וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על קצה הסכין: הניתוחים ההזויים והמדהימים ביותר

2.1.2017 / 6:52

כל שנה נערכים מאות מיליוני ניתוחים ברחבי העולם אשר מצילים חיים של רבים ומשפרים את איכות חייהם. בין הניתוחים השגרתיים יותר, יש גם כמה שלא הייתם מעלים על הדעת

רופאים צוחקים על מטופל/וואלה! NEWS

בווידיאו: אישה הקליטה את הרופאים שלה במהלך ניתוח

ניתוחים הם חלק מרכזי בעולם הרפואה והבריאות, ולפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, מדי שנה נערכים מאות מיליונים מהם והנתונים רק עולים. כך למשל בשנת 2012 נערכו כ- 312.9 מיליון ניתוחים ברחבי העולם, בהשוואה ל-226.4 מיליון בשנת 2004.

מלבד הניתוחים המוכרים והנפוצים, ישנם מספר הליכים כירורגיים חריגים ומורכבים עד מאוד, שמראים לנו עד כמה הרפואה התקדמה – ועד כמה היא עוד יכולה להתקדם – בריפוי ובטיפול בשלל בעיות רפואיות ומצבים מסכני חיים. הנה כמה מהניתוחים המוזרים והמדהימים ביותר.

עוד בנושא:
האנשים שמכורים לסכין המנתחים
אפקט הקרדשיאן: יותר נשים עושות הגדלת ישבן
היתרון המפתיע של ניתוח לקיצור קיבה

Rotationplasty: להפוך את הקרסול לברך

מדובר על שיטה ניתוחית יוצאת דופן ומהפכנית שמאפשרת לקרסול לשמש כמפרק ברך. במהלך הניתוח, מסירים המנתחים את החלק התחתון של עצם הירך, הברך ועצם השוק העליונה. לאחר מכן, החלק התחתון של הרגל מסובב ב-180 מעלות ומחובר לירך. כלומר, אם נפשט את העניין, מדובר בכף רגל המחוברת הפוך לברך. לאחר שמותאמת פרוטזה, הקרסול מתפקד כברך.

השיטה משמשת בעיקר בטיפול בילדים שסבלו מגידולים סרטניים ממאירים בעצמות – כגון אוסטאוסרקומה – כאשר המטרה המרכזית של הפרוצדורה היא להסיר את הגידול, אך לאפשר לילד לשמור על חייו הפעילים, ולהימנע מקטיעה מלאה של הגפיים.

גבי שול, חולת סרטן לשעבר, מסבירה בסרטון הבא איך הניתוח השפיע על חייה.

עוד באותו נושא

אגן צר, ראש גדול: כך ניתוחים קיסריים משנים את האבולוציה

לכתבה המלאה

להשיב את הראייה לעיניים – עם השיניים

האם שמעתם פעם על פרוצדורה המכונה אוסטאו-אודנטו-קרטופרותזיס (OOKP)? ככל הנראה שלא. מדובר בניתוח מופלא שעושה שימוש בשיניו של המטופל כדי להחזיר לו את הראייה. כן, שמעתם נכון.

עיניים. ShutterStock
משיבים את הראיה עם השיניים/ShutterStock

השיטה, שתוארה לראשונה בשנות השישים של המאה הקודמת בידי רופא איטלקי בשם פרופ' בנדטו סטרמפלי, מיועדת לעזור לאנשים הסובלים מהידרדרות בראייה בעקבות נזק בלתי הפך שנגרם לקרנית.

הרופאים למעשה מסירים שן ואת העצם סביבה וקודחים חור בתוכה. אל החור בשן מוכנסת עדשה סינתטית והמנתחים משתילים את השן עם העדשה אל תוך הלחי של המטופל, שם נוצרים כלי דם חדשים במהלך מספר חודשים. לאחר מכן מסירים את שן-העדשה ומשתילים את העדשה בעין. אור יכול לנוע דרך העדשה ולהשיב את הראייה למטופל.

בשנת 2008, תושב אירלנד בשם בוב מקניקול, שהיה אז בן 57, איבדת את ראייתו בעקבות פיצוץ שאירע בחברה למיחזור בה עבד. מקניקול, שחשב שאיבד את ראייתו לנצח, עבר את הפרוצדורה הייחודית, כאשר בניתוח השתמשו הרופאים בשן של בנו של בוב, רוברט, שתרם את השן, יחד עם השורש שלה וחלק מהלסת. ארובת העין הימנית של מקניקול נבנתה מחדש, עם השתלת השן, ובתוכה העדשה. הניתוח הצליח, ומקניקול דיווח שחזר לראות למרבה שמחתו.

הנה סרטון שמתמש בגרפיקה להסביר את הטכניקה.

כריתת מחצית המוח למניעת פרכוסים

אחד הניתוחים המורכבים ביותר הקיימים הוא ניתוח כריתת מחצית המוח, או באנגלית Hemispherectomy. הניתוח כולל הסרה חלקית או מלאה של אחת משתי אונות המוח - האיבר המורכב ביותר בגופנו. מדובר בפרוצדורה מסובכת למדי, שעשויה לקחת כ- 12 שעות, ומבוצעת על מטופלים הסובלים ממקרים חמורים של אפילפסיה, במקרים בהם המטופל אינו מגיב לתרופות, או של שבץ כאשר צד אחד של המוח גדול יותר מאחר, ובעוד מספר מצבים נדירים. ההליך נוסה לראשונה על כלב בשנת 1888 בידי פיזיולוג גרמני.

מוח. ShutterStock
האיבר הכי מורכב בגוף/ShutterStock

הפרוצדורה מצליחה לרפא פרכוסים בקרב 85 עד 90 אחוזים מהמטופלים. כמו כן נמצאו עדויות כי אנשים העוברים את התהליך נהנים מתפקוד קוגניטיבי טוב יותר לאחריו.

במהלך מחקר שעקב אחר 52 מטופלים בשנת 1996, נמצא כי 95 אחוזים מהמטופלים חוו צניחה בכמות הפרכוסים, וכמו כן לא נמצאו השפעות ארוכות טווח על הזכרון או האישיות. יחד עם זאת, מטופלים סבלו משיתוק קל בצד של גופם הנגדי לצד של האונה שהוסרה.

הניתוח סייע לקארלי מילר בת ה-17 מאוסטרליה החולה באפילפסיה. היא החליטה לעבור את הניתוח המורכב לאחר פרכוס שנמשך כמעט עשר שעות, ועל אף תופעות לוואי קלות שדיווחה עליהן, היא מספרת כי אינה סובלת עוד מפרכוסים.

טובים השניים: השתלת לב הטרוטופית

בשנת 1967 בוצעה השתלת הלב הראשונה. בהשתלת לב, הלב הפגום של המטופל מוחלף בידי לב בריא מתורם. אבל מה עם גופו של המטופל דוחה את הלב של התורם, או שלב התורם לא מצליח לתפקד בגוף החדש שלו בעצמו? לשם כך קיימת הפרוצדורה הכירורגית המכונה השתלת לב הטרוטופית .

לב אנושי. ShutterStock
שני לבבות מתחברים. אבל לא בצורה שאתם חושבים/ShutterStock

מדובר בהליך במסגרתו משתילים לב בריא של תורם בצד הימני של הלב הפגום של המטופל. לאחר מכן שני הלבבות מחוברים זה לזה במהלך ניתוח, דבר המאפשר לדם מהלב הפגום לזרום אל תוך הלב החדש והבריא. כעת, הלב החדש יכול להזרים דם בגוף.

חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה-דן סייגו דיווחו כי ביצעו את הניתוח הנדיר בשנת 2011 על אדם בשם טייסון סמית', אשר סבל מאי ספיקת לב. לפי החוקרים, השתלת הלב הכפולה הצילה את חייו של טייסון, שעמד בפני מוות. "יחד, שני הללבות חולקים את העבודה ומשלימים אותה כמו שצריך", אמר ד"ר מייקל מדני מצוות החוקרים.

האופציה העתידנית - השתלת ראש

בשנת 2013, הכריז הנוירו-כירורג האיטלקי ד"ר סרג'יו קאנברו על כוונותיו לבצע את השתלת הראש הראשונה אי פעם בקרב בני אדם. ד"ר קאנברו מאמין שביכולתו של ההליך לטפל בשיתוק אשר מקורו במחלות נוירולוגיות (הקשורות למערכת העצבים) ועוד.

ההליך, המוצע בידי הרופא האיטלקי, מכונה Heaven-Gemini וכולל הסרת ראשיהם של הנתרם והתורם באמצעות סכין עם להב חדה במיוחד, כדי למנוע נזק לעצבים בחוט השדרה.

גוף האדם. ShutterStock
בהליך שמעורר התנגדויות רבות ונראה לרבים כעתידני/ShutterStock

הראש של הנתרם וגוף התורם יישמרו בקירור במשך 45 דקות כדי להפחית נזק אפשרי לעצבים. לאחר מכן ראשו של הנתרם יחובר לגוף התורם, כולל חיבור של חוט השדרה. לפי קנבארו, העצבים בעמוד השדרה יאפשרו למוח של הנמען לתקשר עם גופו של התורם, ויתמזגו יחד באמצעות חומר המכונה פוליאתלין גליקול.

כדי לעצור את תנועת המטופל לאחר השתלת הראש, הוא יהיה חייב להיום מורדם במשך שבועות. לאחר מכן, קנבארו מצפה כי המנותח יהיה מסוגל לדבר ולהרגיש את הפנים, אך יזדקק לפיזיותרפיה כדי להזיז את הגוף.

מדובר בהליך המעורר התנגדויות רבות ונראה לרבים כעתידני. לפי הערכות, במידה וניתוח כזה יצא לפועל, יהיה מדובר בניתוח של 36 שעות בעלות של 11 מיליון, אשר יצריך כ- 150 מנתחים ואחיות. יחד עם זאת, אמר קנבארו בראיון לאתר Medical News Today כי הפרוצדורה תצא לדרך כבר בדצמבר 2017, ואמר כי ישנם מספר מתנדבים שמעוניינים לעבור את ההליך. שיהיה בהצלחה.

  • עוד באותו נושא:
  • ניתוחים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully