וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להגן מפני פולשים: איך משפרים את המערכת החיסונית של התינוק?

וואלה! NEWS בשיתוף סימילאק

16.8.2016 / 7:01

אנחנו מדברים הרבה על המערכת החיסונית של התינוק, אבל מה אנחנו באמת יודעים עליה? ואיך נוכל לסייע לה להתפתח? המשיכו לקרוא

תינוק. ShutterStock
להגן על התינוק מבפנים/ShutterStock

כאשר תינוק רך יוצא אל אויר העולם, אנחנו רוצים להיות בטוחים שהוא מוגן מכל עבר. אנחנו ממגנים את הבית מפניו, מהדקים את כסא הבטיחות בצורה הטובה ביותר במכונית ודואגים שלא יפול מהעריסה – אבל ההגנה החשובה ביותר היא דווקא זו שנמצאת בפנים. מערכת החיסון של התינוק, אמנם הייתה אופטימלית בעת שהתינוק שהה ברחם אמו, אבל דווקא עכשיו, עם היציאה לאויר העולם – מתמודדת מערכת החיסון בפני אתגרים חדשים וזה תפקידנו, ההורים, לעזור ולקדם את התפתחותה התקינה.

איך התינוק מייצר נוגדנים?

ראשית עלינו להבין מהי מערכת החיסון בעצם. מדובר במערכת שמזהה מיליוני פולשים שונים הגורמים למחלות. פולשים אלו מכונים "אנטיגנים". כאשר הם מזוהים מערכת החיסון מפתחת חלבונים ספציפיים המכונים נוגדנים - המתחברים לאנטיגן כמו מפתח ומנעול.

נוגדנים, אם כן, הם משהו שאנחנו מפתחים בעצמנו, כדי להתגונן מפני גורמי מחלות. כאשר תינוק נולד, יש לו רזרבת נוגדנים מוגבלת – אותה הוא קיבל דרך דם האם – אך היא תקפה למספר שבועות בלבד. לאחר מכן, חשוב שיפתח נוגדנים בעצמו, ויעמוד בקצב הפולשים שעלולים להכנס לגופו. כל זאת מתאפשר על ידי מתן חיסון חיצוני – כמו זריקות וחיסונים שהוא מקבל על פי המלצות משרד הבריאות ב"טיפת חלב". חיסון שכזה הוא למעשה הכנסה של הגורם המזיק – האנטיגן – בגירסא מוחלשת או מומתת, שאינה גורמת למחלה. הגוף מזהה את האנטיגן ומייצר נוגדנים שיגנו עלינו במידה ובעתיד נידבק באותו אנטיגן.

לכלוך זו לא מילה גסה

נוסף על החיסונים הללו, חשוב לאפשר לתינוק להחשף לסביבה הטבעית ולא ליצור סביבו סביבה סטרילית מלאכותית. עולם המחקר עוסק בכך לא מעט לאחרונה. חוקרים הגו בשנים האחרונות את "השערת ההיגיינה", תאוריה הגורסת כי עודף ניקיון בגיל צעיר, עלול להזיק בעתיד. התגלה שככל שתינוקות וילדים נחשפים ליותר גורמים מזהמים, הם למעשה יהיו בריאים יותר, משום שגופם יידע לזהות את האנטיגנים ולייצר נוגדנים בצורה אופטימלית יותר, מאשר תינוקות שנשמרו מפני לכלוך באופן קיצוני.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
כלב ותינוקת - עבור מגזין סימילאק. ShutterStock
חשיפה לסביבה בגיל רך מקטיה את הסיכון לאלרגיות ובעיות עיכול כרוניות/ShutterStock

על פי מחקרים, חשיפה לזיהומים מהסביבה בגיל הרך, מקטינה את הסיכון לאלרגיות ובעיות עיכול כרוניות. התגלה כי ילדים שגדלו בחווה, לצד אחים גדולים, עם חיות מחמד או הלכו למעון בגיל צעיר יותר מאחרים – נהנו מהיתרון החיסוני שנלווה לכך. כמובן שאין בכך המלצה לגדול בזוהמה, וההיגיינה היא עדיין נדבך חשוב ביותר – החוכמה היא למצוא את האיזון, ולא להגזים לשום כיוון.

איפה התזונה משתלבת?

לתזונת התינוק יש תפקיד חשוב בהתפתחות מערכת החיסון. רכיבים שונים, שנמצאים בחלב אם, תורמים להתפתחות המנגנון המייצר נוגדנים. אחד מהם הוא הנוקלאוטידים שתורמים להבשלת תאי מערכת החיסון, ומשפרים את התגובה לחיסוני הילדות. בנוסף, מחקרים מצביעים על החשיבות שבסינביוטיקה - שילוב בין חיידקים ידידותיים (פרוביוטיקה), עם סיבים תזונתיים (פרהביוטיקה) - המהווים את המזון אותו חיידקים אלו צורכים. שילוב זה תומך במערכת העיכול, במערכת החיסון, וביחסי הגומלין בין השתיים – נמצא כי כ- 70% ממערכת החיסון נמצאת לאורך מערכת העיכול, ומכאן כי יש חשיבות רבה בשמירה על בריאות מערכת העיכול.

אם בחרתם להזין את תינוקכם בתמ"ל, חשוב לוודא כי המזון שתעניקו לו, מכיל את כל הרכיבים הללו. סימילאק Advance Plus מכיל שילוב סנביוטי של פרוביוטיקה מסוג B. lactis (משלב 2) וסיבים תזונתיים מסוג GOS, אשר הוכח מדעית כמחזק את ההגנה החיסונית של התינוק, ונוקלאוטידים המשפרים את יכולתו לייצר נוגדנים כדי להלחם בכל פולש חצוף – ולהישאר בריא ושמח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully