וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: הגידול הממאיר שניזון משומן

4.7.2016 / 6:27

ב-60 השנים האחרונות האמינו חוקרים כי כל הגידולים הממאירים נסמכים על סוכר כמקור אנרגיה. המחקר החדש מצא כי הם בכלל ניזונים משומן, מה שעתיד לשנות את אופן הטיפול במחלה הקשה

מדענים בארה"ב דיווחו על תוצאות חיוביות בטיפול מונע סרטן באמצעות תאי T. רויטרס
תא סרטני/רויטרס

במשך עשרות שנים שררה בקרב מדענים ורופאים אמונה רווחת כי סרטן המוח גליומה זקוק לסוכרים בכדי להפיק אנרגיה ולגדול. אלא שכעת קובע מחקר חדש מאוניברסיטת ניוקאסל, בריטניה, שהסרטן הקטלני כלל לא זקוק לסוכר כמקור אנרגיה, אלא דווקא לשומן. מדובר בתובנה פורצת דרך, שביכולתה להוביל לשיפור משמעותי באופני הטיפול בחולי גליומה. המחקר פורסם השבוע בכתב העת Neuro-Oncology.

"רוב התאים במוח האנושי זקוקים לסוכר בכדי לייצר אנרגיה ולתפקד", הסבירה חוקרת המוח שהובילה את המחקר, ד"ר אליזבת סטול. "אלא שבאופן מעניין, גילינו שלתאי גליומה יש אסטרטגיה מטאבולית שונה לגמרי, והם מעדיפים לפרק שומן לצורך ייצור אנרגיה, לא סוכר".

עוד בנושא:
מחקר מטריד: חשיבה מעודדת צמיחה של גידולים סרטניים בראש
מחקר: קנאביס עשוי לכווץ גידולים במוח
מחקר גדול גילה: שומן רווי לא מזיק כמו שחשבנו

גידולים אגרסיביים וקשים לטיפול

גידולי הגליומה הם השכיחים ביותר בקרב גידולי המוח במבוגרים, ונודעים כאגרסיביים וכקשים מאוד לטיפול. סיבה עיקרית לכך היא שהם מגלים עמידות בפני טיפול כימותרפי והקרנות. כתוצאה מכך, שיעורי ההישרדות של הסובלים מגידול זה הנם קלושים.

כעת מציע המחקר הבריטי כיווני חשיבה חדשים, שטרם נוסו כטיפול בחולי הסרטן. "סיכויי ההישרדות של חולי גליומה כיום הם נמוכים מאוד, ולכן קיים צורך קריטי בטיפולים ובהתערבויות חדשים בתחום", הוסיפה סטול. "התוצאות שלנו מספקות תובנות חדשות בתחום הביוכימיה של הגידול הסרטני, ויש לכך השלכות מרגשות עבור חולים".

חמאה. ShutterStock
גידולי המוח בעצם צורכים שומן ולא סוכר כפי שהניחו מדענים/ShutterStock

בכדי לבחון את המטבוליזם של תאי הגליומה, החוקרים עשו שימוש בתאי גליומה שנתרמו על ידי חולים, כמו גם בתאי גזע שנלקחו ממוחות עכברים, ועברו מוטציה כך שייהפכו לסרטניים וידמו לתאי גליומה. לאחר מכן, הוחדרו התאים האלה בעכברים – מה שאיפשר לחוקרים לעקוב אחר התפתחותם בתנאים שונים (למשל, ללא כל התערבות בהשוואה להתערבויות מסוימות).

הם גילו כי כאשר תאי הגליומה בעכברים נחשפים לתרופה בשם אטומוקסיר (etomoxir) – תרופה המונעת מהתאים להפיק אנרגיה מחומצות שומן – מואט קצב הגדילה של תאי הגליומה. על-פי סטול, כאשר התרופה נוסתה על עכברים שנשאו את התאים הממאירים, "הזמן הממוצע להישרדות עם הגידול גדל ב-17%". משמעות אפשרית של שימוש בתרופה בקרב חולי גליומה, אם כך, עשויה להיות הארכת חיים.

60 שנים של הנחה שגויה

בראיון ל-INDEPENDENT הבריטי הוסיפה סטול כי הופתעה מכך שכאשר נעשה שימוש בתרופה, תאי הגליומה לא עברו להפיק אנרגיה מסוכר, במקום שומן. "הם כן עברו להפיק אנרגיה מסוכר כאשר נחשפו לנסיוב הדם", אמרה. מכיוון שבתנאי מעבדה, תאים סרטניים נבחנים לרוב כשהם מצויים בנסיוב הדם – ההנחה היתה שהם ממירים סוכר לאנרגיה. "ההימצאות בנסיוב – משנה אותם", אמרה סטול.

לסיכום אמרה: "במשך 60 שנה האמנו שכל הגידולים הממאירים נסמכים על סוכר כמקור אנרגיה, ושהמוח נסמך על סוכר לצורך ייצור אנרגיה. לכן הנחנו שגם גידולי המוח ינהגו כך". אבל לחוקרים התברר אחרת, וכעת נותר לראות את המודל שנעשה בעכברים – יוכיח את עצמו גם בבני אדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully