וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצים לרזות מספורט? אתם חייבים להתחיל להאמין

30.8.2016 / 7:35

עושים מלא ספורט ולא רואים תוצאות? ייתכן והסיבה לכך היא שאתם פשוט סקפטיים מדי. "מדובר בצורה של אמונה המגשימה את עצמה", מסבירים החוקרים

צילום מסך

בווידאו: 100 שנים של פעילות גופנית

שוקלים לבצע פעילות גופנית אבל לא משוכנעים שהיא באמת יכולה לתרום לכם? ייתכן שכדאי לכם להאמין קצת יותר בכוחותיה המיטיבים. הסיבה: מחקר גרמני חדש מצא שאנשים שיצאו לרכיבת אופניים בידיעה שהיא תתרום להם ברמה הגופנית והמנטאלית – הפיקו יתרונות רבים יותר מההתעמלות (למשל, שיפור במצב הרוח), בהשוואה לאנשים שהיו סקפטיים לגבי תוצאותיה. "מדובר בצורה של אמונה במגשימה את עצמה", כתבו החוקרים, המשתייכים לאוניברסיטת פרייבורג, גרמניה.

עוד בנושא:
פעילות גופנית מאטה את הזדקנות המוח ב-10 שנים
אני רק שאלה: למה הפנים מאדימות בזמן פעילות גופנית?
אפקט הספה: עצלנות גורמת ליותר מקרי מוות מהשמנה

אילוסטרציה. ShutterStock
מי שמאמין לא מפחד/ShutterStock

במסגרת המחקר, החוקרים חילקו 76 אנשים בני 18 עד 32 לארבע קבוצות וביקשו מהם לדווח על אופניים נייחים במשך כחצי שעה. טרם הרכיבה, המשתתפים נחשפו לסרטונים שונים שבהם נאמר להם שההתעמלות שהם עומדים לבצע תוביל ליתרונות מסוימים; כאשר בחלק מהסרטונים דובר על יתרונות רבים, ובאחרים על יתרונות מעטים. בדרך זו, ויסתו החוקרים את מידת הציפיות שעמה יצאו המשתתפים לרכיבה.

במקביל, הם תישאלו את המשתתפים עד כמה הם חושבים שיפיקו תועלת מהרכיבה, וכן ביקשו מהם למלא שאלונים על תחושת הרווחה שלהם (well being) לאחריה. הם אף ניטרו את פעילות המוח של הרוכבים בסיום הרכיבה, באמצעות בדיקת EEG (רישום הפעילות החשמלית במוח).

מה שהתגלה הוא, שהמשתתפים שדיווחו כי הם מצפים שהרכיבה תיטיב עם בריאותם ("האופטימיים") – נהנו יותר מהרכיבה, וגם דיווחו כי היא שיפרה את מצב רוחם והפחיתה מצבי חרדה, יותר מאשר המשתתפים "הפסימיים". גם בדיקת ה-EEG, שעקבה אחר גלי כוח-האלפא של המשתתפים – גלים המשתחררים בעת רגיעה – הראתה ש"האופטימיים" היו רגועים יותר לאחר הרכיבה בהשוואה לפסימיים.

עם זאת, התברר לחוקרים כי גם בקרב הפסימיים היו רוכבים שנהנו מרגיעה שהתבטאה בגלי האלפא, בדומה לקבוצת האופטימיים (אך לא משאר היתרונות הפסיכולוגיים). מדובר באותם רוכבים שציפיותיהם מהספורט נופחו על ידי המניפולציה של חשיפתם לסרטונים אופטימיים. עוד יתרון פיסיולוגי שנמצא אצל כל סוגי הרוכבים הוא ירידה בלחץ הדם.

"ציפיותיהם של אנשים בנוגע לפעילות הגופנית שבה יעסקו, משפיעות על השינויים הפסיכולוגים והנוירו-פיסיולוגיים הנראים אצלם", כתבו החוקרים. עוד הוסיף הפיסיולוג הנדריק מות'ס, מכותבי המחקר, כי התוצאות מספקות הוכחה לכך שאפקט פלסבו אכן עובד. "לאמונה שלנו מכמה שנרוויח מפעילות גופנית יש השפעה משמעותית על ה-well being שלנו", אמר. מה שאומר שאם כבר מצאתם את הפנאי לספורט, כדאי גם להיעזר באמונה המתאימה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully