וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם תחלו בשפעת החורף? תלוי באיזה שנה נולדתם

13.11.2016 / 14:29

חוקרים גילו שחשיפה בילדות לזן מסוים של שפעת עוזרת להגן מפני שפעת בשנות הבגרות. ממצאיהם משנים תפיסות יסוד על השפעת, ועשויים לסלול דרך לחיסון אוניברסלי יעיל יותר

בימוי: ליאור נאור, צילום: טל אנגלדר, עריכה: נועה לוי, קרדיט תמונה: שאטרסטוק

בסרטון: חברי מערכת וואלה! מתחסנים נגד שפעת

עונת השפעת בפתח, ולא מעט אנשים חוששים מפני המחלה המידבקת ותסמיניה המוכרים, בהם חום גבוה, כאבי ראש וגרון, נזלת, שיעול, כאבי שרירים, חולשה ועייפות. הרבה אנשים בוחרים בחיסונים, אחרים מעדיפים להימנע, אבל כולם נמצאים בסיכון. כעת, מחקר חדש עשוי לחולל מהפכה של ממש בטיפול ובמניעת המחלה וסיבוכיה.

לפי המחקר, שפורסם השבוע בכתב העת Science בידי חוקרים מאוניברסיטאות אריזונה וקליפורניה, ניתן לחזות מי פגיע יותר ללקות בזנים מסוימים של שפעת לפי שנת הלידה. לטענת החוקרים, זן השפעת שהיה דומיננטי בשנות הילדות של כל אחד מאיתנו, מספק הגנה לנגיפי שפעת מאותו הזן, ומותיר אותנו פגיעים להידבק בנגיפים שמקורם בזנים אחרים.

עוד בנושא:
אני רק שאלה: איך מבדילים בין שפעת להצטננות?
השנה אתם חייבים להתחסן נגד שפעת. הנה הסיבות
סובלים מתסמיני שפעת? האבולוציה קוראת לכם להישאר בבית

החוקרים התבססו על ההנחה, שנידונה כבר במחקרים קודמים, כי נגיף השפעת שבו אדם חולה בשנות ילדותו מותיר את חותמו על מערכת החיסון, כך שהוא מוגן כנגד וריאציות שונות של הנגיף מאותו הזן, אך פגיע לזנים אחרים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
נגיף שפעת מבעד למיקרוסקופ. AP
נגיף שפעת מבעד למיקרוסקופ/AP

"הנגיף הראשון שאתה נתקל בו מלמד את הגוף שלך להתגונן מפניו. לא רק מפני אותו נגיף ספציפי, אלא גם מפני בני הדודים הקרובים של אותו וירוס", אמר ד"ר מייקל וורובי, ראש המחלקה לביולוגיה אבולוציונית ואקולוגיה באוניברסיטת אריזונה וממובילי המחקר, לעיתון הגרדיאן הבריטי.

החוקרים בחנו באמצעות מאגרי נתונים נרחבים מעל 1400 מקרים של שפעת, בעיקר מאסיה ומהמזרח התיכון, שחוללה משני זנים שונים המכונים H5N1 ו-H7N9. הם מצאו כי אנשים שנולדו לפני שנת 1968 היו פחות פגיעים לזן מסוים של שפעת, ביחס לאנשים שנולדו לאחר שנה זו, מאחר ואותה קבוצה הייתה חשופה לזן דומה של הנגיף בילדותם.

הכל השתנה בשנת 1968

מדוע זה קרה? הנגיפים המשתייכים לקבוצת Influenza A, המחולל העיקרי של מגפות השפעת, התפצלו לשני ענפים שונים. עד שנת 1968, כל הנגיפים השתייכו לענף הראשון, ובין השנים 1968 ו-1979, שלט הסוג השני. מאז, ישנם זנים הקשורים לשני ענפי הנגיף שנמצאים בסירקולציה בו זמנית, אך בכל שנה יש סוג אחד שהוא דומיננטי יותר.

שפעת. ShutterStock
"אלה חדשות מסעירות"/ShutterStock

הממצאים מציעים הסבר משכנע לשאלה מדוע אנשים מסוימים עלולים לחלות בשפעת, בעוד שאנשים אחרים, אפילו באותו הבית, יהיו חסינים בפני המחלה המידבקת. הם גם מסבירים מדוע אנשים מבוגרים פגיעים יותר וסובלים מסיבוכים מסוגי שפעת מסוימים, בעיקר לנגיף מסוג H7N9, לעומת צעירים שפגיעים לסוגי שפעת הקשורים לזן H5N1.

הממצאים של המחקר פותחים אופק לטיפול מונע טוב יותר וממוקד. ברגע שארגון הבריאות העולמי מכריז ששפעת שנגרמת מזן מסוים היא מחוללת המגפה בשנה מסוימת, אפשר להתמקד בחיסון משוכלל יותר ומותאם למי שאינו חסין לאותו זן.

החוקרים סוברים כי בעקבות ממצאיהם ניתן יהיה לפתח חיסונים משוכללים לשפעת. "אלה חדשות מסעירות באשר לידע שלנו על שפעת, תחום שבו תחזיות הן ממש קשות", אמר ד"ר וורובי, "כעת אפשר לומר, עבור כל מגפה ויראלית, שקבוצת גיל מסוימת עשויה להיות בסיכון גבוה יותר מאשר קבוצת גיל אחרת שתהיה מוגנת", הסביר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully