולפסון. בעקבות מקרה הטביעה שלשום (רביעי) של זוהר אורגד, פעוט בן 11 חודשים, באמבטיה בביתו בתל אביב ובעקבות מספר מקרי טביעה של ילדים בבריכות פרטיות, מצטרף דוקטור ברלוביץ' לקריאה של מד"א לציבור לעבור קורס החייאה. הוא גם מזהיר שלא להשאיר ילדים בקרבת מים ללא השגחה, "כמו שילד עד גיל תשע לא חוצה כביש לבד". במד"א מספקים הנחיות כיצד להעניק עזרה ראשונה לאדם שטבע.

לקריאה נוספת:
המטפלת של התינוק שטבע: "התפללו לשלומו של זוהר"
"שמעתי את התינוקות משחקים - ופתאום היה שקט"
דוד התינוק שטבע: "רשלנות וטיפשות של המטפלת"

זוהר ארגז נאבק עדיין על חייו במחלקה לטיפול נמרץ בבית החולים לילדים דנה בתל אביב. ביום ראשון פונה פעוט כבן שנתיים לביה"ח פוריה בטבריה לאחר שטבע בבריכה פרטית ביבניאל. בשני המקרים פרמדיקים של מד"א ביצעו פעולות החייאה והצליחו להשיב דופק לפעוטות, שכאמור מאושפזים עדיין בבתי החולים. רק בחודש האחרון טיפלו צוותי מד"א בשלושה מקרים של ילדים שטבעו בבריכות פרטיות - בישוב חד-נס בצפון ובאבו-גוש שסמוך לירושלים. שניים מהילדים טבעו למוות.

תאונות ביתיות הפכו למכת מדינה

לדברי דוקטור ברלוביץ', שמשמש בנוסף לתפקידו בבית החולים גם כיו"ר המועצה הלאומית לבטיחות בית ופנאי, הסיבה העיקרית לפציעות ולמוות של ילדים היא תאונות ביתיות. "הדבר הפך למכת מדינה. בנוגע למים, אנחנו בבית החולים רואים מקרים של טביעות, לצד מקרים של החלקה באמבטיה ועד לכוויות כתוצאה ממים חמים. אני מאמין שמדיניות ברורה בנושאים האלה כולל התייחסות ספציפית לבריכות שחייה, יכולה למנוע אסונות רבים". כיום, בריכות בבתים פרטיים פועלות ללא פיקוח בכלל.

"בריכה פרטית יכולה להיות מסוכנת כמו בריכה ציבורית או ים. צריך שיהיה סטנדרט של בריכה בטוחה, שכולל בין היתר גידור ומעקה שימנע נפילה או כניסה של ילדים למים ללא פיקוח הורים. לפעמים נדמה לנו שהילדים שלנו כבר גדולים, אבל הם אינם יודעים להעריך סיכונים נכון. הם רואים מים וישר רוצים לקפוץ פנימה. אסור להשאיר אותם אפילו דקה ללא פיקוח מבוגר, בקרבת בריכה ללא מעקה".

כשמדובר בילדים גדולים יותר, אומר דוקטור ברלוביץ' בנחרצות, "הם חייבים ללמוד לשחות. ידיעת שחייה וטכניקות להשארת הראש מחוץ למים הם אמצעי ההגנה הטוב ביותר מפני טביעה. עלינו כמבוגרים מוטלת החובה לדאוג שילדים ידעו לשחות. אני ממליץ גם למבוגרים ללמוד שחייה. בדור שלי היו מלמדים אותנו לשחות בבית הספר. ראוי שבמשרד החינוך יחזירו את זה לתכנית הלימודים".

תינוקות עלולים לטבוע גם בגובה סנטימטרים אחדים

כאמור, מקרה הטביעה אתמול בתל אביב אירע דווקא באמבטיה. מחקירה ראשונית עולה כי בשעת הטביעה היו זוג תאומים בני 11 חודשים תחת השגחת מטפלת, בשעה שאימהותיהם שהו מחוץ לבית. המטפלת סיפרה לחוקרים כי השאירה את התאומים בגיגית עם "בוסטר", שאמורה למנוע החלקה של התינוקות למים. כששבה המטפלת מהשירותים, הבחינה כי התינוק חסר דופק.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
זוהר ארגז, התינוק בן 11 החודשים שטבע באמבטיה בביתו בתל אביב ונפגע אנושות, מאי 2014. באדיבות המשפחה
התינוק זוהר/באדיבות המשפחה

