וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה-FDA מזהיר: שתלי חזה עלולים לגרום לסרטן נדיר

23.3.2017 / 11:44

אחרי שתשע נשים מתו מסרטן נדיר שקשור בשתלי חזה, החליט מנהל התרופות והמזון האמריקאי לפרסם אזהרה. יחד עם זאת הוא מבקש מנשים לא להכנס לפאניקה ומדגיש את חשיבותן של הבדיקות השגרתיות בקרב אלה שעברו את התהליך

שתלי סיליקון. ShutterStock
עלולים לגרום לסרטן? שתלי סיליקון/ShutterStock

זה אומנם לקח להם כמה שנים כדי להודות, אבל אחרי שתשעה מקרי מוות חדשים בארה"ב נקשרו לשתלי סיליקון, מנהל התרופות והמזון האמריקאי, ה-FDA, מיישר קו עם ארגון הבריאות העולמי שקבע לפני כמה שנים כי סוג נדיר של סרטן לימפומה קשור בשתלים הללו.

על פי דיווח מיום שלישי האחרון, ה-FDA, הודה שקיבל דיווחים על 359 נשים שחלו בסרטן בעקבות שתלי חזה, אך קבע כי המידע הוא מוגבל. בנוסף, ביקש ה-FDA להרגיע נשים עם שתלים ואמרו כי אין צורך להיכנס לפאניקה או להסיר את השתלים. הם ביקשו מנשים להמשיך במעקב השגרתי שלהן, ולפנות לרופא אם הן סובלות מכאבים מתמשכים או נפיחות סביב השתל, במיוחד שנים לאחר הניתוח.

עוד בנושא:
נסיעת מבחן: הגדלת חזה זמנית
פעם בחיים: רופאים מספרים על הרגעים בקריירה שלעולם לא ישכחו
עכשיו זה רשמי: כך נראה החזה המושלם

סרטן מאוד נדיר

הסרטן המדובר הוא כאמור סרטן מאוד נדיר שנקרא לימפומה אנאפלסטית של תאים גדולים שנקשר בשתלי חזה (Breast implant-associated anaplastic large cell lymphoma), והיא מתרחש בעיקר בתאים שנמצאים סביב השתל. סוג זה של סרטן מתפתח ברוב המקרים לאט, ובדרך כלל הוא ניתן לטיפול על ידי הוצאת השתל. בממוצע, כך על פי הדיווחים, הוא מופיע שמונה שנים לאחר הכנסת השתל, וכל שנה מתגלים ברחבי העולם עשרה מקרים חדשים.

שתלי סיליקון. ShutterStock
איזה שתל יותר בטוח?/ShutterStock

עוד נכתב בדיווח כי ברוב המקרים, הסרטן מתגלה במהלך הניתוח להסרת או החלפת השתל, זאת לאחר שהנשים דיווחו על כאב, גושים או נפיחות סביבו. המקרים האלה התרחשו ככל הנראה לעתים קרובות יותר עם שתלים בעלי מרקם מחוספס יותר ולא אלה בעלי מרקם חלק - אבל דיווחים רבים לא כללו את המידע הזה, כך שלא ניתן לאמת אותו בוודאות. כ-60 אחוזים מהמקרים היו שתלי סיליקון, והשאר שתלי מי מלח. מאז שנת 2011, על גבי אריזות השתלים שנמכרו בארה"ב ובקנדה רשום כי קיים סיכון אפשרי לסרטן, וה-FDA מייעץ לנשים לדון בכל הסיכונים והאפשרויות עם הרופא שלהן.

"לא להכנס לפאניקה"

ד"ר נטע אדלר, מנהל השירות לשחזורי שד בהדסה, מבקשת להרגיע ומזכירה כי מדובר בסרטן מאוד נדיר. "צריך לזכור שבכל העולם מדובר בכמה מאות מקרים, לכן קשה לדעת את השכיחות אמיתית. לפי המידע שיש לי, לא דווח על מקרה כזה בישראל מעולם".

לדבריה, נשים שיש להן שתלי סיליקון וחוות אחרי שנים נפיחות פתאומית באיזור השד, גושישים שלא הרגישו מקודם, אודם או חשש מזיהום יש צורך לפנות מיד לכירורג או לכירורג פלסטי על מנת לעשות בירור. "אנחנו כרופאים מודעים לסוג הסרטן הזה, והיום לפני ניתוחי הגדלות אנחנו מיידעים את הפציינטיות שזה קיים, אבל מאוד נדיר. אנחנו לא יודעים להגדיר כאמור את השכיחות שלו, אך לפי הדיווחים הוא מופיע ככל הנראה במקרים של שימוש בשתלים עם טקסטורה מחוספסת, יותר מאשר חלקים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully