וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אכילת פחות קלוריות עשויה להאט את ההזדקנות

26.2.2017 / 11:21

מספר מחקרים כבר שיערו שלכמות הקלוריות שאנחנו צורכים יש השפעה לא רק על הגזרה שלנו, אלא גם על המהירות שבה גופנו מזדקן. מחקר חדש הצליח לזהות את המנגנון שמגיב לחסך קלורי באנטי אייג'ינג

אישה צעירה מסתכלת במראה ובוחנת את הקמטים שלה. ShutterStock
מודאגים מהקמטים? שימו לב למה שאתם אוכלים/ShutterStock

תהליך ההזדקנות, שאינו פוסח על אף אדם, הוא תהליך המתרחש ברמת התאים בגופנו, ולא מעט חוקרים מתחומים שונים מנסים למצוא דרכים להאט אותו. אחת התפיסות שגובשו בידי מדענים בשנים האחרונות היא שיש קשר בין כמות הקלוריות שאנו צורכים לתהליכי ההזדקנות בגוף. מחקר משנת 2008 למשל, טען כי צריכת 300 עד 500 קלוריות פחות ביום עשויה להאט משמעותית את תהליך ההזדקנות ולהאריך את חיינו. אולם, עד כה לא היה ברור טיב הקשר בין הדברים, ויתרה מזאת לא היה ברור למה צריכת קלוריות מאטה את ההזדקנות.

עוד בנושא:
זו כמות הקלוריות שאתם אוכלים כשאתם לא ישנים טוב
לא תאמינו כמה קלוריות יש במאכלי החורף האלה

מחקר חדש שפרסמו חוקרים מהמחלקה לביוכימיה באוניברסיטת בריגהם יאנג שביוטה החודש בכתב העת Molecular & Cellular Proteomics, טוען שקיים קשר בין הגבלת הקלוריות אותן אנו צורכים והאטת תהליך ההזדקנות, וכי ההשפעה קשורה למנגנונים בתא – ובאופן ספציפי לתפקודם של הריבוזומים בתאים.

דיאטה. ShutterStock
"כשמפחיתים את צריכת הקלוריות, יש עלייה כמעט לינארית בתוחלת החיים"/ShutterStock

ג'ון פרייס, מוביל צוות המחקר, ועמיתיו ערכו תצפיות על שתי קבוצות של עכברים. קבוצה אחת זכתה לגישה בלתי מוגבלת לאוכל, בעוד שהקבוצה השניה הוגבלה לצריכה קלורית נמוכה ב-35 אחוזים מהקבוצה הראשונה. החוקרים וידאו שהעכברים בשתי הקבוצות יקבלו את כל הרכיבים התזונתיים הנחוצים להישרדותם. "כשמפחיתים את צריכת הקלוריות, יש עלייה כמעט לינארית בתוחלת החיים", אמר פרייס. "הסקנו כי ההגבלה הקלורית גרמה לשינויים ביוכימיים אמיתיים שהאטו את קצב ההזדקנות".

החוקרים מתחו קו מקשר בין צריכה קלורית מופחתת אצל העכברים והאטת קצב פעילות הריבוזומים. ריבוזומים הם מעין אברונים חשובים מאוד בתא ובתפקודו, שאחראים על ייצור החלבונים הנדרשים לתפקודו התקין של התא. החוקרים בעצם גילו כי כאשר צריכת הקלוריות מוגבלת, פעילותם של הריבוזומים נעשית איטית יותר, וזה מאפשר לריבוזומים לתקן את עצמם.

עוד באותו נושא

המנכ"לית שמנסה לרמות את המוות עם זריקה נסיונית מסוכנת

לכתבה המלאה

"כשהצמיגים נשחקים, לא זורקים את המכונית"

"הריבוזום הוא מכונה מאוד מורכבת, בערך כמו המכונית שלך, והוא זקוק לתחזוקה תקופתית מדי פעם, להחליף את החלקים שמרבים להשחק", אמר פרייס. "כשהצמיגים נשחקים, אתה לא זורק את כל המכונית אלא קונה חדשים. יותר זול פשוט להחליף את הצמיגים".

כאמור, הקשר בין צריכת קלוריות מופחתת ותוחלת חיים ארוכה אינו חדש. אך מחקר זה מראה לראשונה את המנגנון הפועל בתאים בהקשר זה, ואת תפקיד הריבוזום בשינויים הביוכימיים שמתרחשים בתאים.

עכברי מעבדה. ShutterStock
כרגע זה מוכח כאפקטיבי רק בעכברים/ShutterStock

"העכברים שהתזונה שלהם הוגבלה היו יותר אנרגטיים וסבלו פחות ממחלות", מר פרייס. "לא רק שהם חיים חיים ארוכים יותר, אלא, מאחר והם מתחזקים טוב יותר את הגוף שלהם, הם צעירים יותר למשך זמן רב יותר".

החוקרים הסבירו כי הריבוזומים, כמו מכוניות, הם יקרים וחשובים. הם משתמשים בכ-10 עד 20 אחוזים מסך כל האנרגיה שבתא, בכדי לייצר את החלבונים הדרושים לפעילותו. ומשום כך, זה לא פרקטי להרוס ריבוזום כשהתפקוד שלו מתחיל 'לזייף'.

תיקון חלקים שונים של הריבוזום על בסיס קבוע מאפשר לריבוזומים להמשיך ולייצר חלבונים ברמה גבוהה במשך זמן רב יותר. האיכות הגבוהה של החלבונים המופקים מסייעת לתאים ולגוף להמשיך לתפקד היטב.

חכו רגע עם הדיאטה

אבל לפני שאתם מצמצמים את צריכת המזון שלכם ובונים על כך שזה ייתן לכם עוד כמה שנים, יש לקחת בחשבון שהמחקר התבצע על עכברים ולא על בני אדם. פרייס מדגיש כי המסר החשוב לקחת מהמחקר הזה הוא לדאוג לגופנו.

"מזון זה לא רק חומר לצריכה – זה סימן שאומר לגוף שלנו ולתאים שלנו איך להגיב", אמר פרייס. "אנחנו מנסים להתחקות אחר המנגנונים של ההזדקנות, וזה עשוי לסייע לנו לקבל החלטות מושכלות יותר לגבי מה אנחנו אוכלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully