פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      אפקט הספה: עצלנות גורמת ליותר מקרי מוות מהשמנה

      מחקר ארוך שנים ומקיף מצא כי חוסר בפעילות גופנית הוא קטלני יותר פי שניים מהשמנת יתר. החוקרים מצאו נוסחה אידיאלית לכמות הספורט שאתם צריכים לעשות ביום, ותתפלאו לשמוע שזה די מעט

      אפקט הספה: עצלנות גורמת ליותר מקרי מוות מהשמנה

      בעשור האחרון הפכה מגפת ההשמנה לאיום בריאותי על חייהם של רבים, ויש שאומרים כי בעולם המערבי 1 מתוך 3 אנשים סובל ממנה. מחקר גדול ומקיף של אוניברסיטת קיימברידג' היוקרתית שנפרש על פני 12 שנים מצא כי חוסר בפעילות גופנית גורמת למותם של פי שניים יותר אנשים ביחס להשמנה.

      המחקר שארך 12 שנים מצא כי בשנת 2008, מתוך 9.2 מיליון מקרי מוות באירופה כולה בשנת 2008, 676 אלף מקרי מוות נגרמו מחוסר פעילות גופנית, ואילו 337 אלף נגרמו עקב השמנת יתר. פי שניים. המסקנה שהגיעו אליה החוקרים הייתה כי 20 דקות ביום של פעילות גופנית יועילו מאוד לבריאות ואף עתידים למנוע מוות, כך דווח ב- BBC.

      אף שהשמנת יתר וחוסר פעילות גופנית נקשרים יחד ברוב המקרים, מצבם הבריאותי של אנשים שמנים שעושים ספורט הוא טוב יותר, ואפילו אצל אנשים רזים שאינם מבצעים פעילות גופנית עלולות להופיע בעיות בריאותיות מסכנות חיים. המחלות שנגרמות עקב חוסר פעילות גופנית והשמנה הן אכן דומות ונוגעות לרוב למחלות לב וכלי דם, אך החוקרים מצאו כי סוכרת למשל שכיחה יותר אצל אנשים שסובלים מהשמנת יתר.

      כלב על ספה (ShutterStock)
      עוד סיבה לקום מהספה (אילוסטרציה: shuttesrstock)

      המחקר שהתפרסם במגזין האמריקאי לתזונה קלינית עקב אחרי 333,161 אנשים בגילאי 50 מעשר מדינות באירופה במשך 12 שנים. החוקרים עקבו אחר הפעילות הגופנית, מדדו את קו המותניים ותיעדו כל מקרה מוות. הסיכויים הכי גבוהים למוות מוקדם היו אצל אלה שסווגו דבר ראשון כלא פעילים גופנית, ושהיו במשקל תקין או סבלו מהשמנת יתר", אמר פרופסור אולף אקלונד, אחד מעורכי המחקר, לרשת BBC.

      יצירת דרך בה אנשים יהפכו ליותר פעילים באירופה יכולה לצמצם את אחוזי המוות המוקדם בכ-7.5 אחוזים, נטען במחקר, אך צמצום מגפת ההשמנה יצמצם את מקרי המוות רק בכ-3.6 אחוזים בשנה. "שני הדברים לא עומדים אחד מול השני, וצריך גם לטפל במגפת ההשמנה", אמר אקלונד, "יחד עם זאת חשוב להבין את החשיבות של פעילות גופנית לאסטרטגיית בריאות הציבור".

      כל אחד יכול

      לאור הממצאים, כתבו החוקרים כי הם ממליצים לעשות פעילות גופנית, גם אם מתונה, של 20 דקות ביום לכל הפחות, כשההמלצה האידיאלית היא 150 דקות בשבוע. "20 דקות זה משהו שכמעט כל אדם יכול לבצע במהלך היום, אם זו הליכה לעבודה להפסקת הצהריים, או אפילו בערב, במקום צפייה בטלוויזיה".