פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      האיש הזה אכל דגים פעמיים ביום במשך שנה. זה מה שקרה לו

      הסופר האמריקאי פול גרינברג סובל כמו רבים מבעיות בריאותיות קלות, כמו כולסטרול, ולחץ דם מעט גבוה ודיכאון קל שמגיח מדי פעם. אז הוא ביקש לבדוק האם כל מה שמבטיחים על היתרונות הבריאותיים של אומגה 3 באמת יכול לעזור לו. אחרי שנה הוא קיבל תשובה חד משמעית

      אם אתם עוקבים אחרי כתבות תזונה ומדורי בריאות, בוודאי יצא לכם לשמוע לא פעם ולא פעמיים כמה אומגה 3 חשובה לבריאות שלכם. הפרסומים האלה הם גם אחת הסיבות שתעשיית האומגה 3 מגלגלת למעלה מ-30 מיליון דולר רק ברחבי ארה"ב. כדי לבדוק האם האדם הממוצע באמת יכול להרוויח בריאותית מאכילת אומגה 3, הסופר האמריקאי פול גרינברג אכל דגים ופירות ים פעמיים ביום, במשך שנה, ופרסם את התוצאות בסרט הדוקמנטרי שנקרא "The Fish on My Plate". אז מה הוא גילה? זהירות, ספוילר! לא הרבה.

      בשביל להפוך את הניסוי ליותר מהימן, גרינברג ביקש לבדוק את המדדים הבריאותיים שלו, לפני ואחרי. "אני סובל מלחץ דם גבוה מעט", סיפר, "יש לי כולסטרול גבוה, דיכאונות שחולפים ומגיעים מחדש וגם בעיות שינה". לדבריו, תעשיות האומגה 3, מבטיחות לטפל בדיוק בבעיות האלה.

      עוד בנושא:
      החליט לאכול רק תפוחי אדמה, ירד 10 ק"ג בחודש
      סלמון או טונה: אילו דגים הכי בריאים לכם?
      מה קרה לאישה שאכלה רק בננות במשך 12 יום?

      למרבה הצער, לאחר 700 ארוחות דגים, הרופא של גרינברג סיפק לו את התוצאות המאכזבות של המדדים שלו. "הם פשוט נותרו ללא שינוי", אמר. רמות הכולסטרול שלו נשארו כשהיו, כך גם רמות השומנים בדם, ולחץ הדם אפילו עלה במעט – כנראה בשל עליה בצריכת המלח. תופעת לוואי בריאותית אחת לעומת זאת אכן הייתה: אם ארגוני בריאות בעולם ממליצים על אכילה של דגים ופירות ים פעמים בשבוע (כ-340 גרם), בשל תכולת הכספית שבתוכם, במקרה של גרינברג, שאכל דגים פעמיים ביום, היא הייתה גבוהה מהממוצע. "זה גרם לפגיעה בזיכרון שלי והאט את מהירות המחשבה", סיפר. "בסופו של דבר, אם אתם מתרכזים רק באומגה 3, אין לזה סיכוי".

      הבטחות לחוד ומעשים לחוד?

      אומגה 3 היא קבוצה של חומצות שומן בלתי רוויות שידועות ביכולתן להגן על הגוף מפני מחלות לב ומפני תהליכי התפתחות דלקת. מדובר בחומר המצוי בן היתר במעטפת התאים בגוף, החשוב ליכולת העברת מסרים וחומרים אל התאים. לחומצות אלו תפקיד במערכת העצבים והמוח בכך שהן משתתפות בהעברת מסרים עצביים ומאפשרות כניסה של חומרים חיוניים אל תוך תא המוח. לחומצת שומן מסוג זה יש חשיבות גם במערכות נוספות כגון המערכת החיסונית, ומערכת הלב וכלי הדם. כמו כן, נמצא קשר גם בין אומגה 3 לבין שיפור בעיות זיכרון, הפחתת דיכאון, הפחתת השומנים בדם והתגברות על קשיים ביכולות הקשב והריכוז.

      אז מה אומרים הדוברים של החברות שמייצרות ומפיצות אומגה 3 בארה"ב? "כל אינדיבידואל הוא שונה, והכולסטרול, לחץ הדם והשומנים בדם, מושפעים מגורמים שונים כמו תזונה, ספורט ומצב נפשי", אמרו בחברת GOED לאתר באזפיד. לדבריהם, זו הסיבה שמחקרים שכוללים כמה שיותר נחקרים הם חשובים כדי לגרום סיבה ותוצאה.

      מנגד, ממנהל התרופות והמזון האמריקאי לא ניתנה מעולם המלצה לצרוך את חומצות השומן האלה, ויש איסור על מוצרים להיות מסומנים עם תווית של "עשיר בחומצות שומן", או "מקור טוב לאומגה 3". איגוד בריאות הלב האמריקאי הודה רק השנה שאמנם יש יתרון בצריכת אומגה 3 למי שסבל מהתקף לב, אבל עבור אחרים לעומת זאת אין מספיק מחקרים בנושא שיוכיחו שהוא מספק יתרון בריאותי כלשהו". בכל מקרה, כולם ממליצים לקבל את כמות האומגה 3 מאוכל ולא מתחליפים.

      הספר גם עוסק בבחירת הדגים הבריאה, ושם התשובה אינה חד משמעית. מה שכן חד משמעי הוא מצב האוקיינוס. אחרי שנסע לנקודות שונות ברחבי העולם, גרינברג מבהיר: "הגענו למצב בו אנחנו מנצלים יותר ממה שיש לאוקיינוס להציע. במצבו הנוכחי אנחנו רק ממשיכים לפגוע בו. כרגע, אנחנו שולים מהאוקיינוס כ-80 עד 90 מיליון טונות של פירות ים בכל שנה. המשקל הזה שווה למשקלם של כל אזרחי סין והוא נלקח מתוך האוקיינוס כל שנה".