וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תתנו לו לנהל אתכם: כך תתמודדו עם כעס

אור יניר

15.12.2016 / 6:40

אומנם במקרים רבים כעס הוא תגובה טבעית ובריאה, אבל כעס מתמשך כבר יכול לגרום לבעיות ועשוי לדרוש טיפול. כל הדרכים להתמודד עם הרגש שמגיע תמיד רק בעקבות רגשות אחרים

כעס. ShutterStock
תגובה טבעית סך הכל/ShutterStock

עקפו אתכם בתור לקופה, חתכו אתכם בכביש במהירות מסוכנת, רימו אתכם במחיר, הבריזו לכם מפגישה ברגע האחרון, הילדים לא רוצים ללכת לישון, בגדו בכם – ואתם כועסים. מאוד.

אבל מה זה בעצם כעס? כעס הוא מצב רגשי הנע בין עצבנות בינונית להתקף חריף של זעם, המלווה בשינויים פסיכולוגיים, קוגניטיביים ופיזיולוגיים (עליה בדופק, עליה בלחץ דם, הפרשה מוגברת של אדרנלין ונוראדרנלין), ויכול לנבוע מגורם חיצוני או פנימי. מאפיין בולט של כעס הוא אנטגוניזם כלפי אדם או מצב מסוים, ויש לו שורשים הישרדותיים. בעוד שבמקרים רבים כעס הוא תגובה טבעית ואף בריאה, כעס מופרז ומתמשך יכול לגרום לבעיות שונות ולעיתים דורש טיפול.

כעס במרבית הפעמים הוא רגש משני, ולא ראשוני. המשמעות של זה היא שכעס הוא בעצם תגובה רגשית שניה לאחד מהרגשות הראשוניים שמתעוררים בנו, למשל פחד או עצב. רגשות מהסוג הזה מעוררים הרבה פעמים אי נוחות וגורמים לנו להרגיש פגיעים וחסרי שליטה, ולכן אנחנו מנסים להימנע מהם. דרך אחת להימנעות הזו היא תגובה רגשית (לא מודעת) של כעס, שבניגוד לפחד למשל יכול להוביל לפרץ של אנרגיה ולתחושת שליטה (למרות שלעיתים מדובר למעשה באיבוד שליטה מוחלט).

עוד בנושא:
המחקרים מגלים: מה באמת יעשה אתכם מאושרים?
תחשבו טוב יהיה טוב: חשיבה חיובית תעשה אתכם בריאים

סיכום השנה בקולנוע: כעס.
רגש לא פופולרי. מתוך הסרט "הקול בראש"

למרות שמדובר ברגש לא פופולרי שמתוייג כתכונה שלילית, כעס יכול להיות חיובי ומדובר ברגש טבעי ובעל חשיבות להישרדות שלנו. מכיוון שכעס הוא תגובה לאיום או פגיעה ממשיים או פוטנציאליים, הוא מסמן לנו שמשהו בסביבה שלנו לא כשורה וכך למעשה יכול להניע אותנו לפעולה לשינוי ותיקון המצב, לעורר מוטיבציה לפתרון בעיות ולהיות דרך לביטוי רגשות שליליים.

הבעיה מתחילה כשהכעס יוצא משליטה ובמקום להניע אותנו לתיקון המצב, גורם רק להחמרתו. כעס מתמשך יכול בקלות להוביל לבעיות במערכות יחסים, במקום העבודה, לפגוע באיכות החיים הכללית ואפילו להתבטא בהחלשה של מערכת החיסון (כעס מתמשך מלווה במתח, שלאורך זמן גורם להפרשה מוגברת של קורטיזול ולדיכוי המערכת החיסונית).

עוד באותו נושא

האם קנאה חשובה או הרסנית לזוגיות שלכם?

לכתבה המלאה

אז מה אפשר לעשות?

הדרך האינסטנקטיבית והטבעית לבטא כעס היא להגיב באגרסיביות, אבל אנחנו לא יכולים להשתלח מילולית ופיזית בכל פעם שמישהו מעצבן אותנו. החוק, נורמות חברתיות והגיון מציבים מסגרת ברורה עד כמה רחוק הכעס שלנו יכול ללכת לפני שהוא יגרום לנו לצרות, ולכן אנשים משתמשים באסטרטגיות שונות להתמודדות עם כעס.

שלושת הגישות הכלליות הן ביטוי, דיכוי, והרגעה. ביטוי הרגשות הכועסים באופן אסרטיבי – לא אגרסיבי – היא הדרך הטובה והבריאה לבטא כעס. בכדי לעשות את זה עלינו ללמוד כיצד לבטא באופן ברור מה הצרכים שלנו וכיצד ניתן למלא אותם, מבלי לפגוע באחר. כעס גם יכול להיות מדוכא, ולאחר מכן להיות מומר או מנותב למקום אחר. זה קורה כשאנחנו מחזיקים את הכעס שלנו, מפסיקים לחשוב עליו וחושבים על דבר חיובי. המטרה היא לא להתעלם מהכעס, אלא לעכב ולעצור את התגובה האוטומטית בכדי לאפשר התנהגות מובנית ומותאמת יותר.

כעס. ShutterStock
לבטא באופן אסרטיבי, לא אגרסיבי/ShutterStock

הסכנה בדפוס התגובה הזה היא שאם הכעס לא מנותב החוצה בסופו של דבר, הוא יכול לפנות פנימה ולגרום למתח מוגבר ולהוביל לביטויים פתולוגיים של כעס כגון התנהגות פאסיבית-אגרסיבית או אישיות עוינת וצינית במיוחד. אנשים שבאופן עקבי מורידים אחרים, מעבירים ביקורת על הכל ולא מפסיקים להעיר בציניות לא יודעים כיצד לבטא את הרגשות שלהם – ובעיקרם כעס – בצורה מבנית ומיטיבה, ולא מפליא שהם נתקלים ביותר בעיות במערכות יחסים מסוגים שונים.

אסטרטגיית ההתמודדות השלישית היא הרגעה, וזה אומר שליטה לא רק בהתנהגות החיצונית, אלא גם שליטה בתגובות הפנימיות שלנו. ישנן מספר רב של דרכים לכך, כמו למשל תרגילי נשימה, חזרה על משפטים מרגיעים, שימוש בדמיון (כזה שעושה לנו טוב, לא כזה שבו אנחנו מכסחים את מי שעקף אותנו), תרגול גופני כמו יוגה או מדיטציה, התמקדות במטרות, הימנעות ממילים כמו "אף פעם" או "תמיד", ניסוח של ציפיות או דרישות בצורת רצונות ועוד.

אם אף אחת משלוש הדרכים האלו להתמודדות עם כעס לא עובדת, מישהו כנראה הולך להיפגע, וזה בהחלט הזמן לשקול לפנות לטיפול שיעזור לכם לנהל את הכעס, ולא שהכעס ינהל אתכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully