וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה לא הגיל: גם בגיל 80 אפשר להיות תורם איברים

18.12.2016 / 13:00

מחקר גילה ששיעורי ההישרדות של חולים שבגופם הושתלה כליה מתורם קשיש זהים פחות או יותר לשיעורי ההישרדות לאחר תרומה מתורם צעיר יותר. הגילוי עשוי להגדיל משמעותית את מאגר האיברים לתרומה

צילום מסך

בווידאו: מצא תורם כליה הודות לשלט שתלה על הרכב

אף פעם לא מאוחר מדי? כשזה מגיע לתרומת איברים, גם גיל מופלג לא חייב להיות חסם. מחקר חדש גילה שכליה שנתרמה מאדם בן 79 יכולה להיות יעילה באותה מידה כמו כליה שנלקחה מגופו של תורם הצעיר ב-30 שנה.

בדרך כלל, תורמי איברים שגילם עולה על 50 נחשבים לתורמים ב"קריטריון חריג" – על פי החוקים המנחים של תרומת האיברים. אולם, המחסור ההולך וגובר ברחבי העולם באיברים לתרומה, הוביל לכך שתרומות מתורמים מבוגרים נעשות יותר ויותר נפוצות.

עוד בנושא:
תרומת איברים: לתת את הכליה שלך לזר מוחלט
מעריציו של למאר אודום מציעים לתרום לו כליה
התורם שנתן חצי מהכבד שלו וקיבל בתמורה אהבה

שמעון פרס, נשיא המדינה התשיעי. משכן הנשיא אפריל 2014. ראובן קסטרו
תרם את קרניותיו להשתלה. הנשיא המנוח שמעון פרס/ראובן קסטרו

חוקרים מאיטליה החליטו לבחון ברטרוספקטיבה 647 השתלות כליה, וחילקו את התורמים לקבוצות על פי גילם – 50,60,70 ו-80. קריטריון נוסף שהנחה את החוקרים, הוא שפער הגילאים בין החולים שקיבלו את תרומת הכליה ובין התורמים לא עלה על 7 שנים לכאן או לכאן.

תוצאות המחקר התפרסמו בכתב העת המקצועי Clinical Journal of the American Society of Nephrology. בבדיקות המעקב השגרתיות שנערכו לאחר 5 שנים מההשתלות, התברר שקיימים מעט מאוד הבדלים בשיעור האיברים שנמצאו בלתי שמישים לתרומה ובהשלכות לטווח ארוך על הנתרמים בשלוש קבוצות הגיל הראשונות (50,60,70). בכל קבוצות הגיל הללו, שיעור האיברים שהתבררו כבלתי מתאימים לתרומה עמד על כ-18 אחוזים ושיעור ההישרדות של החולים בחלוף חמש שנים מההשתלה עמד על 88 אחוזים.

גם שיעורי ההישרדות של חולים שבגופם הושתלה כליה מתורם בשנות ה-80 לחייו היה דומה. אולם, שיעורם של האיברים שהתבררו כבלתי ראויים להשתלה היה גבוה יותר בקבוצת גיל זו, ועמד על 48 אחוזים.

אילוסטרציה. ShutterStock
סיכויי ההישרדות לאחר השתלת כלייה טובים בהרבה בהשוואה להמשך דיאליזה/ShutterStock

ד"ר לואיג'י ביאנקונה, מרצה לנפרולוגיה באוניברסיטת טורין באיטליה והחוקר שעמד בראש המחקר, אמר שתרומת איברים מגופם של תורמים קשישים תגדיל מן הסתם את מאגר האיברים להשתלה. לדבריו, "להשתלת כליות מתורמים קשישים לחולים באותה קבוצת גיל יתרונות בולטים מבחינת סיכויי ההישרדות, בהשוואה להמשך טיפולי דיאליזה".

אף על פי שרוב תורמי האיברים הם בדרך כלל אנשים צעירים יותר, ישנם איברים מסויימים שכבר היום נחשבים לאיברים שניתן לתרום בכל גיל. דוגמה טובה לכך היא קרניות העין, שאותן ניתן עקרונית לתרום להשתלה בכל גיל. כאשר נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס הלך לעולמו בחודש ספטמבר השנה והוא בן 93, החליטה משפחתו לתרום את קרניותיו להשתלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully