וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם נאס"א מצאה את הסוד לחיי נצח?

28.3.2017 / 6:47

אחרי ניסוי מוצלח בעכברים, יחל בקרוב ניסוי קליני בבני אדם. החוקרים שהמציאו את התרופה טוענים כי היא תוכל לעזור לא רק לאסטרונאוטים שסובלים מקרינה חזקה בחלל, שהורסת את התאים שלהם, אלא גם לאנשים שחלו בסרטן כשהיו צעירים ולנוסעים מתמידים. מישהו אמר חיי נצח?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ניסויים פורצי דרך/מערכת וואלה!, צילום מסך

נאס"א היא אומנם סוכנות חלל אמריקאית, אבל מאז ומעולם היא עמדה בחוד החנית של גילויים מדעיים וניסויים פורצי דרך. גם הפעם נאס"א קופצת על העגלה ומצטרפת לחוקרים שיצרו גלולה שתפקידה להחזיר את השעון אחורה - זאת אומרת לבטל את נזקי ההתבגרות של בני האדם. הגלולה הזו שאמורה להיכנס לניסויים קליניים בבני אדם בעוד כחצי שנה, עשויה לשנות את העולם לתמיד.

אז איך זה אמור לעבוד אתם שואלים? התרופה החדשה אמורה לתקן את נזקי הדנ"א האנושי ואף להגן על האסטרונאוטים במסעם לכוכב מאדים, על ידי הגנה מקרינה סולארית. המדענים שערכו את המחקר פיתחו את התרופה לאחר שגילו תהליך איתות מרכזי במנגנון התיקון של הדנא ובהזדקנות התא. במהלך ניסויים על עכברים, הם מצאו כי התרופה הצליחה לתקן נזק של דנ"א שנגרם על ידי חשיפה לקרינה או זקנה.

עוד בנושא:
נאס"א תיתן 30,000 דולרים למי שידע מה לעשות עם הקקי של האסטרונאוטים
פרוגריה: התסמונת שגורמת לילדים להזדקן מהר
מחקר: פעילות גופנית מאטה את הזדקנות המוח ב-10 שנים

על מדף התרופות בעוד כחמש שנים

"לא היה ניתן להבחין בין התאים של העכברים המבוגרים לעכברים הצעירים אחרי שימוש של שבוע אחד בלבד בתרופה", אמר עורך המחקר פרופסור דייויד סינקלר, חוקר מאוניברסיטת ניו סאות' ויילס ומבית הספר לרפואה של הרווארד. "זה השלב הכי קרוב שהיינו למציאת תרופה שתבטל את נזקי ההזדקנות בצורה בטוחה ויעילה. אם הניסויים יעבדו כהלכה, יש סיכוי שנוכל לראות אותה על מדף התרופות בעוד שלוש עד חמש שנים", הוסיף פרופסור סינקלר. כעת, נאס"א שוקלת לקבל את האתגר ולבדוק את התרופה החדשה על האסטרונאוטים שלה במהלך משימה שתארך כארבע שנים.

כוכב הלכת מאדים  ספטמבר 2015. NASA/Greg Shirah, אתר רשמי
מאדים/אתר רשמי, NASA/Greg Shirah

גם כאשר מדובר במשימות שאורכות תקופות קצרות יותר, אסטרונאוטים חווים הזדקנות מואצת הנגרמת מקרינה קוסמית. בנוסף, הם סובלים מחולשת שרירים, אובדן זיכרון ותסמינים אחרים כשהם חוזרים לכדור הארץ. בנסיעה למאדים, המצב יהיה הרבה יותר גרוע: על פי ההערכות ומסעות קודמים, חמישה אחוזים מהתאים של האסטרונאוטים ימותו וסיכוייהם לחלות בסרטן יתקרבו למאה אחוזים.

ואם הנתונים האלה מזעזעים אתכם, כדאי שתדעו שקרינה קוסמית נוגעת לא רק לאסטרונאוטים אלא גם לכם. כולנו נחשפים אליה כשאנחנו טסים במטוס, כאשר טיסות ארוכות במיוחד שקולות בערך לקרינה שאנחנו מקבלים כאשר אנחנו עורכים צילום חזה. מהסיבה הזו, הגלולה הזו תוכל לשמש גם נוסעים מתמידים. אבל לא רק אותם. היא גם תוכל להיות יעילה עבור אנשים שחלו בילדות בסוגים שונים של סרטן והחלימו.

לדברי החוקרים, 96 אחוזים מהאנשים שחלו בילדות בסרטן, מפתחים מחלות כרוניות סביב גיל 45. בין המחלות האלה נמצאות מחלות לב ועורקים שונות, סוכרת מסוג 3, אלצהיימר וסרטן שקשור בסרטן שחלו בו בילדותם. כל זה קשור לדברי עורכי המחקר לעובדה שהתאים שלהם מזדקנים בצורה מואצת. ככל שאנחנו מזדקנים, כך מנגנון תיקון הנזקים של הדנא שלנו הופך להרבה פחות יעיל.

תוכל להאריך את חייהם של בני האדם

הביולוג שהשתתף במחקר, ד"ר לינדזי וו, אמר כי "פריצת הדרך במחקר זה הייתה זיהוי התהליך המולקולרי מאחורי תיקון הדנ"א ולאחר מכן ההצלחה בהפיכה שלו". ההתערבות הזו נעשתה כאמור בניסוי שנערך על עכברים, בה זיהו המדענים כי המולקולה NAD שנמצאת באופן טבעי בכל תא חי בגוף, היא בעלת תפקיד מפתח באינטראקציות בין החלבונים השולטים במנגנון תיקון הדנ"א. החוקרים נתנו לעכברים לשתות מים המכילים nicotinamide mononucleotide, שהוא חומר טבעי ממנו מפיקים התאים חומר שקרוי NAD+. חומר זה הוא רכיב קריטי בתהליכי הנשימה התאית ושותף חשוב בתהליכים נוגדי חמצון ונוגדי הזדקנות.

הניסוי הקליני יחל כאמור בעוד כחצי שנה ויכלול 25 נחקרים. אגב, החוקרים מעריכים כי אם הכל ילך כשורה - התרופה הזו תוכל להאריך את חייהם של בני האדם בעד כעשרים אחוזים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully