וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הייתם מחשמלים אדם חסר אונים?

אור יניר

20.3.2017 / 16:20

לפני 50 שנה סטנלי מילגרם בדק כמה אנשים יסכימו לחשמל אדם זר, רק כי דמות סמכותית הורתה להם, והזדעזע מהתוצאות. שנים אחרי, ולמרות הרבה מאוד ביקורת, חוקרים מפולין חזרו על הניסוי. התוצאות לא היו מעודדות. מה זה אומר עלינו?

רופא מחזיק דפיברילטור. ShutterStock
מה אתם הייתם עושים?/ShutterStock

אם אתם מתעניינים אפילו מעט בניסויים מדעיים או במדעי ההתנהגות, סביר להניח ששמעתם על הניסוי של סטנלי מילגרם שזכה לכינוי "ניסוי הציות לסמכות" – אחד הניסויים הפסיכולוגיים המפורסמים והשנויים במחלוקת. כפי שעולה ממחקר חדש שהתפרסם לפני כשבוע בכתב העת Social Psychological and Personality Science, התוצאות המטרידות של מילגרם עדיין תקפות - 90 אחוזים מהמשתתפים במחקר היו מוכנים לחשמל אדם זר ותמים, רק בגלל שהורו להם לעשות כך.

עוד במדעי ההתנהגות:
כל האמת בפנים? למה אנחנו שונאים אנשים צבועים
האם בכל אחד מאיתנו מסתתר פסיכופט?
למה אנחנו לא מצליחים לזרוק חפצים ישנים?

הניסוי המקורי של מילגרם התרחש בשנות ה-60 המוקדמות ונערך באוניברסיטת ייל בארה"ב, ותוכנן על מנת לבדוק עד כמה בני אדם מצייתים להוראות. בעקבות האקלים הפוליטי העולמי באותה התקופה – מיד לאחר פתיחת משפט אייכמן והטענה כי הנאצים "בסך הכל צייתו להוראות" - מילגרם שהיה יהודי בעצמו ביקש לבדוק האם כולנו צייתנים, או שיש לנו יכולת להתנגד ולא לבצע פעולות שנוגדות את הערכים והאמונות שלנו, למרות שנאמר לנו כך על ידי דמות סמכותית.

מה אתם הייתם עושים?

על מנת לבחון האם מדובר ברשע גולמי וטהור או ציות לפקודות, צופה – בתפקיד המדען שאחראי על הניסוי – נכח בחדר ביחד עם המשתתף בניסוי שישב מול שורה של כפתורים ומיקרופון. המשתתפים התבקשו להעביר ל"תלמיד" שישב בחדר אחר ואותו לא ראו סדרה של שאלות (נאמר להם שמדובר במחקר על זיכרון). אם התלמיד טעה, נאמר להם ללחוץ על כפתור שהעביר לו זרם חשמלי קל. בכל פעם שהתלמיד טעה, הזרם החשמלי שלכאורה הועבר לו עלה ב-15 וולט, עד 450 וולט – יותר מפי שניים מהזרם בשקע הקרוב אליכם.

התלמיד כמובן היה שחקן, ושום זרם לא הועבר לו באמת, אך המשתתפים לא ידעו את זה. מטרת הניסוי היתה לבחון כמה זמן ימשיכו המשתתפים בניסוי, ובאיזה שלב יסרבו לחשמל את התלמיד למרות שנאמר להם לעשות כך. מה אתם הייתם עושים?

טיפול בחשמל. ShutterStock
50 שנה אחרי, התוצאות זהות/ShutterStock

בהנחה שאתם לא סדיסטים, סביר להניח שתחשבו שרוב האנשים היו מפסיקים בשלב מוקדם, ואתם בטח לא הייתם עושים את זה. הניסוי אמנם שנוי במחלוקת ובמשך השנים זכה לביקורת רבה, אך תוצאותיו היו לכל הפחות מטרידות והראו אחרת מהאינטואיציה האנושית – בחלקו המוכר ביותר של הניסוי 65 אחוזים מהמשתתפים הגיעו לרמת השוק המקסימלית, ואף אחד מהם לא הפסיק לשתף פעולה לפני שהגיע ל-300 וולט.

"רוב האנשים מוכנים לחשמל אדם חסר אונים"

"אנחנו רוצים להאמין שהעולם השתנה, שבמאה ה-21 אנשים יתנגדו יותר ולא יצייתו באופן עיוור לסמכות שמורה להם לחשמל אדם זר ותמים. אך תוצאות המחקר מראות אחרת"

הניסוי של מילגרם החל ב-1961. בשנת 2015 שחזרה אותו קבוצת חוקרים מפולין, הכי קרוב למקום בו מילגרם רצה לערוך חלק מהניסוי (מילגרם תכנן קבוצת ניסוי בגרמניה וקבוצת ביקורת בארה"ב, אך היה כנראה מופתע כל כך מהתוצאות בייל עד שוויתר על הניסוי בגרמניה). יותר מ-50 שנים מפרידות בין שני הניסויים, והעולם ידע יותר מדי זוועות בזמן הזה. אנחנו רוצים להאמין שהוא השתנה, שבמאה ה-21 אנשים יתנגדו יותר ולא יצייתו באופן עיוור לסמכות שמורה להם לחשמל אדם זר ותמים. אך תוצאות המחקר מראות אחרת – 90 אחוזים מהמשתתפים הלכו עד הסוף וצייתו למה שנאמר להם מבלי להתנגד.

"חצי מאה אחרי המחקר המקורי של מילגרם", כותבת קבוצת החוקרים, "הרוב המוחלט של המשתתפים עדיין מוכן לחשמל אדם חסר אונים". למרות זאת, החוקרים מציינים שמספר המשתתפים שסירבו להמשיך בניסוי היה גדול פי שלושה כאשר נדרשו לחשמל אישה.

המחקר הנוכחי מראה לנו שגם היום, ואולי דווקא היום, כאשר סמכותנות נמצאת בתנופה מסוימת, הניסוי של מיליגרם עדיין רלוונטי, למרות שנערך לפני יותר מחצי מאה. האם גם במאה ה-21, בעולם נאור יותר לכאורה, אנשים עדיין יעשו דברים נוראיים רק בשל השפעה פוליטית ודמות סמכותית שמורה להם כך? לצערנו, כנראה שכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully