וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם ניתן ללמד ילדים מהם מוסר והגינות?

15.1.2017 / 6:42

מחקר של אוניברסיטת מישיגן ביקש לבדוק האם ניתן ללמד ילדים משהו שלא כל המבוגרים מבינים - מהו מוסר? הממצאים שלו מוכיחים כי הורות היא דבר מאוד מסובך

ילדים רבים בזמנן נסיעה במכונית. ShutterStock
מוסר? מה זה/ShutterStock

כשמדובר במוסר, בוודאי אצל ילדים קטנים, קשה לקבוע מה נכון ומה לא נכון ולדברים כמו מאמץ או כוונה אין הרבה מקום. מחקר שפורסם בכתב העת Experimental Psychology ביקש לבדוק האם אפשר ללמד את הילדים שלנו מה היא הוגנות והאם ניתן ללמד אותה?

החוקרים גייסו ילדים בגילאים 4-9 וביקשו מהם לקרוא שני סיפורים שבמרכזם ילד שמתנהג לא יפה. בסיפור הראשון הדמות הראשית גונבת ממתק מילד אחר ובספר השני שני ילדים דוחפים ילד אחר מהנדנדה. לשני הסיפורים האלה הותאמו שתי סיומות שונות. מחצית מהילדים קראו שהילד שגנב את הממתק התוודה לאחר מכן בפני אמו שעשה זאת ושהילדים שדחפו מהנדנדה, שיקרו לאמם. מחצית מהילדים קראו את אותם הסיפורים, רק עם סיומות הפוכות.

עוד בנושא:
איך מלמדים ילדים להיזהר מסכנות, בלי לפחד מהחיים
הילדים שלכם לא באמת מתכוונים לזה כשהם מבקשים סליחה

ילד קורא ספר. ShutterStock
ילד קורא ספר/ShutterStock

בשתי הקבוצות הפריעו החוקרים לילדים באמצע הקריאה כדי לשאול אותם לדעתם על גיבורי הסיפור: מה הם מרגישים, למה עשו את מה שעשו. בסוף הקריאה של הסיפור, הילדים נשאלו שוב את אותן השאלות, רק הפעם על האמהות של הגיבורים.

עוד באותו נושא

הורה מלווה: איך ללמד את הילד להיות נדיב בלי להיות פראייר?

לכתבה המלאה

תהיו נחמדים. לפחות בהתחלה

במקביל, החוקרים גם חילקו שאלונים להורים של הילדים, וביקשו מהם לדרג הצהרות מסוימות לגבי שקרים שתואמות את התנהגות ילדיהם: כמו "האם הילד מתוודה לפני מעשה רע, גם אם לא סביר שמישהו היה מגלה". הילדים שנמצאו דוברי אמת במקרים רבים יותר, גם היו אלה שנטו לקשר בסיפורים בין יושרה לרגשות חיוביים יותר, והצהירו כי הדמויות היו מרגישות טוב יותר ברגע שהיו מתוודות על המעשה הרע וכי האמהות הבדיוניות יהיה שמחות שהם עשו זאת.

החוקרים טוענים שילדים נוטים יותר להיות כנים כשהם יודעים שהיושר שלהם ירצה את הוריהם. אז מה עליכם לעשות כדי שהילד ינהג ביושרה איתכם ועם אחרים ויספר לכם את האמת, גם כשעשה מעשה רע? לדברי החוקרים מאוניברסיטת מישיגן, אתם צריכים להתחיל את המשפט ב"אני שמח שסיפרת לי", ורק לאחר מכן להוציא את התותחים הכבדים. אמירת האמת עבור ילדים היא הרבה יותר מושכת כאשר הם יודעים שהם עשו טוב. ובכל מקרה, עדיף שהם גם ידעו שאתם מסוגלים להיות פחות נחמדים אם תתפסו אותם משקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully