וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורמון האהבה: למה כדאי לכם לעודד הפרשת אוקסיטוצין ואיך תעשו זאת

לריסה גינת, מאמר אורח

25.5.2017 / 7:20

ההורמון שמופרש בלידה, בהנקה ובהתאהבות משפיע גם על הקשר שלכם עם הילדים שלכם, ועשוי להפוך אותם למבוגרים מוצלחים ומאושרים יותר. רוצים לדעת איך? מומחית מסבירה

אמא תינוק לידה. ShutterStock
מופרש בלידה, אבל הוא לא עוצר שם/ShutterStock

אוקסיטוצין, המכונה גם "הורמון האהבה", הוא הורמון המופרש במוח ותפקידו העיקרי הוא בכיווץ הרחם לאחר הלידה ובהפעלת בלוטות החלב של האם לקראת הנקה. פירוש המילה Oxytocin בלטינית הוא "לידה מהירה", אך הוא מופרש גם במצבים נוספים, פרט ללידה, כמו אצל נשים וגברים בעת אורגזמה, מופיע בעת התאהבות, ויש לו תפקיד חשוב גם בהיווצרות הקשר וההיקשרות (Bonding) בין התינוק להוריו. כמו כן, הוא מרגיע ומשפר את מצב הרוח, מוריד לחץ דם, חוסם הורמוני סטרס, משמש כמוליך עצבי, ממלא תפקיד ביצירת קשרים חברתיים ואף משפיע על יצירת אמון בין אנשים.

עוד בנושא:
מחקר: התכרבלות תורמת לתחושת אושר
הורמון האהבה נלחם באנורקסיה
הקשר בין הורמון האוקסיטוצין ואוטיזם

חוקרי מוח ברחבי העולם הוכיחו כי לאוקסיטוצין תפקיד קריטי בהתפתחות הקשר בין ההורה, או הדמות המטפלת, לתינוק ויש לו תפקיד מרכזי ביכולת של בני האדם ליצור קשרים חברתיים ולבנות ולתחזק מערכות יחסים. הם חקרו תינוקות ודמויות מטפלות עיקריות וראו שבזמן שאצל התינוק מתעורר צורך והדמות המטפלת נותנת לו מענה, אוקסיטוצין מופרש במוחותיהם של התינוק והדמות המטפלת כאחד.

הורים צעירים מביטים בדאגה על התינוק שלהם. ShutterStock
מופרש בו זמנית אצל התינוק ואצל הדמות המטפלת/ShutterStock

בנוסף לזה, גילו החוקרים שמערכת הפרשת האוקסיטוצין מגדילה בהדרגה את הכמויות שהיא משחררת: כאשר כבר קיימת בגוף רמה של אוקסיטוצין, כל הפרשה נוספת משחררת כמות גדולה יותר של אוקסיטוצין, מה שמעודד את מוחו של ההורה להמשיך ולייצר את ההורמון.

מחקר ארוך שבוצע על תינוקות שבינקות הופרש אצלם הרבה אוקסיטוצין, הראה שאותם תינוקות גדלו להיות ילדים וורבליים יותר, כלומר ידעו להגיב ולדבר יותר ביחס לבני גילם וידעו לתווך את הקשיים שלהם לסביבה. בגיל ההתבגרות, אותם ילדים נטו פחות להתנהגויות קצה כמו התמכרויות. ובבגרותם, גדלו להיות אנשים בטוחים בעצמם, שידעו למנף סיטואציות לטובתם והיה להם קל יותר ליצור ולתחזק קשרים חברתיים.

יתרונותיו הרבים והמוכחים של האוקסיטוצין נותנים סיבות טובות לרצות להגדיל את הפרשתו ואת נוכחותו בחיי הורים וילדים כאחד.

עוד באותו נושא

חמישה סימני אזהרה שהילד שלכם עובר התעללות בגן

לכתבה המלאה
תינוק ואמא משחקים. ShutterStock
בילוי משפחתי באווירה חיובית ושמחה מגדיל את הפרשת ההורמון/ShutterStock

איך להעלות האוקסיטוצין באופן טבעי?

זיהוי צרכים ומתן מענה בזמן - כאשר התינוק מקבל מענה בזמן שבו הוא צריך אותו, התינוק מרגיש שהוא נוכח ורואים אותו והוא מקבל המון ביטחון. כך נוצרת תקשורת דו צדדית עם התינוק, ובמצב הזו בדיוק מופרש אוקסיטוצין גם אצל התינוק וגם אצל הדמות המטפלת. ככל שמייצרים יותר הזדמנויות כאלו של תקשורת עם התינוק סביב הצרכים שלו, מגדילים את רמות האוקסיטוצין בשני הצדדים.

מגע ואהבה – ככל שיש יותר מגע עולה רמת האוקסיטוצין אצל ההורה והתינוק. אפילו חיבוק חם וחזק בין ילד להורה, שנמשך כ-30 שניות, יגרום לעליה ברמת האוקסיטוצין של שני הצדדים.

זמן איכות משפחתי – בילוי משותף באווירה חיובית, משחקית ושמחה מעודד אף הוא הפרשה של ההורמון. חשוב לשים בו דגש על להיות יחד באמת, בלי הסחות דעת כמו טלפונים או טלוויזיה, אלא להיות נוכחים ולייצר זמן איכות אמיתי.

הכותבת היא בעלים ומייסדת Small Talk המרכז להנחיית הורים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully