וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאפיין האישיות שמגלה האם אתם מסתובבים עירומים בבית

10.5.2017 / 16:20

פסיכולוגים שהצליבו נתונים משני מחקרים גילו שהם יכולים להשתמש בשאלון אישיות פשוט כדי לחזות את הסבירות שאתם מבצעים התנהגויות יומיומיות וטריוויאליות

גבר מחזיק תמונות של פרצופים והבעות. ShutterStock
קורלציה בין תכונות אישיות ובין התנהגויות יומיומיות/ShutterStock

אם אתם מתעדכנים פה ושם במחקרים מתחום הפסיכולוגיה, סביר להניח ששמעתם על שאלון ה-Big Five (חמשת הגדולים, בתרגום חופשי), לדירוג תכונות אופי. מדובר באחת השיטות הכי מוכרות, פופולריות ושימושיות כיום בתחום המחקר הפסיכולוגי כדי לסווג סוגי אישיות. השאלון מחלק אנשים על פי חמישה מאפיינים: מוחצנות, מצפוניות, נוירוטיות, פתיחות להתנסויות וחביבות.

אחד הדברים שהפכו את השאלון הזה לכה פופולרי היא העובדה שהוא משתמש בסיווגים יחסית אינטואיטיביים וקלים להבנה – כשאומרים על מישהו שהוא 'חביב' או 'מצפוני' בדרך כלל מובן לנו למה מתכוונים. אבל כפי שהשכילו לציין החוקרים בנג'מין צ'אפמן ולואיס גולדברג במאמר שפרסמו לאחרונה בכתב עת לפסיכולוגיה, גם ההבנה האינטואיטיבית הזאת עוזרת לנו עד רמה מסויימת בלבד – והיא למעשה לא אומרת לנו יותר מדי על ההשלכות היומיומיות של העובדה שאדם מסויים הוא בעל דירוג מצפוני גבוה ונמוך בנוירוטיות, למשל.

עוד בנושא:
מה הטעם של הקפה שאתם שותים אומר על האישיות שלכם
מחקר: טיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי יכולים לשנות את האישיות
5 סיבות בריאותיות לישון בעירום

גבר עירום במטבח עם מחבת. ShutterStock
פתוח להתנסויות/ShutterStock

צ'אפמן וגולדברג החליטו לנסות לבחון את העניין הזה בגישה מקורית, הם מצאו מחקר משנות ה-90 שבו חלק מהמשתתפים ענו גם על שאלון ה-Big Five וגם על שאלות שנגעו לפעולות והרגלים יומיומיים טריוויאליים מטווח רחב ורנדומלי, כמו: התדירות שבה דיברו בטלפון הנייד, האם הם נוהגים לכרסם קצוות של כלי כתיבה, ובאיזו תדירות הם רוחצים בג'קוזי או בסאונה.

לאחר שאספו את הנתונים הם החלו לעבד אותם ולנתח אותם ולבסוף מצאו קורלציה בין התנהגויות יומיומיות שונות ובין תכונות האופי של שאלון ה-Big Five. כך למשל, הם גילו שאנשים שציון החביבות שלהם גבוה היו בעלי סיכוי גבוה יותר לשיר במקלחת, האנשים המצפוניים יותר נמנעו מללעוס עפרונות, ומי שהיו הכי פחות נוירוטיים היו גם בסבירות נמוכה לעשות דיאטות. את טבלת הדוגמאות המלאה תוכלו למצוא פה.

עוד באותו נושא

האם האישיות שלנו מושפעת ממערכת החיסון?

לכתבה המלאה

אמנות ותחזוקת הרכב

הקטגוריה שהיא אולי המעניינת ביותר היתה זו שקשורה באינטלקט, או כפי שהיא מסווגת בשאלון ה-Big Five 'פתיחות להתנסויות' (מדובר בסיווג שהוא אולי פחות אינטואיטיבי משאר הסיווגים בשאלון). משתתפים שקיבלו דירוג גבוה בקטגוריית האינטלקט נטו יותר לקלל בפני אנשים אחרים, לקנות מזון אורגני, לעסוק באמנות, לאכול ארוחות בוקר חריפות, לא לאהוד קבוצת ספורט אחת מסויימת, לבצע עבודות תחזוקת רכב בעצמם וגם להסתובב בבית בעירום.

אילוסטרציה. ShutterStock
גישה שיכולה להיות שימושית בחיזוי התנהגויות מסוכנות/ShutterStock

כמובן שלא מדובר בחוקיות נוקשה, וזה שקיבלתם דירוג גבוה באחת התכונות בשאלון ה-Big Five לא בהכרח אומר שאתם עושים פעולה כזאת או אחרת בוודאות. אבל המאמר שפרסמו צמד החוקרים בהחלט מציג גישה מעניינת שעושה שימוש במבחני אישיות כדי לנסות ולחזות אורחות חיים של אנשים.

הגישה הזאת יכולה להיות שימושית למשל כדי לחזות את סוג האנשים שיש סבירות גבוהה יותר שינקטו בפעולות שעשויות לסכן את בריאותם או שלומם, כמו למשל לדבר בטלפון בזמן נהיגה או לנהוג במהירות שעולה על המהירות המותרת (שתי דוגמאות להתנהגויות שמאפיינות אנשים שמוגדרים כמוחצנים, למשל).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully