וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפתעה טעימה: מחקר קובע ש"חוק 5 השניות" אמיתי לגמרי

16.3.2017 / 6:16

על אף שמחקרים קודמים טענו ש"חוק חמש השניות" - לפיו מותר לאכול מהרצפה כל עוד לא חלפו 5 שניות מאז שהאוכל נפל לשם - הוא לא יותר מאשר מיתוס, כעת מחקר חדש טוען שיש אמת בדברים. בערך

חוק חמש השניות בפעולה/צילום חובבים יוטיוב

"חוק חמש השניות" ממשיך להעסיק חוקרים משועממים מסביב לעולם. מחקר קודם שבדק האם יש אמת באמונה העממית, לפיה זה בריא לאכול מזון מהרצפה כל עוד לא חלפו יותר מ-5 שניות מאז שהוא נפל לשם, מצא שזה בלוף גמור. אולם, מחקר חדש טוען שהחוק אמיתי לגמרי, אך לא שולל לגמרי את ממצאי המחקר הקודם.

פול דאוסון, פרופסור למדעי המזון מאוניברסיטת קלמנסון, ביצע מחקר מעמיק על מספר משטחים שונים הנגועים בחיידקי סלמונלה כדי לבדוק האם החיידקים ידבקו למזון בפחות מ-5 שניות מאז שנפל על המשטח, שזה על פי האמונה הרווחת הזמן שלוקח למזון לצבור חיידקים או גורמי זיהום אחרים. הוא מצא שגם אם הצלחנו להרים את המזון בזמן הקצר מ-5 שניות - החיידקים שברצפה כבר דבקו אליו. אולם, מחקר נוסף בנושא שנערך בכת ע"י פרופסור אנתוני הילטון, מומחה חיידקים מאוניברסיטת אסטון, מצא אמת בדברים והרגיע את כולנו.

"אז נכון, לאכול מזון שנמצא על הרצפה כמה רגעים לא יכול להיות לגמרי ללא סיכון. ברור שמזון המכוסה באבק לא ראוי למאכל, אבל כל עוד הזיהום לא נראה לעין, המחקר מראה שלא סביר שהמזון ספג חיידקים מזיקים מכמה שניות בלבד על רצפה מקורה", אמר הפרופסור בכנס מדע וטכנולוגיה, "זה לא אומר שחיידקים לא יכולים לעבור למזון. המחקר מראה כי יש כמה גורמים שמשפיעים על כמות החיידקים שמצטברים על מזון שנלקח מהרצפה: אופיו של המשטח, סוג המזון שנפל עליו וכן - גם משך הזמן בו המזון נמצא על הרצפה".

רייצ'ל וצ'נדלר אוכלים עוגת גבינה מהרצפה ב"חברים". NBC, צילום מסך
זה בריא, תאכלו/צילום מסך, NBC

עוד ב"וואלה! בריאות"

עוד באותו נושא

הסוף לשמועות: מחקר בדק האם יש אמת ב"חוק חמש השניות"

לכתבה המלאה

לעומת מחקרים קודמים בנושא, פרופסור אנתוני הילטון מצא שהזמן הוא נתון חשוב בכל הקשור לצבירת חיידקים, אם כי הוא מאשש מחקרים קודמים שציינו שסכנה של ממש לא קיימת מאכילת מזון מהרצפה, גם אם דבקו אליו חיידקים, ושהסיכוי לחטוף קלקול קיבה נמוך עד אפסי. הוא גם מחזק מחקרים קודמים שמצאו כי שטיחים, באופן מפתיע, בטוחים יותר ממרצפות ופרקטים, בהם מצטברים יותר חיידקים מבשטיחים.

במחקרו בדק אנתוני כמה חיידקי סטפילוקוק ואי קולי נלכדו בטוסט, פסטה, עוגיות וממתקים דביקים בזמן של 3 עד 40 שניות על הרצפה.

בנוסף, בסקר בו השתתפו 2,000 אנשים, 80% מהנשאלים הודו שהם אוכלים מזון שנפל על הרצפה, בעיקר אם לא חלפו 5 שניות מאז שנפל. הוא הוסיף: "ממצאי המחקר ירגיעו את כל מי שציית ל'חוק חמש השניות' מזה שנים".

  • עוד באותו נושא:
  • חיידקים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully