וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: קטניות משביעות יותר מבשר

11.12.2016 / 11:09

עוד חיזוק לצמחונים: חוקרים מדנמרק גילו שארוחה צמחונית מבוססת קטניות הותירה גברים שבעים יותר וגרמה להם לצרוך פחות קלוריות בארוחה הבאה שלהם, מאשר ארוחה בשרית

חמין. נמרוד סונדרס
מה יותר משביע - השעועית או הבשר?/נמרוד סונדרס

רעבים? במקום לבחור בהמבורגר, שווארמה או תבשיל בשרי כבד אחר, אולי עדיף שתבחרו במנה עם קטניות. מחקר חדש שמגיע מדנמרק שובר את הקונספציה הקולינרית שמנות בשריות הן המשביעות ביותר, וקובע כי קטניות ישאירו אתכם שבעים למשך זמן ארוך יותר.

המחקר, שהתפרסם בכתב העת המדעי Food & Nutrition, מתבסס על ניסוי שבו האכילו החוקרים קבוצה של נסיינים בקציצות שחלקן היו צמחוניות ועשירות בסיבים, וחלקן היו עשויות בשר עגל וחזיר ועתירות חלבון. בסוף הניסוי גילו החוקרים שהגברים שאכלו את הקציצות שהיו עשויות מקטניות צרכו פחות קלוריות בארוחה הבאה שלהם.

עוד בנושא:
אני רק שאלה: למה קטניות עושות בלאגן בבטן?
ארגון התזונאים האמריקאי: תזונה צמחונית בריאה יותר לילדים
בשר זה קצח: מקורות מעולים לחלבון מן הצומח

קציצות עדשים שחורות עם שעועית ירוקה. נמרוד סונדרס
דווקא הקציצות הצמחוניות גרמו לגברים לאכול פחות קלוריות בארוחה הבאה/נמרוד סונדרס

במסגרת המחקר הדני, קבוצה של 43 גברים צעירים התבקשה לאכול 3 מנות שונות של קציצות. חלק מהנסיינים אכלו קציצות שהיו עשויות משעועית ואפונה, ואילו אחרים אכלו קציצות עגל או חזיר. הגברים שאכלו את הקציצות הצמחוניות צרכו פחות קלוריות בארוחה הבאה שלהם – 12 אחוזים פחות, ליתר דיוק – מאשר אלו שאכלו קציצות בשריות.

החוקרים הופתעו מהממצא הזה שכן, הסברה הרווחת היא שחלבון משביע יותר מסיבים, ובהתאם לכך גם הדיאטות הפופולריות ביותר כיום הן אלו שמכתיבות העמסת חלבונים לטובת ירידה במשקל. ראוי לציין שגם קטניות מכילות חלבון, ולמעשה הן מהוות את אחד המקורות המומלצים ביותר על ידי תזונאים לחלבון מן הצומח.

"הממצאים שלנו מנוגדים לסברה שעל אדם לצרוך כמות גדולה של חלבון כדי להגביר את תחושת השובע שלו", אמרה החוקרת הראשית פרופסור אן ראבן מהמחלקה לתזונה, פעילות גופנית וספורט באוניברסיטת קופנהגן. "כעת, יש משהו שמצביע על כך שאדם יכול לאכול ארוחה עשירה בסיבים, ועם פחות פרוטאין, ולהשיג את אותה תחושת שובע ומלאות".

עוד באותו נושא

חוקרים מצאו את התחליף הכי בריא לבשר

לכתבה המלאה
תבשיל של גרגירי חומוס ותרד. ShutterStock
לא רק סיבים - קטניות הן אחד המקורות הטובים ביותר לחלבון שאינו מן החי/ShutterStock

לדבריה, "ארוחת החלבונים שהתבססה על קטניות הכילה כמות גדולה בהרבה של סיבים תזונתיים מאשר הארוחה שהוכנה מבשל עגל וחזיר, וזה ככל הנראה תרם לתחושת השובע המשמעותית יותר". המחקר מאוניברסיטת קופנהגן הוא אחד הראשונים שמשווה בין ההשפעה של בשר וקטניות על תחושת השובע. בשל כך היו עד כה מעט מאוד ראיות מדעיות שתמכו בטענה שאכילת ירקות מסייעת לירידה במשקל.

תמיכה מדעית ברוכה בצמחונות

החוקרים כתבו כי ממצאיהם מספקים תמיכה מדעית ברוכה באימוץ תזונה צמחונית, בהתחשב בעובדה שתעשיית הבשר מהווה נטל גדול יותר משמעותית על האקלים מאשר תעשיית הגידולים החקלאיים.

"על אף שנדרשים מחקרים נוספים על מנת להגיע לראייה חותכת, כבר עכשיו מסתמן שארוחות צמחוניות – ובמיוחד כאלה שעשויות מקטניות – יכולות לשרת לטווח הארוך מטרות כמו ירידה במשקל וכן, להוות הרגל תזונתי בר קיימא", סיכמה פרופסור ראבן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully