וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דברים מדהימים שהגוף שלך עושה בהריון

21.5.2016 / 7:45

לגדל בן אנוש קטן בתוך הגוף שלך זה נס. כדי לאפשר את זה, הגוף שלך עושה כמה דברים ממש מדהימים בזמן ההריון. איזה איבר חדש צומח בהריון ואיזה איבר קיים גדל פי עשרה? כל הפרטים בפנים

אישה בהריון. ShutterStock
זה לא מדע בדיוני/ShutterStock

הריון הוא נס. העובדה שאת מגדלת בן אנוש קטן בתוך הגוף שלך, שאחרי תשעה חודשים מגיח לאוויר העולם והופך לישות נפרדת ולאדם נוסף בעולם היא לא פחות ממדהימה. כדי לאפשר את התהליך המופלא הזה, הגוף שלך יעשה כמה דברים שנשמעים כמו מדע בדיוני, אבל למעשה הם חלק נורמלי מכל הריון. הנה כמה מהם:

עוד בנושא:
הכל על האיבר היחיד שנפלט מהגוף וצומח מחדש
בהריון? תופעות הלוואי המביכות שנשים מעדיפות להסתיר


נפח הדם מוכפל – החל מהשבועות הראשונים של ההריון, גוף האישה מתחיל להגדיל את כמות הדם והפלזמה בשיעור של 30-50 אחוזים. הסיבה היא שהלב של האישה ההרה עובד קשה יותר אך גם בצורה יעילה יותר. והתוצאה היא יותר דם שיוצא מהלב ונשלח אל איברי הגוף השונים, עם כל פעימת לב. התוספת המרשימה הזאת של דם ופלזמה מבטיחה את התפתחותו וגדילתו התקינה של העובר ברחם. יתרון נוסף של הגדלת נפח הדם, הוא שזה תורם גם להפחתת כמה מהסיכונים הנפוצים בלידה, כמו אובדן דם.

צילום רנטגן של עצמות אגן של אישה. ShutterStock
עצמות האגן נפרדות, כדי לאפשר מעבר של התינוק בתעלת הלידה/ShutterStock

האגן מתפרק – ככל שההריון מתקדם, גוף האישה ההרה מתחיל להכין את עצמו ללידה. אחד מהשינויים שקורים בשלבים המאוחרים של ההריון הוא פרידה של עצמות האגן זו מזו. מה שגורם לפרידה של עצמות האגן הוא הורמון בשם רלקסין, שגורם להרפיית שרירי הרחם, היפרדות של עצם הפוביס (העצם שבבסיס האגן) וגם להתרככות של צוואר הרחם לקראת לידה. ייתכן שהעלייה ברמות הרלקסין גם תגביר את הגמישות שלך באופן כללי, אז זה הזמן להרשים בשיעורי הפילאטיס או היוגה. העובדה שהאגן שלך מתפרק עלולה להראות לך מוזרה או אפילו מפחידה, אבל למעשה מדובר בתהליך חיובי וחשוב, משום שהוא גורם לאגן שלך להפתח בלידה ומאפשר לתינוק לעבור בו ולצאת לאוויר העולם ללא פגע.

הרחם גדל פי עשרה - הרחם הוא איבר שרירי חלול המזכיר צורה של אגס וממוקם בחלל האגן של נשים. בקצה האחד שלו מצוי צוואר הרחם הפתוח לנרתיק וקצהו השני פתוח לחצוצרות. תפקידו של הרחם לאפשר סביבה בטוחה ותומכת שבה יגדל העובר עם הכניסה להריון, ולשם כך, הוא עשוי להמתח ולהגדיל את נפחו במהלך ההריון עד פי עשרה מגודלו המקורי. אורכו של הרחם, לא בעת הריון, הוא 8 סנטימטרים ורוחבו כ-4.5 סנטימטרים, עוביו של שריר הרחם 3.5 סנטימטרים ומשקלו כ-60 גרם. במהלך הריון, הרחם יכול לגדול עד פי עשרה ובשיאו יגיע משקלו לקילו ונפחו עד 5 ליטרים.

עוד באותו נושא

מקור החיים: כל מה שרצית לדעת על הרחם

לכתבה המלאה
אישה בהריון. ShutterStock
בשיאו יגיע משקלו של הרחם לקילו, ונפחו ל-5 ליטרים/ShutterStock

הגוף שלך מייצר איבר חדש – השליה היא איבר מיוחד במינו שמאפשר להזין ולטפח את העובר במהלך ההריון, והיא נחשבת לאחד האיברים יוצאי הדופן שקיימים בגוף האדם. השליה היא האיבר היחיד שגדל ומתפתח מאפס בגופם של בוגרים, או למעשה, בוגרות. היא מתפתחת בהריון יחד עם העובר, כאשר תפקידה המרכזי הוא לאפשר חילוף חומרים בין האם והעובר. כמו כן היא מייצרת ומפרישה הורמונים ומגינה על העובר, בין היתר, מפני חבלות. השליה, שעיצובה מזכיר מטריה המסוככת על העובר, מתפקדת כמספר איברים באחד – ריאות (אספקת חמצן), כליות (סינון פסולת) ומערכת החיסון. כמו כן היא מפרידה בין זרם הדם של האם והעובר ומאפשרת לעובר לגדול לגודל תקין לפני הלידה. השליה היא גם האיבר היחיד בגוף האדם שנפלט החוצה ממנו, באופן טבעי.

מערכת וואלה! NEWS בשיתוף סימילאק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully