וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטיפות וגינליות מכפילות את הסיכון לסרטן השחלות

4.8.2016 / 8:00

מחקר חדש ומקיף שהתפרסם בארה"ב מצא קשר מובהק בין שימוש בתרחיצים וגינליים ובין הסרטן, שהוא אחד הקטלניים ביותר עבור נשים. מחקרים קודמים כבר הוכיחו קשר בין שטיפות אינטימיות ובין מחלות וזיהומים נוספים

ג'ונסון אנד ג'ונסון הפסידה בתביעה ייצוגית ותשלם פיצויים בעקבות מותה של אישה מסרטן לאחר שהשתמשה במשך שנים בטלק של החברה/סיפור בדקה, וואלה! NEWS

בווידאו: ג'ונסון אנד ג'ונסון תפצה במיליונים משפחה של אישה שחלתה בסרטן השחלות עקב שנים של שימוש בטלק

נשים שמשתמשות בשטיפה וגינלית מכפילות את הסיכון שלהן לחלות בסרטן השחלות. כך קובע מחקר חדש בארצות הברית. המחקר שנערך במכון הלאומי למדעי בריאות סביבתית הוא הראשון שמצליח לקשור בין השימוש בשטיפות וגינליות ובין הסרטן הספציפי הזה. מחקרים קודמים כבר הוכיחו את הקשר בין שטיפות וגינליות - מוצר היגיינה ייעודי לניקוי הנרתיק שמשמש לא מעט נשים ברחבי העולם, ובין פטריות בנרתיק, דלקות באגן והיריונות מחוץ לרחם, כמו גם מצבים רפואיים חמורים יותר כמו סרטן צוואר הרחם, ירידה בפוריות, HIV ומחלות מין נוספות.

אף על פי שרוב אנשי המקצוע תמימי דעים לגבי העובדה שהשימוש בתכשירים או מכשירים לשטיפה של הנרתיק אינם מומלצים ועלולים להזיק, נשים רבות ממשיכות להשתמש בהם משום שהן שבויות בתפיסה שגויה שזה בריא ונקי יותר.

עוד בנושא:
זה רשמי: שטיפות אינטימיות מזיקות לבריאות
הקשר שבין סרטן השחלות, גנטיקה ויהדות
במילה שמונעת מנשים אבחון מוקדם של סרטן השחלות

המחקר החדש שפורסם בכתב העת לאפידמיולוגיה כלל למעלה מ-41 אלף נשים מארה"ב ופורטו ריקו החל משנת 2003, במסגרת "מחקר האחיות" (the Sister Study). המשתתפות במחקר הן נשים בגילאי 35-74 שהמכנה המשותף ביניהן הוא שלכולן אחות שחלתה בסרטן השד. עם זאת, הנשים שנכנסו למחקר נבדקו בתחילתו ונמצא כי הן אינן חולות בסרטן השד או השחלות.

אישה במקלחת. ShutterStock
הגורמים המקצועיים תמימי דעים לגבי העובדה שהן רק מזיקות/ShutterStock

עד לחודש יולי 2014 מנו החוקרים 154 מקרים של נשים מקבוצת המחקר שחלו בסרטן השחלות. נשים שדיווחו עם כניסתן למחקר שהשתמשו בשטיפות וגינליות במהלך השנה שקדמה לכך, נמצאו כבעלות סיכון כמעט כפול לחלות בסרטן השחלות. כך עלה מהממצאים. הקשר בין שימוש בשטיפות וגינליות וסרטן השחלות התברר כמובהק אף יותר כאשר החוקרים בודדו את הנשים שבמשפחותיהן לא זוהתה נטיה גנטית לסרטן השד.

"הרוצח השקט"

"יש כמה וכמה סיבות בריאותיות למה לא כדאי להשתמש בשטיפות וגינליות, ואני לא יכולה לחשוב על סיבה אחת למה כן"

סרטן השחלות מכונה לעתים "הרוצח השקט" משום שבמקרים רבים הנשים שחולות בו אינן חוות תסמינים עד לשלבים מתקדמים של המחלה. על פי נתוני המרכז לבקרת ומניעת מחלות (CDC) מדי שנה מאובחנות בארה"ב כעשרים אלף נשים כחולות בסרטן השחלות, ו-14,500 נשים מתות ממנו.

"אף מחקר בעבר לא בדק את הקשר בין שטיפות וגינליות ובין סרטן השחלות", אמרה קלריס ווינברג, מחברת המאמר וסגנית מנהלת המחלקה לביו-סטטיסטיקה וביולוגיה ממוחשבת במכון הלאומי למדעי בריאות סביבתית. "יש כמה וכמה סיבות בריאותיות למה לא כדאי להשתמש בשטיפות וגינליות, ואני לא יכולה לחשוב על סיבה אחת למה כן".

מפר את האיזון הטבעי

הנרתיק הוא איבר שמנקה את עצמו, והשפרצה של חומרי ניקוי או סבונים לתוכו רק מפרה את האיזון הטבעי שקיים בו. השימוש בשטיפות הללו מוביל להתפתחות יתר של חיידקים בנרתיק ופטריות וגינליות ואף לדחוף גורמים מזהמים שונים מעלה אל תוך הרחם, החצוצרות והשחלות. ולמרות העדויות השליליות האלה, מנתוני המחלקה לבריאות נשים במשרד הבריאות האמריקאי, עולה שכרבע מהנשים בגילאי 15-44 משתמשות בשטיפות וגינליות.

מוצרי היגיינה נשית בחנות פארם בגרמניה. ShutterStock
"מדפים שלמים שמוקדשים למוצרי ניקיון והיגיינה, שמבטיחים לגרום לנרתיק להריח כמו פרי טרופי או עוגיה"/ShutterStock

ג'ואל בראון, מרצה לאפידמיולוגיה באוניברסיטת קליפורניה פרסמה השנה (2016) מחקר בכתב העת PLoS One שבחן את הסיבות שמניעות נשים להשתמש בשטיפה וגינלית. בראון עוסקת מזה זמן באופן שמוצרי "היגיינה נשית" לכאורה, מוצגים לנו על מדפי רשתות הפארם. לדבריה, "ברוב חנויות הפארם ניתן למצוא מדפים שלמים שמוקדשים למוצרי ניקיון והיגיינה שמיועדים לאיבר המין הנשי. תכשירים שמבטיחים לגרום לנרתיק של נשים להריח כמו פרי טרופי או עוגיה".

בראון גילתה במחקריה כי לעתים קרובות נשים לומדות את ההרגל של שטיפה וגינלית מהאימהות שלהן. "נשים לומדות שהשטיפה הווגינלית היא חלק הכרחי בשמירה על היגיינה נאותה. חלקן משתמשות בשטיפות כדי להכין את גופן ליחסי מין, או לנקות אותו לאחריהם. אחרות משתמשות בהן משום שבני הזוג שלהן מבקשים מהן".

למרות הסכנות הידועות - נשים ממשיכות להשתמש

"למרות שפע המידע הזמין וההמלצות הרפואיות לא להשתמש בשטיפות וגינליות, נשים רבות ממשיכות להשתמש בהן משום שהן סבורות שאם הדבר באמת היה מסכן אותן, המוצרים הללו לא היו זמינים לרכישה בחנויות או מומלצים לשימוש על ידי נשים אחרות", מסבירה בראון. "אני חושבת שמה שנשים לא מבינות זה שמוצרי היגיינה כמו שטיפות וגינליות אינם נתונים לאותה רגולציה או פיקוח כמו תכשירים תרופתיים. למעשה, השטיפות הווגינליות נמצאות באותה קטגוריית פיקוח של מוצרים קוסמטיים. משמעות הדבר שעל יצרניהן לא חלות אותן דרישות של ה-FDA לבדיקות בטיחות", הדגישה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully