וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחה מסביר: איך מתרחשת תקלה של החלפת ביציות

26.1.2017 / 11:50

אחרי המקרה המצער שאירע בבית החולים ברזילי בו אישה הופרתה על ידי ביצית של אישה אחרת, הזמנו את פרופסור שוקי דור, יו"ר הוועדה האתית של האגודה הישראלית לפוריות, שיסביר לנו איך דבר כזה בכלל קורה, והאם ניתן למנוע מקרים דומים בעתיד?

הפריה חוץ גופית/שאטרסטוק

אתמול התבשרנו כי ביציות מופרות הושתלו בטעות במטופלת לא נכונה בבית החולים ברזילי באשקלון. על פי ההודעה שהתפרסמה מיד לאחר גילוי המקרה, הצוות זיהה את התקלה מיד והאישה עברה טיפול שנקרא "שטיפה" שמנע בעצם את תהליך ההקלטות של הביצית.

הזמנו לאולפן את פרופסור שוקי דור, שהקים את יחידת ההפריה החוץ גופית הראשונה בישראל בשנת 1981 ומשמש כיום כיו"ר הוועדה האתית של האגודה הישראלית לפוריות.

עוד בנושא:
האם פריצת הדרך הזו תאפשר לייצר עוברים ללא ביציות?
הפריה חוץ גופית: כל מה שצריך לדעת

עוברים תחת מיקרוסקופ במעבדה. ShutterStock
תקלות נדירות ביותר/ShutterStock

איך מתרחשת תקלה כזו?

"לדאבוני תקלות כאלה שהן באמת מאוד נדירות קרו כבר בתחילת הדרך של טיפולי ההפריה. בשנת 2005 משרד הבריאות הוציא מסמך על איך עובדים במעבדת הפריות".

מה הם באמת שלבי הזיהוי במעבדה?

"האישה בעצם מגיעה להחזרת עוברים. תמיד יש זיהוי של שני עובדי מעבדה על הביצית והזרע של הבעל והאישה. כאשר הולכים לעשות החזרה, האישה נמצאת בחדר החזרה בצמוד למעבדה. מוציאים מתוך האינקובטור את הצלוחית עם העוברים של האישה ושני עובדי מעבדה מזהים שוב שהשם על הצלוחית מתאים לאישה. לפני תהליך ההחזרה, מזהים פעם נוספת את האישה באופן אקטיבי על ידי זיהוי שמי".

"אני חושב שהייתה פה טעות מאוד מצערת, ושהזיהוי של האישה לא נעשה כמו שצריך".

מהו תהליך ה"שטיפה" שעברה האישה אחרי זיהוי התקלה?

"בעצם שוטפים את חלל הרחם במטרה שהנוזל שיצא החוצה יקח איתו גם את העוברים שנכנסו. אין אפשרות לאחר מכן להשתמש בביציות שהופרו".

האם ניתן למנוע תקלות כאלה בעתיד? צפו בדיון באולפן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully