פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      המחקר שנייק לא רוצה שתכירו: איך באמת משפיע הטייץ על הריצה?

      רוב מי שלובש מכנסי טייץ לריצה עושה זאת בשביל הנוחות, אבל חלק מהאנשים יכולים להישבע שזה עוזר להם לשפר את הביצועים. מחקר שמימנה חברת נייק בחן אם יש אמת מאחורי אמונה זו והגיע למסקנות מפתיעות

      רץ בטייץ (ShutterStock)
      אז כמה הם באמת עוזרים לביצועים שלכם? (אילוסטרציה: Shutterstock)

      כל החברות הגדולות לבגדי ספורט משווקות את מכנסי הטייץ – שלצד היכולת המדהימה שלהם להבליט איברים שאולי כדאי שיישארו מוצנעים, חלק מהצרכנים מאמינים כי יש להם את הכוח גם לשפר את ביצועי הריצה. כדי לבחון אם יש אמת מאחורי התפיסה הזאת, ואולי גם להגדיל את מכירות מכנסי הטייץ, העניקה חברת נייק מענק מחקר לקבוצת חוקרים מאוניברסיטת אוהיו לטובת בדיקה מעמיקה של הנושא. את התוצאות הציגו החוקרים בשבוע שעבר בכנס השנתי של הקולג' האמריקאי לרפואת ספורט בדנבר והם לא בדיוק מה שציפו לו בחברה.

      עוד בנושא:
      האם מותר להתאמן כשמרגישים לא טוב?
      קשה באימונים? נסו לפלוט כמה קללות עסיסיות
      חוקרים קבעו: שעת ריצה מוסיפה שבע שעות לחיים

      מכנסי טייץ למעשה אמורים להגביר את הלחץ על השרירים בצורה שתצמצם את הרעידות שנוצרות כשמתחילים להתעייף. במחקר ניכר כי מכנסי הטייץ אכן מפחיתים את הרעידות, אך לא משפרים את הביצועים. "כשהשרירים רועדים, נוצרות בהם התכווצויות הדורשות עוד אנרגיה", הסביר מוביל המחקר, ד"ר אג'יט צ'אודרי, מומחה לפיזיותרפיה ואורתופדיה. "מכאן עלתה התיאוריה כי הפחתת הרעידות תוביל להפחתת העייפות. עם זאת, מצאנו כי צמצום הרעידות לא נקשר להפחתת העייפות בשום צורה. במחקר שלנו ניכר כי אנשים שרצים הגיעו לתוצאות דומות – עם ובלי מכנסי הטייץ".

      התוצאות הצליחו להפתיע את החוקרים, וכמובן את חברת העל שמימנה את המחקר וייתכן כי ירתה לעצמה ברגל. במימון המחקר ביקשו בנייק להשוות בין סוגים שונים של לחץ על השרירים ולבחון כיצד משפיעות רמות לחץ שונות על התוצאה. אולם בחברה ככל הנראה לא לקחו בחשבון שלא יימצא שום יתרון ללבוש זה.

      לטייץ יש יתרון – אך מסוג אחר

      לטובת המחקר גויסו 20 גברים שרצים על בסיס קבוע. הם התבקשו לרוץ על הליכון למשך 30 דקות בשני ימים נפרדים – ביום הראשון הם לבשו מכנסי ריצה קצרים רגילים, ובשני הם לבשו מכנסי טייץ. באמצעות מכשור מתקדם עם רמת דיוק של שברירי מילימטרים, בחנו החוקרים את תנועות הגוף ואת פעילות השרירים בעת הריצה. הם בחנו גם את גמישות הרגל ואת גובה הקפיצה לפני ואחרי כל ריצה. בנוסף, עקבו אחר פעילות הלב של הנבדקים כדי לבדוק את מידת המאמץ.

      ריצה בים (ShutterStock)
      רוצו עם מה שעושה לכם טוב (צילום: Shutterstock)

      על אף שהתוצאות כאמור לא הראו כל הבדל בין הביצועים של האצנים עם או בלי מכנסי הטייץ, ד"ר צ'אודרי מדגיש כי אולי יש להם יתרון בולט אחר. לדבריו, בדיוק כמו במקרה של תרופות פלסיבו, אם אנשים באמת מאמינים שמכנסי הטייץ ישפרו את התוצאה שלהם וחשים ביטחון מוגבר כשהם לובשים אותם, זה מספיק כדי להמשיך להשתמש בהם.

      "המחקר שלנו לא מראה שהשימוש במכנסיים אלו מזיק לריצה", הדגיש. "ובריצה למרחקים ארוכים, כל חיזוק למוטיבציה הוא חשוב. לכן, מכנסי הטייץ אולי עוזרים לרצים בצורה שאנחנו לא יכולים למדוד בשיטות המקובלות". הוא ימשיך ויבחן את מכנסי הטייץ גם בעתיד, ובפעם הבאה יבדוק אם הם מסייעים לספורטאים המחלימים מפציעות לשפר את ביצועיהם.