וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם פריצת הדרך הזו תאפשר לייצר עוברים ללא ביציות?

15.9.2016 / 12:12

האם התפקידים האבולוציוניים כפי שהכרנו אותם עד היום הולכים להשתנות בקרוב? מדענים הצליחו לייצר גורי עכברים מתאי זרע בלבד. האם בקרוב יוכלו לעשות זאת גם בבני אדם?

AP

בווידאו: למה במרפאת הפוריות הזאת משמיעים לביציות שירים של ברי וויט?

עובדה ידועה היא שבשביל להביא לעולם תינוקות יש צורך בביצית ובזרע. הזרע מפרה את הביצית, מתרחשים תהליכים באמצעותם החומר הגנטי מהביצית ומהזרע משתלבים בתא העובר, ולאחר תשעה חודשים, נולד תינוק.

כעת, חוקרים בריטים מאוניברסיטת באת' מאיימים לערער את כל מה שידענו בנוגע להפריה ולהיריון, לאחר שהצליחו להפיק תינוקות עכברים בריאים באמצעות זרע, אך ללא הביצית הרגילה. המחקר, שפורסם ביום שני בכתב העת המכובד Nature Communications, עשוי להתוות אפשרות לייצר עוברים מתאים שאינם ביצית ביחד עם זרע, ובכך לאפשר שינויים חברתיים של ממש בעתיד הרחוק.

בשלב הראשון של הניסוי, החוקרים הבריטים "עבדו" על הביציות וגרמו להן להתפתח באמצעות מגוון כימיקלים לכדי עוברים "מזויפים", ללא הפריה באמצעות תא זרע, במסגרת מה שנקרא פרתוגנזה – הפרייה אל-זוויגית בה העובר מקבל את החומר הגנטי של האם בשלמותו.

עוד בנושא:
כל מה שצריך לדעת על הפריה חוץ גופית
מהי הפריה תלת-הורית ואיך זה עובד בדיוק?
שימור פוריות: האם הקפאת ביציות פוגעת בנשים?

העוברים הפרתוגנטיים חדלו להיות ביציות, למעשה, ואותם תאי עובר התנהגו באופן דומה לתאים אחרים המצויים בגוף האדם כמו תאי עור למשל, מאחר ושני סוגי התאים מתחלקים ושולטים בדנ"א שלהם. לאחר מכן, הוזרקו לתוך אותם עוברים זרע. המדענים הצליחו בעצם "לעבוד" על הזרע ולגרום לו להתנהג כאילו הוא מפרה ביצית רגילה.

אילוסטרציה של ביצית מופרית. ShutterStock
המחקר מערער על התפיסה הדוגמטית לפיה רק ביצית שמופרית מתא זרע יכולה להוביל ללידת יונק חי/ShutterStock

התאים המשיכו להתפתח באופן נורמלי, ושיעור ההצלחה של החוקרים הפתיע אף אותם: אחד מכל ארבעה תינוקות עכברים שנולדו באמצעות ההליך, היה בריא ואף גדל והביא צאצאים בעצמו. סה"כ נולדו 30 עכברים ללא בעיות בריאותיות.
במחקרי עבר, החוקרים ניסו לגדל עוברים פרתוגנטיים ללא שימוש בתאי זרע, אך בהיעדר תהליכים חשובים של הפריה, העוברים שנוצרו אז מתו לאחר מספר ימים.

ד"ר טוני פרי, אמבריולוג מולקולרי והחוקר הבכיר במחקר, הסביר בטקסט נלווה כי "זאת הפעם הראשונה בה הושגה התפתחות של תקופת הריון מלאה על ידי הזרקת זרע לעוברים".

"נהוג היה לחשוב שרק ביצית מסוגלת 'לתכנת' מחדש את הזרע לאפשר את התהליכים המובילים להתפתחות העובר. העבודה שלנו מערערת על תפיסה דוגמטית זו, שבה מחזיקה הקהילה המדעית מאז 1827, שרק ביצית המופרית מתא זרע יכולה להסתיים בלידת יונק חי", הוסיף ד"ר פרי.

ד"ר פול קולוויל-נאש מהמרכז הבריטי למחקר רפואי (Medical Research Council), שמימן את המחקר, אמר לאתר phys.org: "זהו מחקר מרגש שעשוי לעזור לנו להבין יותר כיצד חיי אדם מתחילים ומה משפיע על החיוניות של העוברים, מנגנונים שעשויים להיות בעלי חשיבות בפוריות."
אז האם ניתן יהיה בעתיד להביא לעולם ילדים ללא צורך בביצית נשית?

עוד באותו נושא

שירים של בארי ווייט עוזרים לעוברי מבחנה להתפתח

לכתבה המלאה

אנשים יוכלו לייצר לעצמם "תאום לא זהה"

ד"ר פרי אמר בראיון לרשת הבי.בי.סי הבריטית, כי "בעתיד הרחוק, אפשרות אחת היא שאפשר יהיה לקחת תאים רגילים מגוף האדם ולשלב אותם עם תאי זרע וליצור כך עובר".
בין היתר, משמעות הדבר היא ששני גברים יוכלו להביא ילד לעולם ללא צורך באישה, כשאחד מהם יתרום תא כלשהו בגופו והאחר את הזרע, ובכך ליצור תינוק. כמו כן, ברמת העקרון, אפשר לחשוב על אדם אחד שישתמש בתא רגיל שלו ותא זרע ויצור לעצמו "תאום לא זהה", כשהם חולקים את אותו החומר הגנטי.

כמו כן, לתוצאות אלה עשויות להיות השלכות בעתיד על כל תחום הפוריות והטיפול בו, ואף עשוי לעזור לשמר זנים שונים של חיות הנמצאים בסכנת הכחדה.

עם זאת, החוקר מדגיש כי מדובר בתרחישים שהם עדיין בגדר "ספקולציה וגחמה" וכי מחקרים נוספים דרושים כדי להתחקות באופן יותר פרטני אחרי התהליכים המורכבים הקשורים בהפריה, בעוד הנסתר רב על הגלוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully