פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      השומר השקט: עוד סיבה מעולה להוסיף קינמון לתפריט

      במשך שנים דובר על התרומה האדירה של קינמון לוויסות רמות הסוכר בדם ולמניעת סוכרת מסוג 2. עם זאת, הדרך שבה זה קורה נותרה בגדר תעלומה – עד עכשיו. וזה ממש לא היתרון היחיד שלו לבריאות

      מאפה קינמון (ShutterStock)
      מצמצם את ההשפעות השליליות של הסוכר על הגוף (צילום: Shutterstock)

      קורה לכם שאתם סובלים לפעמים מחולשה בשעות הערב, עייפות מופרזת ורעידות בגוף? ייתכן כי התסמינים האלו נגרמים כתוצאה מצניחה פתאומית של הסוכר בדמכם. במשך זמן רב נחשב הקינמון כדרך יעילה למנוע את ה"ירידות" הפתאומיות האלו, כמו גם כאמצעי למניעת עמידות לאינסולין, אחד מגורמי הסיכון המרכזיים להתפתחות סוכרת מסוג 2. עם זאת, הצורה שבה משפיע התבלין על רמות הסוכר בדם לא הייתה ברורה לחוקרים עד עכשיו.

      כעת, מחקר חדש שהוצג בכנס השנתי של האיגוד האמריקאי לביוכימיה וביולוגיה מולקולרית, מסביר מהי התרומה האמיתית של הקינמון לבריאות וקובע כי הוא מסייע לנו בהרבה יותר מוויסות רמות הסוכר.

      עוד בנושא:
      קינמון משפר את יכולות הלמידה והזיכרון
      הנה עוד סיבה ממש מעולה לאכול אבוקדו
      זה המשקה שהכי בריא לשתות לפני פעילות גופנית

      איימי שוקארט, מומחית לביוכימיה מאוניברסיטת אוהיו נורת'רן, שהובילה את המחקר, למדה במשך שנים רבות על סגולותיו של הקינמון. ב-2015 היא פרסמה מחקר שמראה כי בקרב אנשים שסבלו מסוכרת מסוג 2 וצרכו קינמון על בסיס קבוע ניכרה ירידה ברמות הסוכר בדם. מה שסקרן אותה היה העובדה שחלק מההשפעות נשמרו גם לאחר שהנבדקים הפסיקו לצרוך קינמון. עובדה זו הובילה אותה לבדוק האם לקינמון יש השפעות עמוקות יותר על הגוף ברמה התאית. "העלינו השערה כי אחד החלבונים שמעורבים בבקרת הגנים הושפע מהקינמון", אמרה.

      החלבון סירטואין 1 ממלא תפקיד חשוב בוויסות האינסולין בגוף. "אנחנו יודעים שהחלבון הזה זקוק לחלבון אחר כדי להשפיע על אופן ויסות הגלוקוז", אמרה שוקארט. "אז היה הגיוני להניח שחומר מסוים בקינמון משמש כמרכיב החסר לפתרון התעלומה".

      כוס יין אדום (ShutterStock)
      השפעות דומות לאלו של היין האדום (אילוסטרציה: Shutterstock)

      מדענים יודעים כי סירטואין 1 מופעל על ידי חומר נוגד חמצון בשם רזברטרול, המצוי גם ביין אדום והוכח מחקרית כחומר המסייע לעכב את ההזדקנות ולהפחית את רמות הכולסטרול בדם. הקינמון מכיל תרכובות דומות לרזברטרול הנקראות פנולים, שהעלו אצל שוקארט את ההשערה שיש להן השפעה דומה על מערכות הגוף. היא ושותפיה למחקר השתמשו במודל ממוחשב כדי לבחון את ההשערות וגילו כי ההשפעה אכן דומה, ובמקרים מסוימים, אף חזקה יותר.

      עשוי גם לשפר את קצב חילוף החומרים

      ממסקנות המחקר עולה כי הפנולים שבקינמון מפעילים את הסירטואין 1 בצורה שמעצימה את היתרונות שלו לגוף. "אם זה נכון, ייתכן כי הוא ממלא תפקידים רחבים יותר בגופנו מאשר הפחתת רמות הסוכר בדם", ציינה שוקארט. "הקשר עם החלבון הזה משפיע לחיוב גם על חילוף החומרים, על שינוי קצב ההתפתחות של התאים ואפילו על תפקודם בגוף".


      אז כמה קינמון צריך לאכול כדי ליהנות מהיתרונות הבריאותיים שלו? במחקר הקודם מצאה שוקארט כי גרם אחד של קינמון ביום מסייע להפחית את רמת הסוכר, בהשפעה זהה לזו של התרופות המקובלות. עם זאת, היא מדגישה כי גם כמות קטנה יותר תספיק: "אם הקינמון אכן מפעיל את האנזים הזה כפי ששיערנו, הוא יכול לעזור גם לעכב את תהליך ההזדקנות ולהילחם ברדיקלים החופשיים (שעלולים לגרום לסרטן). אני מעריכה שלא צריך לאכול גרם בכל יום כדי ליהנות מההשפעות האלו", הוסיפה.

      קינמון (ShutterStock)
      אבל חכו רגע, גם יותר מדי זה מסוכן (צילום: Shutterstock)

      עם זאת, גם מצריכה מוגזמת של קינמון חשוב להישמר. מחקרים אחרים הראו כי כמות גבוהה מהמקובל עלולה להחמיר את הנזק לכבד בקרב אנשים שסובלים ממחלות כבד. בכל מקרה, מומלץ לא להפריז עם הקינמון ולהיוועץ ברופא אם אתם יודעים שאתם סובלים מבעיות בכבד, או אם מחלות הקשורות אליו עוברות אצלכם במשפחה.