על פי ברלוביץ', "בבית החולים אמורים הורים טריים לקבל הדרכה כיצד לרחוץ את התינוק באמבטיה. גם בטיפות חלב מספקים את השרות הזה. הכי חשוב שהראש יהיה מעל המים. תינוקות עלולים לטבוע גם במים בגובה סנטימטרים אחדים. מספיק שהאף בתוך המים והם לא יודעים לצאת. גם שהתינוק כבר יודע לעמוד וללכת, השליטה שלו על איברי גופו עדיין לא מלאה. ישנם מקרים רבים של החלקות באמבטיה. בפרק זמן קצר נכנסים מים לדרכי הנשימה ולא מגיע חמצן לריאות. אסור להשאירו ללא השגחה לרגע".

סכנה נוספת מפניה מזהיר ברלוביץ', היא מים חמים. "כמובן שיש לוודא שהמים בטמפרטורה הנכונה לפני שמכניסים את התינוק למים. אבל גם לאחר מכן, פעוטות עלולים בטעות או מתוך סקרנות לפתוח את ברז המים הרותחים ואז נוצרות כוויות קשות, על שטח פנים קטן. לצערי אנחנו נתקלים בלא מעט מקרים כאלה בבית החולים. גם מהסיבה הזאת, מומלץ לא להסיר את העיניים מהתינוק באמבטיה לרגע".

ההנחיות שאתם חייבים להכיר במקרה של טביעה

דוקטור ברלוביץ' ממליץ לעבור קורס החייאה ועזרה ראשונה במד"א. את מי שנתקל חלילה במצב של טביעה, הוא מנחה "דבר ראשון להשכיב על הצד, לא על הגב כי אחד האפקטים של טביעה בילדים ילדים היא שהילד פולט מהוושט. במקרה של שכיבה על הגב, הפליטה עלולה להיכנס לריאות ולקנה הנשימה לחסום ולהוסיף עוד קושי. יש לעשות זאת עוד לפני שקוראים לעזרה ראשונה. לאחר מכן יש להתקשר למד"א, אשר מספקים הנחיות לעזרה ראשונה בטלפון – ושולחים מיד צוות למקום. חשוב לציין שבמקרים כאלה, כל שנייה קובעת".

במד"א מציינים כי במקרה של טביעה, אצל מבוגרים או ילדים, יש לפעול על פי ההנחיות הבאות:

1. הוציאו את הטובע מהמים במידת האפשר. הימנעו מלסכן את החיים שלכם. במקביל, הזעיקו את מד"א בקו החירום 101.

2. הישמעו להנחיות הפרמדיקים במוקד החירום 101 של מד"א, אשר ידריכו אתכם כיצד להמשיך לטפל בטובע עד להגעת צוותי מד"א למקום.

3. אם הטובע לא נושם (בית חזה אינו עולה ויורד) השכיבו את הנפגע הרחק מקו המים והחלו מיד בביצוע עיסויי חזה עד להגעת צוותי מד"א למקום, ובהתאם להנחיות הפרמדיקים במוקד.

4. מומלץ שהטובע יתפנה לבית חולים, גם אם הוא מרגיש טוב יותר, להמשך מעקב ובדיקות בבית החולים.

בימים אלה מכין מפתח משרד הבריאות, בשיתוף משרדים נוספים, תכנית לאומית לבטיחות ילדים. מדובר למעשה ב"מפת דרכים" לפעילות מערכתית שיש לבצע במדינה, במטרה לקדם בטיחות ילדים. התוכנית תכלול עיגון ההחלטות בתוכניות העבודה של המשרדים השונים, תקצוב ומעקב אחר יישומן. "אני מקווה שהתכנית תושם במקום גבוה בסדר העדיפויות הלאומי ושהממשלה תקדם את הנושא, יחד עם משרד החינוך, רשויות מקומות, בתי חולים ועוד. המטרה היא לצמצם את מספר הילדים הנפגעים בחצי".

ניתן לקבל פרטים ומידע נוסף על קורסי החייאה וקורסים נוספים במד"א בטלפון 8101* או באתר מד"א.

(עדכון ראשון: 18:17)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully