וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלרגיות האביב משגעות אתכם? חבל שתסבלו כשהפתרון פשוט כל כך

4.5.2017 / 9:17

קל להתעלם מאלרגיות האביב כשהתסמינים נחשבים "פשוטים ולא מזיקים". עם זאת, אבחון וטיפול פשוט יכול לשפר במידה ניכרת את איכות החיים שלכם ויאפשר לכם להפסיק לסבול מהתקופה היפה בשנה

ארלגיות אביב. ShutterStock
גם אצלכם האלרגיות מטשטשות את השמחה מבוא האביב?/ShutterStock

לשמחתנו או לצערנו, תלוי את מי שואלים, האביב בעיצומו. לצד השמש המלטפת והימים שמתארכים, מסמל האביב עבור רבים מאיתנו גם את שובה של תופעה פחות משמחת – האלרגיות. האף המנוזל, העיניים הדומעות והגרד בעור תוקפים יותר ויותר אנשים בתקופה זו. התופעה שכיחה מאוד אצל ילדים ומבוגרים כאחד, ובערך 10 עד 30 אחוזים מהאוכלוסייה תסבול ממנה בשלב כלשהו בחיינו. אז ממה זה נגרם, האם זה מסוכן ומתי חשוב להיוועץ עם רופא? שאלנו את ד"ר גילי עופר-ביאלר, מומחית ברפואת משפחה ומנהלת המחלקה להתמחות ברפואת משפחה, במכבי שירותי בריאות.

עוד בנושא:
איך לנצח את הגזים והעצירות אחרי ארוחת החג?
האם באמת יש מה לעשות נגד אפטות?
הימנעות מגלוטן: טוב לבריאות או טרנד חולף?

"תסמיני האלרגיה נגרמים כתוצאה מתגובה של מערכת החיסון לגורמים זרים", מסבירה ד"ר עופר-ביאלר. לדבריה, מערכת החיסון בעצם מנסה "לסלק" את החומרים הזרים מהגוף באמצעות הפרשות של נזלת ודמעות. "המלחמה" בגורם הזר עלולה לגרום במקרים רבים גם לגרד בעיניים ולפריחה בעור. תגובה זו עלולה להוביל גם להפרעות שינה ולכן אצל רבים מאיתנו ניכרת עייפות מוגברת לצד עלייה במתח.

למה דווקא באביב נוצרות התגובות האלו? בכך אתם יכולים להאשים את הטבע, או את טירוף הניקיונות שלכם בתקופת פסח. "חלק ניכר מהגורמים הנפוצים לאלרגיה כוללים אבקנים שמפוזרים בזמן הפריחה האביבית, אבק וחומרי ניקוי. יחד עם זאת קיימת גם נטייה גנטית או משפחתית לפתח תכונה זו", היא אומרת.

ניקוי על ידי ספוג של שטיח מלוכלך בחומר ניקיון. ShutterStock
אולי טירוף הניקיונות דווקא לא כל כך טוב לבריאות שלכם?/ShutterStock

"אנשים רבים לא מבינים למה בגיל מבוגר הם חווים תסמיני אלרגיה בפעם הראשונה", מסבירה ד"ר עופר-ביאלר. "אלרגיה יכולה להתחיל ולהתגלות בכל שלב בחיים, לאו דווקא בילדות. לפעמים זה קשור למקום מגורים חדש, עץ חדש שנשתל ליד הבית, או אפילו צמיחה של פרחים שהמטופל אפילו לא מודע לקיומם, ולפעמים איננו יודעים את הגורם". היא מסבירה שהתגובות האלרגיות יהיו בדרך כלל קשות יותר בבוקר מאשר בערב, בגלל המחזור ההורמונלי בגוף, שמשפיע על אופי התגובה לגורם הזר.

בניגוד לאלרגיות קשות, כמו במקרה של עקיצות דבורים, שיכולות לגרום לתסמינים קשים שעלולים אף להיות מסכני חיים, ברוב המקרים אלרגיות באביב לא מסכנות את הבריאות, אלא בעיקר מפריעות. עם זאת, אם האלרגיה משפיעה לרעה על התפקוד השוטף או מציקה לכם במיוחד, כדאי להיוועץ עם רופא המשפחה ולקבל יעוץ וטיפול לבעיה. "לפעמים אנשים חושבים שיש להם אלרגיה ובעצם הם סובלים ממשהו אחר. נזלת יכולה להיגרם גם כתוצאה מווירוס, וקוצר נשימה יכול להיות תסמין לבעיה אחרת כמו אסתמה לדוגמה", אומרת ד"ר עופר-ביאלר. לכן, אם התסמינים האלו חוזרים ומתמשכים, חשוב לא להזניח אותם ולפנות לרופא המטפל.

עוד באותו נושא

איך האדם הקדמון אחראי לאלרגיות שלכם היום?

לכתבה המלאה

אפשר בהחלט לנשום לרווחה

כדי לאבחן תסמיני אלרגיה עונתית, ברוב המקרים אין צורך בבדיקות מורכבות ופולשניות. "בדרך כלל מספיק לרופא לשמוע על התסמינים מהמטופל כדי לקבל תמונה קלינית ברורה", מסבירה ד"ר עופר-ביאלר. "במקרים נדירים, בהם קשה לאבחן למה האדם אלרגי, נפנה אותו למרפאת אלרגיה. שם יבצעו תבחיני עור לבדיקת מקור האלרגיה, בהם מניחים על העור חומרים שעשויים להפעיל את מערכת החיסון, ורואים באילו מקרים מתפתחת תגובה אלרגית. לעיתים נדרשות בדיקות מתוחכמות יותר".

אלרגיה בעיניים. ShutterStock
זה אמנם לא יהרוג אתכם, אבל בהחלט יפגע באיכות החיים/ShutterStock

הטיפול בתסמינים מתבצע בצורה די פשוטה, ועוזר ביעילות להילחם בנזלת, בגרד ובאדמומיות. הטיפול המקובל הוא באמצעות תכשירים שמדכאים את מערכת החיסון באופן מקומי או כללי. טיפול מקומי נעשה באמצעות תרסיסים לאף או לעיניים, המפחיתים את התגובה של הריריות לאלרגיה ובכך מונעים הפרשות יתר. עם זאת, ד"ר עופר-ביאלר מדגישה: "רצוי להמשיך ליטול את התרסיסים גם למניעה, כשאין נזלת, כי לתכשיר לוקח זמן להשפיע. למטופלים שלי אני ממליצה להשתמש בתרסיס בקביעות במשך חודשיים בתקופת האביב. התרסיסים נוגדי האלרגיה כוללים סטרואידים במינון קטן מאוד, שעובר באופן מקומי ולא נכנס לתוך זרם הדם".

מכיוון שאחד האלרגנים הנפוצים ביותר הוא קרדית אבק הבית, אם אתם חשים תסמיני אלרגיה מוגברים, מומלץ להרחיק ווילונות, שטיחים ובדים ישנים, וכן לשמור על סביבה נקייה שתסייע להימנע מהמפגש קרדית האבק.

תכשירים שמדכאים את תגובת מערכת החיסון בכלל הגוף כוללים כדורים עם חומר אנטי היסטמין, כמו אלרג'יקס, טלפסט או אריוס. תרופות אלו מחייבות מרשם רופא ומומלץ לא לקחת אותן ללא התייעצות מוקדמת. "במקרים מסוימים ניתן גם סטרואידים בכדורים או בזריקות", אומרת ד"ר עופר-ביאלר. "אבל תמיד נשתדל לתת מינון נמוך ככל הניתן כדי לצמצם את תופעות הלוואי".

תרסיס אף. ShutterStock
עוזרים להילחם בתסמינים, אבל תיזהרו מהתמכרות/ShutterStock

חשוב להדגיש כי גם השימוש בטיפות אף רגילות (כמו אוטריוין ודומיו) עלול להיות מסוכן אם משתמשים בו לאורך זמן. ד"ר עופר-ביאלר מציינת כי "בטיפות אלו מומלץ להשתמש עד חמישה ימים. אם נוטלים אותן למשך זמן ארוך יותר, כמו שרבים מהחולים האלרגיים עושים, מתפתחת תלות כתוצאה מנזק לרירית האף ולא ניתן להפסיק להשתמש בהן". לכן חשוב להיוועץ עם רופא על שימוש נרחב יותר בתכשירים אלו.

אז לפני שהנזלת מוציאה אתכם מדעתכם, שתפו את הרופא שלכם בבעיה, כדי שתוכלו לקבל טיפול שיעזור לגבור על התסמינים. ד"ר עופר-ביאלר מציעה שלפני השיחה תנסו לחשוב אם נחשפתם בזמן האחרון למשהו שלא נתקלתם בו עד עכשיו: חומרי ניקוי, תכשירים קוסמטיים או צמחים חדשים. כדאי לבדוק גם אם התופעה חוזרת אצל קרובי המשפחה שלכם ואם מדובר בתחושה חדשה או בתופעה שמטרידה אתכם בכל שנה.

מערכת וואלה! News בשיתוף מכבי שירותי בריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully