פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      צריכים "זריקת ביטחון"? זה מה שאתם צריכים לאכול על הבוקר

      לאוכל שאתם מכניסים לגוף יש השפעה לא רק על הבריאות. חוקרים מצאו שסוג מסוים של מזון גורם להפרשת הורמונים שמעצימים את הביטחון העצמי וגורמים לכם לקבל החלטות שמשרתות אתכם בצורה טובה יותר

      ארוחת בוקר (ShutterStock)
      הכול מתחיל ב"דלק" שאתם מכניסים לגוף בבוקר (צילום: Shutterstock)

      יש לכם פגישה חשובה בבוקר? מפחדים שתגמגמו ותתפשרו על תנאים שלא מתאימים לכם? לטענת חוקרים מאוניברסיטת ליבק שבגרמניה, אולי כדאי שתכינו לעצמכם ארוחת בוקר טובה שתעזור לכם להתמודד עם הלחץ ולחזק את הביטחון. החוקרים מצאו שתפריט עשיר בחלבונים אמנם יסייע בבניית השרירים, אך הוא יהיה בעל השפעה קצת פחות חיובית על היכולת שלכם לשים את עצמכם במרכז.

      עוד בנושא:
      גלידה לארוחת בוקר תעשה אתכם חכמים יותר
      מה דיאטניות אוכלות לארוחת בוקר?
      במקום קפה: המשקאות הכי בריאים לבוקר

      מהמחקר, שפורסם בכתב העת Proceedings of the National Academy of Sciences, עולה כי אנשים שפתחו את הבוקר עם ארוחת עשירה בחלבונים, חשו ביטחון עצמי נמוך יותר, ונטו יותר להסכים לדרישות שפגעו באינטרסים שלהם. מנגד, אנשים שצרכו הרבה פחמימות בארוחת הבוקר, גילו יותר נחישות, ופחות הסכמה לתנאים שלא מתיישרים עם הרצונות שלהם.

      לטובת המחקר, ביקשו החוקרים מהנבדקים לתעד את כל מה שאכלו לארוחת הבוקר. לאחר מכן הם נתבקשו לשחק במשחק מחשב בשם "אולטימטום", שבוחן את יכולת ניהול המשא ומתן שלהם. הם מצאו שבקרב אנשים שצרכו יותר פחמימות, 53 אחוזים החליטו לדחות הצעות לא הוגנות, זאת בהשוואה ל-24 אחוזים בלבד בקבוצה שצרכה בעיקר חלבונים.

      ביצת עין (ShutterStock)
      מצוינת לשרירים, פחות לביטחון העצמי (צילום: Shutterstock)

      בהמשך קיבלו אותם הנבדקים ארוחות בוקר מבוקרות. קבוצה אחת קיבלה ארוחה המורכבת מ-80 אחוזים של פחמימות, 10 אחוזים של שומנים ו-10 אחוזי חלבון. הקבוצה השנייה קיבלה ארוחה שהורכבה מ-50 אחוזי פחמימות, 25 אחוזים של שומנים ו-25 אחוזי חלבון. שתי הארוחות כללו 850 קלוריות. בקרב אלו שצרכו יותר פחמימות, 69 אחוזים סירבו להצעות לא משתלמות, בהשוואה ל-60 אחוזים בקרב אלו שצרכו פחמימות, אך בשיעור נמוך יותר.

      פחמימות משמחות אותנו?

      כדי להסביר בצורה טובה יותר איך שיעור גבוה של פחמימות משפיע על ההתנהגות, לקחו החוקרים גם בדיקות דם מהנבדקים. הם מדדו את רמות הכימיקלים בדם ומצאו כי לאנשים שצרכו יותר פחמימות היה שיעור גבוה יותר של דופמין, המכונה גם "הורמון האושר". זהו הורמון הגורם לתחושת תגמול, ומשרה שמחה וביטחון.

      לדברי החוקרים, כמויות גבוהות של הורמון זה עוזרות לחוש בטוחים יותר ולהרגיש שאנחנו יכולים גם לסרב לתנאים שאינם מתאימים לנו, בלי להרגיש אשמים או מחויבים לרצות אחרים. מנגד, רמות נמוכות של הורמון זה עשויות לערער את האדם ולגרום לו להתפשר.

      מחקר זה מצטרף לשורה של מחקרים קודמים שמצאו כי שינויים בהתנהגות קשורים במידה רבה לרמות הסוכר בדם. לדברי חוקרים שונים, רמות הסוכר משפיעות על השליטה העצמית, על מצב הרוח ועל ההחלטות שאנחנו מקבלים. במקחר הנוכחי ציינו החוקרים כי "הממצאים שלנו מראים שחשוב להיזהר עם דיאטות פופולריות שכוללות הימנעות מפחמימות".

      התקף אפילפסיה (ShutterStock)
      דופמין תורם להנאה זמנית, אבל לא בטוח שהיא תעשה לכם טוב בעוד כמה שעות (צילום: Shutterstock)

      מנגד, חשוב לזכור כי צריכת פחמימות פשוטות אמנם גורמת להנאה מידית ולשיפור הביטחון בטווח הקצר, אך עלולות להיות לה השפעות שליליות על הגוף בהמשך היום. צריכה של סוכרים פשוטים גורמת ל"צניחה" פתאומית אחרי כמה שעות, שעלולה להיות כרוכה בכאבי ראש, חולשה, רעידות בגוף ועייפות פתאומית. לכן, מומלץ להתחיל את היום עם תפריט עשיר ומאוזן הכולל פירות, ופחמימות מורכבות כמו לחם מלא ושיבולת שועל.