וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התפתחות תינוקות 0-6: מה התינוק צריך לדעת לעשות?

27.4.2017 / 9:00

ההתפתחות של תינוקות בחודשים הראשונים לחייו היא מדהימה ומרגשת, אבל יכולה להיות גם מקור ללחץ ולהשוואות בין הורים. הנה רשימה שתעשה לכם קצת סדר, שלב אחר שלב

תינוק בוכה. ShutterStock
במובן מסויים, זה טוב שהוא בוכה/ShutterStock

התפתחות תינוקות אינה מדע מדוייק, ולא כל התינוקות מתפתחים באותו קצב. יש תינוקות שידלגו על שלבים מסויימים או יהפכו את הסדר הנפוץ של רכישת המיומנויות ולא תהיה לכך משמעות, בעוד שחסכים התפתחותיים אחרים עלולים להצביע על עיכוב או בעיה כלשהי.

לוח הזמנים ההתפתחותי שנפרוש לפניכם בכתבה הבאה הוא מעין נקודת התייחסות, משהו שיכול לסייע לכם להבין פחות או יותר איפה התינוק שלכם נמצא מבחינה התפתחותית. בכל מקרה, גורמי המקצוע המוסמכים לכך יבצעו גם הם מעקבי התפתחות והערכות תקופתיות באופן שגרתי כחלק מהשירות שניתן בתחנות טיפת חלב או בריאות הילד.

עוד בנושא:
מחקר: ילדים מקבלים את האינטליגנציה שלהם מהאמא
איך משפרים את המערכת החיסונית של התינוק
זה מה שקובע מה תהיה המילה הראשונה של התינוק

מגיל לידה:

בכי – זה אולי נראה לכם מובן מאליו, אבל כדאי לשים לב שהתינוק שלכם בוכה. בכי התינוק הוא אמצעי הביטוי היחיד שלו בשבועות שמיד לאחר הלידה, והוא מאפשר לו לאותת על רעב, עייפות, אי נוחות, כאב ורצון במגע. מאידך, מענה על הצרכים הללו אמור לגרום לו להפסיק לבכות, לפחות לזמן מה. אם התינוק לא בוכה כלל או בוכה למשך זמן ממושך לא הפסקות – יש לפנות לבדיקה רפואית ולהמשך בירור.

אמא מחזיקה תינוק. ShutterStock
עודדו את התינוק ליצור קשר עין/ShutterStock

עד גיל חודשיים:

קשר עין – התינוק נולד עם טווח ראייה מאוד מוגבל, שגדל לאט לאט ככל שהשבועות והחודשים עוברים. בגילאי חודש וחודשיים הוא רואה בעיקר את מה שנמצא ממש מול הפרצוף שלו וברוב המקרים זה הפרצוף שלכם. סביב גיל חודש עד חודשיים התינוק ייצור איתכם יותר ויותר קשר עין. עודדו את יצירת קשר העין על ידי דיבור לתינוק, שירים, ועוד. אם עד גיל 3 חודשים התינוק לא יוצר קשר עין ולא עוקב במבטו אחרי תנועה, פנו להמשך בירור אצל רופא.

עד גיל 3 חודשים

הרמת ראש – חשוב לאפשר לתינוק להיות על הבטן בזמני הערות שלו, על מנת לאפשר לו לתרגל את הרמת הראש ואת חיזוק חגורת הכתפיים שמאפשר אותה. זהו הבסיס שממנו תיבנה ההתפתחות המוטורית של הילד בחודשים הבאים (התהפכות, זחילת גחון, זחילה על 6 ועוד). אם עד גיל 4 חודשים התינוק לא מצליח כלל להרים את ראשו בשכיבה על הבטן, פנו להמשך בירור אצל רופא.

3-6 חודשים

מוטוריקה עדינה וקשר עין-יד – בטווח גילאים זה התינוק לומד להכיר את כפות ידיו, התנועות שלו הופכות רצוניות ונשלטות יותר ויותר והוא יתחיל להושיט את ידיו לעבר חפצים מעניינים בסביבתו. על מנת לעודד אותו לעשות זאת, תוכלו לבצע עיסוי עמוק בכפות הידיים, לקחת צעצוע ולהניח אותו בכף היד של התינוק ואז להרחיקו ולחכות שהוא יושיט את ידיו אליו. שימו לב שהתינוק צריך ללמוד לעשות זאת באמצעות כל אחת מידיו, ובשלב מסויים גם להתחיל להעביר חפצים מיד אחת לשניה. מתי צריך לדאוג? אם עד גיל חצי שנה התינוק אינו מושיט ידיים או מושיט יד אחד בלבד, יש לפנות לבירור רפואי.

תאומות תינוקות. ShutterStock
מתישהו תגיע גם ההתהפכות הראשונה/ShutterStock

התהפכות מהגב לבטן / מהבטן לגב – לאחר שהתינוק שלכם לומד להרים את ראשו בשכיבה על הבטן, להושיט ידיים כשהוא על הבטן לעל הגב ולהניע את גפיו באופן מכוון, הוא יתחיל לפתח את התנועה שלו באופן שיוביל להתהפכות הראשונה. הפעמים הראשונות בדרך כלל קורות "במפתיע" גם עבור התינוק, והוא עשוי להיבהל מהתנועה. אך עם הזמן הוא יתרגל אותה עוד ועוד וישכלל אותה. זה גם השלב שבו אתם חייבים לנקוט משנה זהירות ולא להשאיר את התינוק על משטח גבוה (ספה, מיטה, שידת החתלה) ללא השגחה אפילו לרגע, משום שהוא עלול להתגלגל וליפול. לא כל התינוקות מתהפכים גם מהבטן לגב וגם מהגב לבטן, וזה לא בהכרח מעיד על בעיה. מה שכן חשוב, הוא לוודא שהתינוק מתהפך לשני הצדדים שלו – גם מימין וגם משמאל. אם תינוק בן חצי שנה אינו מבצע ניסיונות התהפכות כלל, יש לפנות לבירור רפואי.

5-6 חודשים

סיבוב ציר על הבטן – פעולה זו דורשת מהתינוק בנוסף על החזקת הראש וחיזוק חגורת הכתפיים, ללמוד גם להניע את בית החזה על מנת לאפשר לעצמו לפנות ולהסתובב על צירו לכיוון שאליו הוא מעוניין להביט, ובהמשך גם לנוע. מדובר בשלב התפתחותי חשוב, אך התינוק עשוי גם להגיע אליו מעט מאוחר יותר, וזה בסדר. אם אתם מודאגים, תוכלו להתייעץ עם אחות טיפת חלב או רופא ילדים לגבי קצב התפתחותו של התינוק.

סימילאק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully