וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם נמצאה הסיבה האמיתית למיגרנות?

20.10.2016 / 12:58

מי שסובל ממיגרנות בוודאי שמע לא פעם על סוגי מזונות שעלולים להחמיר את כאבי הראש. מחקר חדש מארה"ב ביקש לבדוק את הקשר בין אוכלוסיית החיידקים בפה לבין כאבי הראש ומצא ביניהם קשר ישיר

ספק 500

בווידיאו: האם זו הדרך להיפטר מכאבי הראש?

כל מי שסובל ממיגרנות יעיד שמדובר בחוויה כואבת, לא פשוטה ומאוד מעייפת ומתסכלת. על אף העובדה שמיגרנה תוקפת כ?10 אחוזים מהאוכלוסייה, הסיבה להופעתן עדיין לא מפוענחת. כעת חוקרים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת קליפורניה חושבים שהם מצאו תשובות, והן קשורות לחיידקים בגוף.

כאב מיגרנה מתחיל בדרך כלל באופן הדרגתי, מחמיר במרוצת הדקות או השעות וחולף באופן ספונטני בסוף ההתקף. המאפיינים העיקריים שלו הם החמרה של הכאב בחשיפה לאור, בהתעטשות, במאמץ, בהנעה מהירה של הראש ובפעילות גופנית. רבים מהסובלים ממיגרנה חשים הקלה בעת שכיבה בחדר חשוך ושקט. ברוב המקרים הכאב מופיע רק בצד אחד של הראש ומלווה ברגישות לאור, ולעתים גם בבחילות ובהקאות.

עוד בנושא:
למנוע את כאב הראש הבא
כואב לכם הראש? נסו לאכול פחות מלח
זה הסתיו: למה כאבי הראש מגיעים דווקא עכשיו?

הקשר בין אוכל לכאבי ראש

כאמור, הסיבות לתופעה לא ממש ידועות וחלק מההערכות מדברות על התרחבות כלי הדם במוח, שינויים הורמונאליים, מאמץ פיזי, עייפות מזג אוויר ומתח. מזונות מסוימים עלולים גם הם לעורר התקף, והם כוללים: שוקולד, בשרים מעובדים, עלים ירוקים ויין אדום. העובדה הזו היא מה שהניע את החוקרים לצאת למחקר ולבדוק את הקשר בין אוכלוסיית החיידקים בפה לבין כאבי הראש.

כאב ראש. ShutterStock
10 אחוזים מהאוכלוסיה סובלים ממיגרנות/ShutterStock

ניטריטים, שמצויים בכל המזונות שהוזכרו לעיל, הם למעשה תוצר של פירוק חיידקים ובמצבים מסוימים בגוף הם יכולים להפוך לחומצה ניטריטית. חומצה זו ידועה ביכולת שלה לחזק את בריאות הלב וכלי הדם על ידי שיפור זרימת הדם והפחתת לחץ הדם. לחלק מחולי הלב ניתנות תרופות המכילות ניטראטים, שעוזרים לטיפול באי ספיקת לב וכאבים בחזה. על פי דוחות שנעשו, ארבעה מתוך חמישה חולים שלוקחים את התרופות האלה דיווחו על כאבי ראש קשים כתופעת לוואי. החוקרים ראו את הקשר הפוטנציאלי והחליטו לערוך מחקר.

החוקרים לקחו מידע מפרויקט שנקרא Gut Project ונחשב לאחד ממאגרי המידע הרפואיים הגדולים ביותר בארה"ב. החוקרים דגמו 172 דגימות אוראליות ו-1,996 דגימות צואה של משתתפים בריאים. כל משתתף בפרויקט השלים שאלונים בתחילת המחקר; כשאחת השאלות הייתה האם הם סובלים ממיגרנות. כאשר הם השוו את החיידקים שמצויים באנשים שסובלים ממיגרנות עם אלה שלא, הם מצאו הבדל קטן בין סוגי המינים. עם זאת, החשיבות הייתה דווקא בהבדלים בשפע של מינים מסוימים שנמצאו.

עוד חתיכה מהפאזל

לשם הבדיקה החוקרים השתמשו בטכנולוגיה חדישה שמטרתה בחינה של הגנים המצויים בכל תרביות החיידקים שנמצאו. בדגימות צואה של הקבוצה שסובלת ממיגרנות, הייתה כמות קטנה, אך משמעותית של גנים המקודדים לניטריטים ואנזימים הקשורים לחומצה ניטריטית. כאשר ההשוואה נעשתה בחיידקי הפה, ההבדל היה גדול עוד יותר.

"אנחנו יודעים בוודאות שבקטריה שמטרתה להוריד את החומצה הניטריטית נמצאת בפה", אמרו החוקרים. "אנחנו חושבים שמציאת הקשרים האלה יכולה לתרום לחקר בריאות הלב ועכשיו גם קיים פוטנציאל לעזור לאנשים שסובלים ממיגרנות". לדבריהם, למרות הממצאים, הם עדיין לא בטוחים אם החיידקים הם הסיבה או התוצאה של מיגרנות, או האם אם קשורים באופן אחר לכאבי הראש. מדובר על עוד חתיכה מהפאזל שנקרא מיגרנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully