וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים סוף סוף הבינו מה גורם לקרוהן

22.9.2016 / 14:07

אחרי שנים של מאמצים לגלות מה גורם למחלת המעי הדלקתית, גילו חוקרים כי תהליך חשוב המתרחש במעיים בין פטריה לבין שני סוגי חיידקים עשוי לטמון בחובו את הפתרון לחידה

מערכת וואלה!

זה שנים שבעולם הבריאות מנסים להבין מה גורם להתפרצות מחלת הקרוהן, מחלת מעי דלקתית שפוגעת במערכת העיכול. עכשיו חוקרים מאמינים כי תהליך חשוב המתרחש במעיים בין פטריה לבין שני סוגי חיידקים, עשוי לטמון בחובו את הפתרון לחידה.

צוות חוקרים בינלאומי זיהה במהלך מחקר שהובל בידי
אוניברסיטת קייס ווסטרן רזרב לרפואה באוהיו כי פטריה - המצויה בגופנו ומכונה קנדידה טרופוקליס - משחקת תפקיד מפתח בהתפתחות המחלה הדלקתית, בעקבות האינטראקציה שלה עם חיידקים הנמצאים אצלנו במעיים. החוקרים פרסמו את ממצאיהם בכתב העת mBio של החברה האמריקאית למיקרוביולוגיה ביום שלישי.

עוד בנושא:
איך אפשר להקל על תסמיני הקרוהן?
האם מיונז גורם למחלות מעיים כרוניות?
הקשר המפתיע בין חיידקי מעיים למחלות לב

קרוהן היא מחלה כרונית, הנוטה להתפרץ בתקופות מסוימות ואז לסגת, ותסמיניה משתנים בין חולה לחולה, בהתאם למקום המודלק במערכת העיכול שלו (לרוב מופיעה המחלה במעיים, אך גם ברקמות שונות בגוף מהפה ועד פי הטבעת). לרוב יסבלו החולים מתסמין אחד או מכמה כמו כאבי בטן עוויתיים, שלשול וחום, אובדן משקל ועייפות. למחלה עלולים להיות גם סיבוכים קשים כגון היצרות חלל המעי, המקשה על מעבר החומרים בחלל הבטן.

כאמור, עד כה לא ניתנו תשובות חד-משמעיות בקהילה המדעית לגבי מה גורם לקרוהן. נעשו ניסויים לגבי תפקידם של חיידקים בחילול המחלה ובין היתר הוצע כי הדלקת היא תגובה חיסונית לא נורמלית המופעלת בגופי החולים כנגד רירית מערכת העיכול. מאחר ולא נמצא גורם חד משמעי למחלה, אין טיפול ממוקד לה ולרוב מדובר בדיכוי של הסימפטומים ובשמירה על סוג תזונה מסוים.

כעת, עם הכיוון החדש שניתן למחקר של מחלת המעי הכרונית, ולאחר מחקרים נוספים, עשוי להיפתח פתח לטיפולים ותרופות חדשות לטפל במחלה.

אילוסטרציה. ShutterStock
למחלה עלולים להיות גם סיבוכים קשים כגון היצרות חלל המעי/ShutterStock

החוקרים ניסו לבחון את תפקודם של החיידקים והפטריות בקרב חולים עם המחלה, בקרב קרובי משפחה של חולי הקרוהן ובקרב משפחות החיות באזור גיאוגרפי זהה. החוקרים ניתחו דגימות צואה של 20 חולים בקרוהן ו-28 אנשים ללא קרוהן מתשע משפחות בצרפת ובבלגיה, ומ-21 אנשים ללא קרוהן המתגוררים בקרב אותן משפחות.

החוקרים מצאו אינטראקציה (פעילות גומלין) חזקה בין שני סוגי חיידקים – אי-קולי וחיידק המכונה Serratia marcescens, עם הפטריה קנדידה טרופוקליס, בקרב החולים במחלת הקרוהן. אצל חולי קרוהן הייתה נוכחות גבוהה יותר באופן משמעותי של שלושת האורגניזמים הללו מאשר בקרב בני המשפחה ללא המחלה. החוקרים הסיקו מכך שהאינטראקציה בין החיידקים לפטריה מתרחשת במעיים ומשחקת תפקיד חשוב בהתפתחות המחלה.

כמו כן, לאחר ניסויי מעבדה נוספים, גילו החוקרים כי לאחר זמן מה, שלושת האורגניזמים הללו פועלים יחד ומייצרים שכבה דקה ודביקה של מיקרואורגניזמים, מה שמכונה ביופילם (כאשר תאים נדבקים זה לזה). החוקרים מאמינים כי אותה שכבה עשויה לחולל את הדלקת במעי שמתחוללת בקרב חולי קרוהן.

דור חדש של תרופות?

"ידענו כבר שחיידקים, בנוסף לגורמים גנטיים ותזונתיים, משחקים איזשהו תפקיד במחלת הקרוהן", אמר החוקר הבכיר של המחקר ד"ר מחמוד גנום בטקסט נלווה למחקר, והוסיף כי "מבין מאות זנים שונים של חיידקים ופטריות שנמצאים במעיים שלנו, זה מראה הרבה שהשלושה שאנו זיהינו נמצאים בקורלציה כל כך גבוהה בקרב חולים קרוהן".

"חולים עם המחלה סובלים מתגובה חיסונית לא נורמלית לחיידקים האלה שנמצאים במעיים של כל האנשים. בעוד שרוב החוקרים התמקדו בחיידקים האלה, מעט בדקו את התפקיד של הפטריה, שגם נמצאת במעיים של כולם. המחקר שלנו מוסיף מידע חשוב להבנה מדוע אנשים מפתחים מחלת קרוהן. זה יכול להוביל לדור חדש של טיפולים, כולל תרופות ופרוביוטיקה, ולשנות באופן איכותי וכמותי את חייהם של האנשים הסובלים מהמחלה", הוא אמר.

  • עוד באותו נושא:
  • קרוהן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully