וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אינטליגנציה גבוהה בילדות קשורה לתוחלת החיים

4.7.2017 / 15:40

מחקר נרחב שכלל מעקב של 65 שנים אחרי כ-70 אלף גברים ונשים מצא כי תוצאות מבחני ה-IQ שערכו בגיל צעיר היו בעלי השפעה על החיים שלהם בצורה לא צפויה

ילדה משחקת שחמט. ShutterStock
אינטליגנציה גבוהה טובה לבריאות/ShutterStock

השאלה מי גאון של אמא מקבלת טוויסט נוסף, לא פסיכולוגי הפעם, אלא דווקא פיזיולוגי. חוקרים מצאו כי אינטליגנציה גבוהה בילדות נקשרה לסיכון נמוך יותר למוות בגיל מוקדם מגורמים כמו מחלות לב, סרטן שקשור לעישון, שבץ, מחלות נשימה ואף דמנציה.

המחקר שהתפרסם בכתב העת הרפואי הנחשב BMJ הוא הגדול ביותר שנעשה על סיבות מוות מוקדם בנשים ובגברים לאורך תקופת חיים. הממצאים שלו מצביעים על כך שסגנון חיים, במיוחד עישון טבק, הוא מרכיב חשוב בהשפעת האינטליגנציה על ההבדלים בתמותה. החוקרים מאוניברסיטת אדינבורו ביקשו לבחון את הקשר בין תוצאות מבחני IQ בגיל 11 ובין סיבות מוות מובילות בגברים ונשים עד גיל 79.

עוד בנושא:
מה יהפוך את הילדים שלכם לחכמים יותר? זו התשובה המדעית
מחקר: הנקה לא תורמת לאינטליגנציה אצל ילדים
מחקר: נשים שיולדות בשנות ה-30 לחייהן עושות ילדים חכמים יותר

ילד קורא ספר במיטת קומותיים. ShutterStock
מי גאון של אמא?/ShutterStock

ממצאי המחקר התבססו על נתונים של 33,536 גברים ו-32,229 נשים שנולדו בסקוטלנד בשנת 1936 ונטלו חלק במבחני אינטליגנציה בגיל 11, ושקיימים נתונים על סיבת המוות שלהם עד לסוף שנת 2015. סיבות המוות כללו מחלות לב, שבץ, סוגי סרטן שונים, מחלות נשימה, סיבות מוות חיצוניות כמו תאונה ודמנציה. אחרי שהכניסו משתנים כמו גיל, מין ומצב סוציו אקונומי, החוקרים שמו לב שככל שרמת האינטליגנציה הייתה גבוהה יותר, כך הסיכון למוות מוקדם ממחלות אלה, היה נמוך יותר.

כך למשל נמצא כי ניקוד גבוה במבחנים נקשר לסיכון נמוך ב-28 אחוזים למות ממחלות נשימה, סיכון נמוך ב-25 אחוזים ממחלות לב ועורקים ו-24 אחוזים סיכון נמוך יותר למות משבץ. נמצא גם כאמור קשר למחלות כמו דמנציה ולסוגי סרטן – בייחוד אלה הקשורים בעישון. החוקרים מודעים למגבלות המחקר, אך עם זאת, הוא כולל מדגם רחב של אוכלוסייה שהייתה במעקב של 68 שנה, והוכנסו אליו משתנים משמעותיים.

"מחקר זה הוא הגדול ביותר שנעשה עד כה שדיווח על גורמי מוות לאורך תקופת חיים והוא מספק תוצאות מעניינות", אמרו חוקרים משבדיה, במאמר מערכת מקושר. "חשוב לציין, כי ממצא זה מראה כי IQ משויך במידה ניכרת לגורמי מוות שתלויים במידה רבה בגורמי סיכון ידועים, כמו עישון". לדבריהם, נותר לראות אם ממצאי המחקר הם הסיפור המלא, או אם IQ מסמן משהו עמוק יותר, ואולי גנטי, ביחס שלו לאריכות ימים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully