וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמצעי המניעה היעיל ביותר שנשים פשוט לא מכירות

15.5.2017 / 15:30

הוא יעיל יותר מהגלולה, מהתקנים תוך רחמיים ואפילו מקשירת חצוצרות והוא גם הפיך לחלוטין, אבל רוב הנשים מעולם לא שמעו עליו. כיצד עובד השתל התת-עורי ומדוע לא שמעתן עליו עד עכשיו?

רויטרס

בווידיאו: האמריקאיות רצות לרופא הנשים בגלל הנשיא החדש

הגלולה למניעת הריון היא אמצעי המניעה הנפוץ ביותר בארצות הברית, אך היא אינה האמצעי היעיל ביותר. על פי ניתוח נתונים של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) שפורסם באתר 24/7 Wall Street את תואר אמצעי המניעה היעיל ביותר קוטף דווקא אמצעי מניעה אחר, הרבה פחות מוכר ונפוץ – השתל התת-עורי. השתל הוא אמצעי מניעה שמתאים לשימוש לטווח ארוך והוא הפיך לחלוטין, אך משום מה נשים פשוט אינן משתמשות בו.

השתל הוא למעשה מעין מוט פלסטיק קטן, אורכו כאורך גפרור והוא מוחדר מתחת לעור של הזרוע העליונה שם הוא יכול להשאר לתקופה של עד 5 שנים. השתל משחרר מינונים מדודים של הורמון הפרוגסטרון, שמונע מהשחלות לשחרר ביציות מדי חודש ומונע מפגשים של ביצית וזרע שעשויים להוביל להריון. והוא גם מאוד יעיל – רק 0.05 אחוזים מהנשים שהשתמשו בו דיווחו על הריונות בלתי רצויים תוך כדי השימוש בו. אחוזי האפקטיביות שלו גבוהים משל אמצעי מניעה אחרים כמו חסימת צינור זרע (שיעור כישלונות של 0.15 אחוזים), התקנים תוך רחמיים (0.2-0.8 אחוזים שיעורי כישלון) וקשירת חצוצרות (0.5 אחוזי כישלון).

עוד בנושא:
הגלולה מתה, הקונדום גוסס: השנה שבה העולם החל להימנע אחרת
במקום קונדום: אמצעי מניעה חדש לגברים
גלולות למניעת הריון עלולות לשנות את מבנה המוח

שתל תת עורי למניעת הריון. ShutterStock
אורכו כאורך גפרור/ShutterStock

אולם, מנתוני ה-CDC פחות מאחוז וחצי (1.3 אחוזים) מהנשים שמשתמשות באמצעי מניעה בוחרות בשתל התת-עורי. אמצעי המניעה הפופולרי ביותר בקרב נשים שאינן מעוניינות להכנס להריון הוא הגלולה למניעת הריון (26 אחוזים מהנשים) – ששיעורי הכישלון שלה הם אסטרונומיים ביחס לאלה של השתל, ועומדים על 9 אחוזים (בעיקר בשל שימוש לא נכון, שכחה, נטילה במקביל לתרופות הפוגעות ביעילות הגלולות ועוד).

הכי יעיל וגם הכי יקר

אז למה יותר נשים לא משתמשות בשתל? ישנן כמה סברות לגבי זה, הראשונה שבהן היא עלותו. עד להחלת תכנית אובמה-קר בארה"ב נמנה השתל על אמצעי המניעה היקרים ביותר בשוק, דבר שגרם לנשים רבות לפסוח עליו ולא לקחת אותו בחשבון. במסגרת אובמה קר יכלו נשים לקנות אותו במחיר מסובסד, אך כעת עם חילופי השלטון בארה"ב והאיום שמרחף מעל ביטוח הבריאות של אובמה מצד מחליפו השמרן, עתידו של הסבסוד הזה לוט בערפל. עניין נוסף הוא מודעות, רוב הנשים אינן מכירות באמת את כלל האופציות שעומדות לרשותן בשוק אמצעי המניעה.

גניקולוגים מעריכים שגם לתופעות הלוואי שעשויות להופיע בעקבות הכנסת השתל יש משקל בהחלטה של נשים להעדיף אמצעי מניעה אחרים. נשים רבות חוששות מתופעות כמו דימומים בלתי סדירים במהלך החודשים הראשונים לאחר הכנסת השתל. "אחוז מסויים מהנשים יסבלו ממחזורים ארוכים וכבדים יותר, שעלולים להסב אי נוחות", מסבירה בראיון לאתר יאהו ד"ר שרי רוס, גניקולוגית ומחברת הספר She-ology: The Definitive Guide to Women's Intimate Health. Period. תופעות לוואי פחות נפוצות של השתל כוללות לדבריה, בחילות, כאבי ראש, רגישות בשדיים, עלייה במשקל, ירידה בחשק המיני, כאב מקומי באזור החדרת השתל ושינויים בצבע העור או הצטלקות באזור החדרת השתל.

רופא נשים מראה למטופלת שתל תת עורי למניעת הריון. ShutterStock
יש נשים שנרתעות מהמחשבה על החדרת עצם זר לזרוע/ShutterStock

עבור חלק מהנשים המחסום הוא פסיכולוגי, ופשוט קשה להן עם המחשבה שהן יסתובבו עם חפץ זר שהושתל בתוך הזרוע שלהן. ואילו אחרות מוותרות עליו משום שהן מתכננות הריון בעתיד הנראה לעין, ולכן אמצעי המניעה ארוכי הטווח מהווים אפשרות פחות מתאימה ופחות משתלמת עבורן.

למרות כל השיקולים הללו, מומחים סבורים שמדובר באמצעי מניעה מצויין עבור נשים: "החלק הכי טוב בשימוש באמצעי מניעה ארוך טווח והפיך הוא שנשים לא צריכות לחשוב או להתעסק בכלל בנושא של אמצעי מניעה במשך חודשים ואפילו שנים ועדיין להנות מהגנה מקסימלית מפני הריונות בלתי רצויים", אומר ד"ר ברט וורלי, גניקולוג ורופא מיילד מאוניברסיטת אוהיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully