וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מיונז גורם למחלות מעיים כרוניות?

28.2.2015 / 9:26

בעשורים האחרונים נדמה כי יותר ויותר אנשים חולים במחלות מעיים כרוניות, שהטיפול בהן לא פשוט. קבוצת חוקרים בדקה האם יש קשר בין מתחלבים - תוספים כימיים בחלק מהמזונות המעובדים - וגילתה נתון מפתיע

מיונז. ShutterStock
המתחלבים הם שהופכים את המרקם שלו לחלק, וככל הנראה גם גורמים לכאבי בטן/ShutterStock

תוספי מזון נפוצים שמצויים בגלידה, מרגרינה, לחם ארוז ומזונות מעובדים רבים עשויים לגרום למחלות קרוהן וקוליטיס, מחלות מעי וכיבה דלקתיות, כמו גם למצבים שונים הקשורים להשמנת יתר, כך על פי מחקר חדש.

חוקרים מאוניברסיטת ג'ורג'יה התמקדו בחומרים מתחלבים שמתווספים למוצרי מזון רבים כדי לשפר את המרקם שלהם ומאריכים את חיי המדף. בניסויי בעכברים, הם מצאו כי חומרים מתחלבים יכולים לשנות את הרכב המינים של חיידקי מעיים ולגרום לדלקת במעיים. דלקות כאלה מתקשרות לעיתים קרובות למחלת קרוהן ומחלת קוליטיס, המתבטאות בהתקפים של כאבי בטן, שלשול, ירידה במשקל ולעתים גם חום. בנוסף, הן נמצאו קשורות גם לתופעה כמו סינדרום מטבולי - מצבור תנאים המעלים את הסיכון לסוכרת מסוג 2, מחלות לב ושבץ.

בניסוי הואכלו עכברים במתחלבים שדוללו במי שתייה או הוספו למזון, ונמצא כי הם עוררו דלקתיות נמוכה במעי ותכונות של סינדרום מטבולי, כגון חוסר איזון ברמת סוכר בדם, עלייה במשקל גוף והופעת שומן בטני. המחקר שפורסם בכתב העת המדעי Nature מצא כי חומרים מתחלבים רבים העלו את הסיכון לקוליטיס, ומחלות מעי דלקתיות בעכברים עם רגישות גנטית.

אישה סובלת מכאב בטן. ShutterStock
השכיחות של מחלות המעיים עלתה העשורים האחרונים/ShutterStock

במחקר נעשה שימוש בשני חומרים מתחלבים בשימוש נרחב, polysorbate 80 וחומצה גליקולית תאית. הניסוי נעשה בעכברים, אך בשלב הבא החוקרים מתכננים מחקרים בבני אדם, והם עתידים לבחון גם חומרים מתחלבים אחרים.

מתחלבים נמצאים במוצרי מזון שונים כמו מרגרינה, מיונז, רטבי שמנת, ממתקים, גלידה, מזון מעובד ומוצרי מאפה. המתחלבים הם בעצם מה שהופך מיונז, למשל, לבעל מרקם חלק, במקום תערובת של מים וכדוריות שמנונית.

עוד באותו נושא

גיים אופ קרוהן

לכתבה המלאה

עם הופעת המתחלבים עלו גם מחלות המעיים

תכונה מרכזית של מחלות מעי דלקתיות ותסמונת מטבולית היא שינוי בחיידקי המעיים המאכלסים את מערכת העיכול – ועשויים ליצור מצבי דלקת. בעכברים שקיבלו חומרים מתחלבים, החיידקים הצליחו לחדור את שכבת הריר הסמיכה שמגנה על המעיים.

שכיחות של מחלות מעי דלקתיות ותסמונת מטבולית החלה לעלות באמצע המאה ה-20, בערך באותו הזמן שיצרני המזון החלו לעשות שימוש נרחב במתחלבים, אמרו החוקרים. "כשהתחלנו את המחקר חשבנו אם היה איזה גורם שאינו גנטי, אולי גורם סביבתי, שיכול להסביר את העלייה במחלות דלקתיות כרוניות אלה", הסבירו החוקרים. "חשבנו שמתחלבים הם מועמדים טובים כי הם כל כך נפוצים והשימוש בהם עלה במקביל לעלייה במחלות המעיים. אבל בכל זאת היינו מופתעים עד כמה חזקה הייתה ההשפעה שלהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully